جعبه آتش نشانی چیست + انواع جعبه آتش نشانی

5/5
فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله:

در ساختمان هایی که لوله کشی آتش نشانی دارند، شاهد وجود جعبه های آتش نشانی به عنوان بخشی از شبکه اطفاء حریق هستیم. جعبه های آتش نشانی بسته به کاربرد و محل قرار گیری انواع مختلفی دارد. انواع مختلف جعبه های آتش نشانی دارای محتویات و طرز استفاده مختلفی نیز هستند.

در بازار نیز انواع مختلفی جعبه های آتش نشانی را میتوان خریداری نمود. اما همه این جعبه ها استاندارد نیستند و شاید در ظاهر اقتصادی باشند، اما لزوما کیفیت مورد تایید را ندارند. اما مشکل استفاده از  جعبه های آتش نشانی غیر استاندارد چیست؟

در هنگام حریق ، به دلیل استاندارد نبودن این نوع جعبه ها، عملا کارایی مورد نظر برای اطفاء حریق صورت نخواهد گرفت. مکش آب از لوله ها به میزان لازم انجام نمی گیرد، استفاده از شلنگ داخل جعبه با مشکل مواجه می شود. این اتفاق هزینه های سربار زیادی برای مالک ساختمان به بار خواهد آورد. هزینه کم برای خرید جعبه غیر استاندارد، در آینده مالک را با هزینه های هنگفت مالی و جانی مواجه خواهد کرد.

پس نیاز است با انواع جعبه آتش نشانی و استانداردهای آن آشنا باشیم تا جعبه استاندارد و مناسب ساختمان خود را خریداری نماییم.

جعبه آتش نشانی استاندارد را از آریا جام بخرید. ۳۳۸۶۳۰۳۰-۰۲۱

جعبه آتش نشانی یا جعبه فایرباکس چیست ؟

جعبه فایر باکس چیست؟ جعبه فایر هوزریل چیست؟

جعبه آتش نشانی محفظه ای توخالی می باشد که جهت نصب تجهیزات اطفاء حریق در ساختمان ها نصب می گردد. جنس جعبه آتش نشانی اغلب از آهن یا فولاد می باشد. البته انواع دیگری مانند جعبه فایرباکس از جنس فایبرگلاس و گاهی استیل و کروم نیز تولید می‌گردد.

کاربرد جعبه آتش نشانی چیست؟

طی سالهای اخیر با نظارت سازمان آتش نشانی و تعامل درست این سازمان با واحدهای صادر کننده جواز در شهرداری، به کیفیت خوبی از اطفاء حریق در ساختمان ها دست یافته ایم. در ساختمان‌های مسکونی پنج طبقه یا هفت طبقه به بالا، لوله کشی آتش نشانی صورت میگیرد.

 لوله کشی آتش نشانی از ۲  طریق آب را به محل های اطفاء حریق میرساند:

  1. از طریق اسپرینکلر
  2. از طریق جعبه آتش نشانی

اسپرینکلر آتش نشانی چیست؟

سیستم اطفاء حریق در لوله کشی آتش نشانی

اسپرینکلر چیست؟

اسپرینکلر آتش نشانی در سقف ها نصب می گردد و در هنگام اطفاء حریق به صورت اتوماتیک و با شکستن کپسول آب را به محل آتش سوزی اسپری می‌نمایند. برای آشنایی بیشتر با انواع اسپرینکلر و عملکرد آن ها به مقاله ” سیستم اسپرینکلر چیست ؟” مراجعه نمایید. 


خواندن این مقاله را از دست ندهید : ضوابط لوله کشی آتش نشانی ساختمان


جعبه آتش نشانی در لوله کشی آتش نشانی:

جعبه آتش نشانی

در لوله کشی آتش نشانی، جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی در محل های مناسبی بسته به طراحی ساختمان نصب می گردد و داخل آن انواع مختلفی از شلنگ و قرقره وجود دارد.

انواع جعبه آتش نشانی:

جعبه آتش نشانی از لحاظ موقعیت نصب به ۲ گروه جعبه آتش نشانی توکار و جعبه آتش نشانی روکار تقسیم می گردد.


خواندن این مقاله را از دست ندهید : لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار ؟


جعبه آتش نشانی توکار:

جعبه آتش نشانی توکار طوری طراحی گردیده است که فقط درب آن از دیوار بیرون می ماند یعنی در هنگام سنگ کاری و ساخت ساختمان حفره هایی در دیوار طراحی می گردد و تنه اصلی جعبه، داخل دیوار کار گذاشته می‌شود و فقط درب جعبه بیرون می‌ماند. جعبه آتش نشانی توکار به علت اینکه فضایی در محل ورودی اشغال نمی نمایند، بسیار زیبا تر و کاربردی تر هستند.

جعبه آتش نشانی روکار:

بعضی از ساختمانها که قبلاً ساخته شده‌اند و اکنون به لوله کشی آتش نشانی مجهز می گردند، امکان نصب جعبه آتش نشانی توکار را نداشته و ناچار هستند از جعبه های آتش نشانی روکار استفاده نمایند. 

جعبه آتش نشانی روکار مانند یک تابلو برق ساده به دیوار و از رو نصب می گردند. گاهی اوقات نیز در بعضی ساختمانها به علت عبور پل ها و ستون ها یا عدم وجود فضای کافی در جدار دیوارها، حتی در ساختمان نوساز، نیز ناچار به نصب جعبه روکار میباشند.

کاربرد انواع جعبه آتش نشانی:

جعبه آتش نشانی بسته به نوع کاربرد و محل نصب، به ۲ گروه کلی تعریف می گردد:

  1. جعبه فایرباکس 
  2. جعبه فایر هوزریل

فایرباکس چیست؟

فایرباکس چیست؟ جعبه فایرباکس که خود دو نوع روکار و توکار دارد، معمولاً در محل‌های عمومی ساختمان مانند پارکینگ و مشاعات نصب می گردد. نوع شلنگ داخل جعبه فایرباکس با انواع دیگر که روبروی واحد ها نصب می گردد، متفاوت میباشد. 

داخل جعبه فایرباکس، شیلنگ های سایز بزرگ و پارچه ای وجود دارد. 

طراحی این جعبه‌ها بر آن است که مسئول تاسیسات ساختمان یا پرسنل آتش نشانی در اطفاء حریق، بتوانند با استفاده از شلنگ های داخل آن، آب با حجم بالا را به محل حریق برساند.

محتویات جعبه فایرباکس چیست؟

محتویات جعبه فایرباکس

جعبه فایرباکس شامل یک قرقره و ۱۷ الی ۲۰ متر شیلنگ برزنتی سایز ۵ آتش نشانی و یک شیر فلکه ۴۵ درجه با سایز ۵ می باشد. شیر فلکه توسط هیدرانت به شیلنگ متصل می گردد. 


قیمت لوله، اتصالات و لوازم لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی گاز را از اینجا چک کنید: لوازم لوله کشی گاز


هیدرانت جعبه آتش نشانی چیست؟

سر دیگر شیلنگ آتش نشانی دارای هیدرانت استاندارد می باشد، تا قابل اتصال به شیلنگ اضافه یا شیلنگ ماشین آتش نشانی باشد.

هیدرانت رزوه دار آتش نشانی

جعبه فایر هوزریل:

جعبه فایر هوزریل که به علت عدم شناخت بعضی همکاران تاسیساتی و مهندسین پروژه، جعبه فایرباکس خوانده می شود دارای تفاوت در محتویات داخل می باشد.

کاربرد جعبه فایر هوزریل:

جعبه فایر هوزریل در واقع نوعی جعبه آتش نشانی است که جهت کاربرد افراد غیرمتخصص جلوی واحد ها طراحی گردیده است. جعبه فایر هوزریل نوع شلنگ ساده تری دارد تا در موقع اطفاء حریق، ساکن ساختمان که ممکن است غیر فنی و حتی یک خانم یا کودک باشد، بتواند با کاربری ساده از شلنگ آتش نشانی استفاده نماید.

محتویات جعبه فایر هوزریل:

محتویات جعبه فایر هوزریل

جعبه فایر هوزریل دارای یک قرقره و شیلنگ دو و نیم لاستیکی می باشد. شیلنگ جعبه فایر هوزریل شباهت زیادی به شلنگ آب معمولی که در حیاط و باغچه استفاده می‌شود، دارد. 

شیلنگ که اغلب ۱۷ الی ۲۰ متر می باشد، توسط یک شیر ربع گرد غیر گازی، به شبکه لوله کشی متصل می گردد. در واقع لوله کشی آتش نشانی توسط یک لوله ۳/۴ وارد باکس شده و توسط یک شیلنگ دوسر مهره به شیر ربع گرد گازی و سپس به قرقره شلنگ متصل می گردد. در هنگام حریق با باز شدن شیر ربع گرد، آب در شلنگ جاری شده و در دسترس قرار می گیرد.

تفاوت جعبه فایر باکس و جعبه فایر هوزریل چیست:

جعبه فایر باکس در مشاعات نصب می گردد و حاوی شیلنگ برزنتی می‌باشد. جهت استفاده این شلنگ، اغلب به فرد تاسیساتی یا فرد متخصص آتش نشانی نیاز خواهید داشت.

شیلنگ برزنتی آتش نشانی

جعبه فایر هوزریل حاوی شیلنگ لاستیکی نخ دار معمولی می باشد و جلوی واحدها نصب می گردد. جعبه فایر هوزریل طوری طراحی گردیده است که یک نیروی غیر متخصص نیز، در هنگام هیجان ناشی از آتش‌سوزی، بتواند به سادگی به آب دسترسی داشته باشد.

قرقره و شیلنگ فایر هوزریل

فلوسوئیچ چیست ؟

فلو سوئیچ استاندارد در لوله کشی آتش نشانی

در شبکه لوله کشی آتش نشانی قطعه ای به نام فلو سوئیچ طراحی و نصب می گردد که فرمان روشن شدن پمپ ها را به شبکه می‌دهد. 

عملکرد فلوسوئیچ آتش نشانی به این گونه است که به محض باز شدن شیر در فایر هوزریل یا فایرباکس و جاری شدن حداقلی آب در لوله ها، فلوسوئیچ یا سوئیچ جریان، آن را حس کرده و با ارسال یک فرمان برقی، پمپ متصل به منبع را روشن می نماید. با این عملکرد فلوسوئیچ، شبکه دارای آب پرفشاری خواهد بود.


خواندن این مقاله را از دست ندهید : لوله مانیسمان و رده لوله مانیسمان چیست ؟


کیفیت جعبه فایر باکس یا جعبه آتش نشانی:

در اغلب موارد، جعبه آتش نشانی و فایرباکس از ورق آهن و فولاد تولید می گردد. لذا هر چه ضخامت این ورق بالاتر باشد، کیفیت جعبه بالاتر خواهد بود. برخی تولید کنندگان، جعبه آتش نشانی از ضخامت نیم میلیمتر یا ۰.۵۰ میلیمتر جعبه تولید می نمایند. در جایی که کانال کولر از ضخامت ۰.۵۰ میلیمتر برخوردار است. می‌توانید حدس بزنید که یک جعبه آتش نشانی با ضخامت ۰.۵۰ می تواند بسیار بی کیفیت باشد. لذا توصیه می‌کنیم که از جعبه های با ضخامت ۱ میلیمتر و با رنگ کوره ای استفاده نمایید.

قفل جعبه فایر باکس یا جعبه آتش نشانی:

طبق ضوابط سازمان آتش نشانی، هر نوع قفلی روی جعبه تایید نمی باشد. اصطلاحاً فقط قفل با کی تایید گردیده است. 

علت هم آن است که نباید جعبه آتش نشانی قابلیت قفل شدن داشته باشد، چرا که قفل بودن جعبه آتش نشانی در هنگام حادثه، می تواند فاجعه بار باشد.

شیر سیامی آتش نشانی چیست:

شیر سیامی آتش نشانی

سیامی آتش نشانی، قطعه ای می باشد که در محل ورودی ساختمان و در پیاده رو نصب می گردد. طراحی سیامی آتش نشانی برای آن است که هنگام حریق، ماشین آتش نشانی بتواند با اتصال یک یا دو شلنگ به این قطعه، آب اضافی به شبکه لوله کشی آتش نشانی ساختمان تزریق نماید.

خرید لوازم لوله کشی آتش نشانی و جعبه آتش نشانی:

برای خرید ۰ تا ۱۰۰ لوازم لوله کشی آتش نشانی توکار و روکار و لوله کشی گاز توکار و روکار با شبکه فروش اتصالات گاز آریا در ارتباط باشید.

آریا جام تولید کننده انواع اتصالات جوشی اعم از زانو گازی، سردنده گاز، سه راهی گاز، تبدیل گازی، کپ لوله گاز و بست لوله گاز می باشد.

  1. از طریق مراجعه به aryapipe.com
  2. ارتباط با واتس اپ شرکت اتصالات گاز آریاجام  ۲ ۷۰ ۷۰ ۷۰ ۰۹۰۲
  3. از طریق ارتباط با اینستاگرام شرکت آریا aryapipe.co
  4. تماس تلفنی با کارشناسان شرکت آریا ۳۰ ۳۰ ۸۶ ۳۳ ۰۲۱
  1. برای لوله کشی آتش نشانی در ساختمان از لیست خرید زیر استفاده نمایید:
  2.  لوله api سپاهان، سپنتا تهران یا لوله رده ۴۰
  3.  اتصالات مانیسمان استاندارد آریا جام
  4.  اتصالات چدنی اطراف انواع کنتور گاز
  5.  نوار عایق نیاشیمی یا نوار عایق آلتن برای عایق کاری لوله های آتش نشانی
  6.  رنگ پرایمر هم برند نوار عایق
  7.  الکترود مارک ام تی ۱۲ یا میکا
  8.  انواع بست لوله سقفی و دیواری
  9.  نوار تفلون و شیرگازی
  10.  جعبه آتش نشانی ضخیم استاندارد
  11.  ملزومات داخل جعبه مانند شیلنگ و نازل
  12.  انواع شیر فلکه
  13.  شیر خودکار فنری ایتالیایی
  14.  شیر فلکه ۴۵ درجه تش نشانی
  15.  شیر غیر گازی جهت قطع و وصل فایر هوز ریل
  16.  اسپرینکلر و تبدیل اسپرینکلر
  17.  فلوسوئیچ، فلنچ و شیلنگ آتش نشانی

دانلود فایل پی دی اف جعبه آتش نشانی چیست

پاسخ به سوالات متداول در رابطه با جعبه فایر باکس :

جعبه فایرباکس چیست ؟

جعبه آتش نشانی یا فایرباکس محفظه ای توخالی می باشد که جهت نصب تجهیزات اطفاء حریق در ساختمان ها نصب می گردد. و در ۲ نوع توکار و روکار می باشد.
آریا جام ارائه دنده انواع جعبه آتش نشانی استاندارد می باشد.

جعبه فایر باکس استاندارد از کجا برم ؟

برای خرید ۰ تا ۱۰۰ لوازم لوله کشی آتش نشانی با شبکه فروش اتصالات گاز آریا در ارتباط باشید.
از طریق مراجعه به aryapipe.com یا
ارتباط با واتس اپ شرکت اتصالات گاز آریاجام ۰۹۰۲۷۰۷۰۲ یا
از طریق ارتباط با اینستاگرام شرکت آریا aryapipe یا
تماس تلفنی با کارشناسان شرکت آریا ۳۳۸۶۳۰۳۰-۰۲۱

تفاوت جعبه فایر باکس و جعبه فایر هوزریل چیست ؟

جعبه فایر باکس در مشاعات نصب می گردد و حاوی شیلنگ برزنتی می‌باشد. جهت استفاده این شلنگ، اغلب به فرد تاسیساتی یا فرد متخصص آتش نشانی نیاز خواهید داشت. جعبه فایر هوزریل حاوی شیلنگ لاستیکی نخ دار معمولی می باشد و جلوی واحدها نصب می گردد. جعبه فایر هوزریل طوری طراحی گردیده است که یک نیروی غیر متخصص نیز، بتواند به سادگی به آب دسترسی داشته باشد.


با تشکر از اینکه سایت رسمی اتصالات جوشی آریا جام را انتخاب کرده‌اید.

شما می توانید برای اطلاع از آخرین قیمت ها، به بخش لیست قیمت لوله و اتصالات گازی مراجعه فرمایید.
در قسمت وبلاگ سایت، می توانید اطلاعات جامعی راجع به روش تولید لوله و اتصالات جوشی مانند روش تولید لوله های درزدار، نحوه تولید لوله های بدون درز، روش ساخت زانو از لوله  بیابید.

ویدیو های جالب و کاربردی صنعتی را در صفحه‌ اینستاگرام آریاپایپ مشاهده نمکایید تا با نکات صنعت تولید بیشتر آشنا شوید.

آریا جام به عنوان نمایندگی لوله سپاهان و دیگر برندهای معتبر لوله گازی، ارائه دهنده لوله سپاهان گاز، لوله رده ۴۰، لوله گازی روکار سنگین، لوله رده ۲۰ می باشد.

بعد از انتخاب نوع اتصالات و بهترین لوله برای لوله کشی ساختمان خود،  تنها با شماره گیری ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ در کمترین زمان، محصولات خریداری شده را دریافت نمایید.

ارزانترین و بهترین اتصالات گاز در سطح تولید کنندگان اتصالات جوشی را در این مجموعه در دسترس قرار داده ایم.

بهترین قیمت لوله گاز مانیسمان و قیمت لوله گاز سپاهان را از آریا گاز بخواهید.

در میان شرکت های تولید کننده اتصالات گاز، آریا جام بزرگترین شرکت تولید کننده اتصالات جوشی در ایران می باشد.

بهترین ها را از آریا جام بخواهید.

در کارخانه تولید اتصالات جوشی آریا، اتصالات جوشی درزدار، اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات جوشی رده ۴۰، اتصالات سیاه دنده ای و انواع بست تولید می گردد. برای خرید بست فلزی با کارشناسان آرذیا تماس بگیرید.

علاوه بر خرید بدون واسطه اتصالات گاز، می توانید لوله سپاهان گاز و دیگر لوازم لوله کشی گاز را نیز به قیمت نمایندگی از آریاجام تهیه فرمایید.

هر آنچه در حوزه لوله کشی گاز توکار، لوله کشی گاز روکار، لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی فشار قوی بخواهید، با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم است.

کافی است با شماره ۳۰ ۳۰ ۸۶ ۳۳ ۰۲۱ در ساعات کاری ما تماس بگیرید.

جعبه آتش نشانی | فایر باکس چیست
اشتراک گذاری:
این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *