استاندارد لوله کشی گاز توکار خانگی

5/5
فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله:

توصیه می گردد اگر ساختمان می سازید، مقاله ” استاندارد لوله کشی گاز توکار خانگی” را مطالعه نمایید. با اطلاعات این مقاله، شما کارشناسی با اطلاع از کار خود خواهید بود.

لوله کشی گاز توکار | لوله کشی گاز روکار

یکی از چالش‌های مهم در اجرای ساختمان های امروزه، رعایت استاندارد و نکات ایمنی لوله کشی گاز خانگی، به ویژه استاندارد لوله کشی گاز توکار می باشد.

 از آنجایی که در لوله کشی گاز توکار، هرگونه اشتباه و هرگونه تصمیم نادرست و غیر فنی باعث فجایع جدی می گردد، رعایت پروتکل های اجرا و نیز رعایت استانداردهای لوله کشی گاز بسیار بسیار جدی می باشد.  تا جایی که می توان گفت از فنی ترین قسمت های تاسیسات ساختمان، لوله کشی گاز توکار و لوله کشی آتش نشانی می باشد.

آشنایی با قوانین لوله کشی گاز منازل ، مانند لوله کشی گاز روکار و توکار، به ویژه لوله کشی گاز توکار، باعث راحتی در امر لوله کشی گاز ساختمان و رعایت ایمنی لوله کشی گاز می شود.

آنچه در مقاله استاندارد لوله کشی گاز توکار ساختمان خواهید خواند:

  • انتخاب شرکت لوله کشی گاز مناسب
  • وظایف مجری گاز چیست
  • انتخاب مهندس ناظر گاز
  • طراحی خطوط لوله کشی گاز توکار 
  • انتخاب لوله های گازی مناسب
  • انتخاب اتصالات جوشی گاز مناسب
  • ضوابط انتخاب اتصالات جوشی استاندارد 
  • استانداردهای دودکش گاز
  • روش نصب دودکش و استانداردهای نصب دودکش
  • استانداردهای عبور دودکش تا پشت بام
  • استاندارد نوارپیچی و انتخاب نوار عایق مناسب
  • روش درست نوار پیچی و عایق کاری لوله گاز توکار
  • تاییدیه لوله کشی گاز توکار از طریق ناظر سازمان نظام مهندسی
  • نکاتی اضافه در مورد ایمنی لوله کشی گاز توکار
  • خرید لوازم لوله کشی استاندارد و مورد تایید

قیمت لوله گاز را در این صفحه ببینید : لیست قیمت لوله گاز

انتخاب شرکت لوله کشی گاز مناسب به عنوان مجری:

انتخاب بهترین مجری گاز در لوله کشی گاز توکار

 یکی از نکات بسیار مهم در لوله کشی گاز توکار، انتخاب مجری مناسب با شرکت ثبت شده و شناخته شده در سازمان نظام مهندسی می باشد. چرا که پس از اجرا باید تاییدیه های استاندارد گاز کشی در ابتدا از طریق شرکت تاسیساتی گاز و یا لوله کش گاز به سازمان ارجاع گردد.

 جوشکاری لوله گاز از مهم‌ترین شاخه‌های جوشکاری می‌باشد. چرا که علاوه بر ایجاد اتصال بین دو قطعه توسط الکترود مناسب، نیاز به آب بندی جوش می باشیم.


خواندن این مقاله را از دست ندهید : انواع الکترود جوشکاری


 در صورتی که جوشکار تجربه کافی در این حوزه نداشته باشد، لوله کشی گاز توکار از جوش مناسب و لذا تحمل فشار کافی برخوردار نخواهد بود. 

توصیه می شود که از شرکت تاسیساتی گازرسانی بخواهید که هر روزه به پرسنل جوشکار خود سر بزنند. در پروژه های بزرگتر، ناظر تاسیساتی مقیم از طرف شرکت تاسیساتی واجب میباشد.

وظایف مجری گاز چیست :

انتخاب شرکت تاسیسات گازرسانی | استانداردهای لوله کشی گاز توکار

 وظیفه مجری گاز یا جوشکار گاز، آن است که نقشه های اجرایی تهیه کرده، به تایید مهندس ناظر سازمان نظام مهندسی که معرفی گردیده است، رسانده و با رعایت کلیه ضوابط استاندارد مبادرت به اجرای لوله کشی گاز توکار یا لوله کشی گاز روکار نمایند.

در صورتیکه مجری تخلفی در این حوزه نماید، علاوه بر تعهدات آتی خود، کارفرما نیز درگیر مشکلاتی خواهد بود. یادآور می گردیم که شرکت تاسیساتی تعهدی طولانی مدت در حفظ کیفیت لوله کشی گاز دارد.

مراقب باشید مجری گازی انتخاب نمایید که هم تجربه کافی و هم سابقه کافی در این حوزه داشته باشد. از پذیرش جوشکار گاز با تجربه پایین و عدم رعایت پروتکل‌ها پرهیز نمایید.

مسئولیت اجرا و  تست نهایی لوله کشی گاز توکار تا پایان کار، بر عهده شرکت تاسیساتی گاز می باشد.

بخشی از پرداختی شرکت تاسیساتی گازرسانی، به عنوان حسن انجام لوله کشی گاز توکار، بعد از تاییدیه نهایی توسط سازمان نظام مهندسی انجام می گردد.


قیمت الکترود جوشکاری را از اینجا جویا شوید:  الکترود جوشکاری


انتخاب مهندس ناظر گاز :

انتخاب مهندس ناظر برای تایید استاندارد لوله کشی گاز توکار

 خوشبختانه طی سالهای اخیر با نظارت سازمان نظام مهندسی و جلسات متعدد با سازمان استاندارد، مهندسین ناظر شرکت گاز به صورت اتفاقی انتخاب می گردند.

 در هر پروژه، هر شرکت تاسیساتی گازرسانی با یک ناظر گاز جدید و بدون دخل و تصرف کار خواهد کرد. در سنوات گذشته، به خاطر انتخاب شخصی ناظران گاز، شاهد تخلفاتی در حوزه نظارت بودیم. 

بعد از انتخاب مجری گازکشی توسط شرکت تاسیساتی گاز، با ارائه مدارک به سازمان نظام مهندسی، می توانید با ناظر گاز انتخابی خود، در ارتباط باشید. 


مراحل اداری لوله کشی گاز در مقاله “مراحل لوله کشی گاز (ویژه مشترکین خانگی) ” در وبلاگ اتصالات گاز آریا قابل ملاحظه است.


 پس از انتخاب ناظر گاز،  با هماهنگی شرکت تاسیساتی و ناظر گاز، از محل پروژه لوله کشی گاز توکار بازدید به عمل خواهد آمد. ناظر گاز با مشورت مجری گاز و با رعایت اصول طراحی خطوط لوله گاز، مسیرهای پیش رو را تبیین خواهد کرد.

 مراقب باشید هر آنچه ناظر سازمان نظام مهندسی یا ناظر گاز اعلام می دارد، مخصوصاً در موارد ویژه، به صورت کتبی دریافت نموده و در تمام مراحل لوله کشی گاز توکار اجرا نمایید.

دیده شده که به علت سهل انگاری، پاره‌ای از تذکرات ناظر گاز، در پایان اجرای لوله کشی گاز توکار، دچار اشکالات جدی شده اند .

طراحی خطوط لوله گاز:

طراحی خطوط لوله گاز |آریا پایپ

مهندس ناظر گاز در محل پروژه حاضر شده و مسیرهای پیشنهادی شرکت تاسیساتی گاز یا مجری گاز را بررسی و با لحاظ کردن استانداردهای لوله کشی گاز توکار،  تایید یا اصلاح خواهد نمود. هرگونه تغییر در مسیرهای لوله گاز که قبلا به تایید ناظر رسیده است، باید با اطلاع ناظر گاز صورت گیرد.

 در صورت تغییر مسیر خودسرانه و بدون هماهنگی ناظر گاز، در پایان اجرای تاسیسات دچار مشکل خواهید شد.

 در طراحی خطوط لوله گاز نکات فنی مهمی وجود دارد که جز قوانین لوله کشی گاز توکار می باشد.

  1. لوله‌های رایزر اصلی ورودی ساختمان (منظور قبل از کنتور گاز) کاملاً روی کار باشد. به هیچ عنوان هیچ قطعه ای از مسیر رایزر ورودی، از محل رگلاتور کوچه تا محل کنتورها، نباید داخل کار قرار گیرد.
  2.  لوله های گاز در مسیر عبور به طبقات حتماً باید از مشاعات عبور نمایند و لوله هیچ واحدی از داخل واحد دیگر عبور نکند.
  3.  لوله های مجاور فاصله نسبی ۲ الی ۳ سانتیمتر از هم داشته باشند.
  4.  لوله ها حداقل فاصله یک و نیم متری از چاله آسانسور داشته باشند. آسانسور دارای ویبره و لرزش بوده که به مرور زمان باعث صدمه به جوشها و اتصالات گازی می گردند. این کار باعث شکنندگی لوله ها و محل های جوش خواهد شد.
  5.  لوله های گاز از نزدیک انواع کنتور گاز یا جعبه فیوز داخل واحد ها، عبور نکند.
  6. طراحی محل شیرآلات بسیار اهمیت دارد. 

شیر قطع کن گاز باید جایی در محل ورودی واحد و کاملاً در دسترس و ارتفاع ۱۶۰ سانتی متر از کف تمام شده قرار گیرد. قرارگیری شیرآلات گاز داخل کمد، پشت کمد، پشت درب یا هر جایی خارج از دسترس ممنوع می باشد.

شیرگازی استاندارد

باید در خطرات احتمالی، موقع خروج و فرار از خانه یا به محض ورود کمک یا آتش نشان، دسترسی به فلکه اصلی وجود داشته باشد.

شیر اجاق گاز باید با فاصله مناسب از محل شعله و خود گاز قرار گیرد. فاصله ۳۰ سانتی متر استاندارد است.  لذا دوری بیش از حد نیز مجاز نیست و استفاده از شلنگ طولانی در کار ممنوع است. 

  • شیر پکیج باید با فاصله مناسب در زیر پکیج یا مجاور پکیج قرار گیرد. 
  • در صورت وجود روشنایی گاز، باید محل روشنایی در مسیر دمیدن کولر قرار نگیرد.
  •  عبور لوله های گاز از کف سرویس حمام و سرویس توالت مجاز نمی باشد. این عمل باعث نفوذ آب و زنگ زدگی لوله و پوسیدگی زودهنگام آن خواهد شد. این اتفاق ساختمان را دچار فاجعه خواهد کرد.
  •  رابط ورودی بالای رگلاتور گاز، باید در فاصله مناسبی از رگلاتور گاز قرار گیرد.
  •  طراحی جای کنتورهای گاز باید در جای مناسبی از مشاعات مانند پارکینگ باشد.
  • محل عبور اتومبیل ها و جاهای ضربه گیر مجاز نیست.
  •  فاصله کنتورهای گاز از محل کنتورهای برق الزامی می باشد.
  •  طراحی شیر قطع کن ثانویه و نیز شیر قفل دار در کنار کنتور های هر واحد الزامیست.
طراحی خطوط لوله گاز استاندارد | اتصالات جوشی آریاجام

انتخاب لوله های گازی مناسب :

مد نظر باشد که در لوله کشی گاز خانگی استفاده از دو نوع لوله مجاز میباشد.

در لوله کشی گاز روکار استفاده از لوله های درز دار مجاز می باشد اما در لوله کشی گاز توکار، استفاده از لوله های مانیسمان بدون درز و نیز لوله های api مجاز می باشد. لوله های api، لوله های درزداری هستند که هم از نوع ورق خاصی تولید شده‌اند و هم دارای تست api می باشند.

برای آشنایی بیشتر با لوله های api به مقاله ” آشنایی با لوله api گازی ” مراجعه نمایید.

برندهای معتبر لوله های api در ایران :

  • لوله گاز سپاهان api
  • لوله گاز سپنتا api
  • لوله گاز ای پی آی ساوه api

پر مصرف ترین و بهترین لوله برای گازکشی، لوله گاز سپاهان api می باشد.


مشخصات لوله سپاهان را از اینجا جویا شوید: لوله سپاهان گاز


توجه فرمایید که لوله گاز سپاهان، دارای تنوع بالایی می باشد. لذا فقط لوله api با چاپ روی لوله و تاییدیه استاندارد مد نظر میباشد.

انتخاب لوله های گازی مناسب در لوله کشی گاز توکار | لوله api سپاهان

دقت فرمایید که گاهی اوقات ناظران گاز، اعتماد بیشتری روی برند خاصی دارند. لذا هنگام خرید لوله و اتصالات گاز با ناظر گاز هماهنگ باشید.

اغلب ناظرین گاز،  در مراجعه به پروژه‌ها،  لوله گاز توکار سپاهان و اتصالات جوشی آریا را پیشنهاد می نمایند. 

 استاندارد بودن کلیه قطعات، مد نظر ناظر گاز و سازمان نظام مهندسی می باشد. ضمنا دقت کنید که از لوله های متفرقه در لوله کشی گاز توکار استفاده نگردد.

انتخاب اتصالات جوشی و اتصالات گاز مناسب :

انواع اتصالات گازی

یکی دیگر از ارکان لوله کشی گاز توکار، استاندارد اتصالات جوشی و اتصالات گاز رسانی می باشد .در صورتی که این کالاها و اتصالات درست و استاندارد انتخاب نگردند، کل مسیر لوله کشی گاز دچار اشکال خواهد بود.

 توصیه می گردد در خرید اتصالات جوشی با ناظر مشورت نموده و از تجربیات شرکت لوله کشی گاز یا شرکت تاسیساتی گاز استفاده بهینه گردد.

سال ها کیفیت در اتصالات گاز آریا و اتصالات جوشی آریا، باعث ایجاد اعتماد در بین کلیه جوشکاران گاز گردیده است.

اتصالات گاز آریا علاوه بر داشتن تست بسیار بالاتر از رنج مصرفی و رعایت پروتکل های استاندارد، دارای زوایای ۹۰ درجه مناسب می باشند. 

با ایجاد پخ های مناسب در لبه های قطعات، جوشکاری روی اتصالات گاز آریا و اتصالات جوشی آریا کیفیت بالایی را حاصل می نماید.

شما پس از خرید لوله و اتصالات گاز، موظفید با هماهنگی مجری گاز،  از مهندس ناظر گاز دعوت به عمل آورید. تا قبل از کارکردن محصولات، استاندارد، اصالت و کیفیت کالاها را تایید نماید.

برای خرید و اطلاع از قیمت لوله و اتصالات گازی، به صفحه لیست قیمت لوله و اتصالات گازی مراجه نمایید. لوله مانیسمان و اتصالات گاز مانیسمان جهت لوله کشی گاز توکار، در شرکت اتصالات گاز آریا موجود است.

این عملکرد قبل از شروع لوله کشی گاز توکار باشد و اجناس همراه با فاکتور معتبر باید به رویت ناظر گاز رسیده و تاییدیه شروع آن را دریافت نماید.

 بعد از این مرحله، ناظر گاز که قبلاً جزئیات را تذکر داده است، کار را به مجری گاز سپرده و منتظر پایان کار خواهد ماند. در طول کار هرگونه تغییر و تحول و تغییر مسیر احتمالی در لوله کشی گاز توکار باید با مشورت ناظر صورت گیرد. 

نکته دیگر سایز بندی در مسیر لوله کشی گاز توکار می باشد. توجه فرمایید که با توجه به دورترین نقطه مصرف در هر ساختمان،  با استفاده از جدول سایز بندی لوله کشی گاز،  می توانید سایزهای درخت واره لوله کشی گاز توکار را ببینید.

 منظور از دورترین نقطه مصرف در ساختمان، دور ترین مصرف کننده که اغلب در طبقه آخر است تا محل رگلاتور گاز خیابان می‌باشد.

با تعیین دورترین نقطه مصرف یک ساختمان، سایز لوله ها در مسیر لوله کشی گاز توکار مشخص خواهد شد. 

استاندارد لوله کشی گاز توکار | سایزبندی در لوله کشی گاز توکار

دانلود پی دی اف ظرفیت کشش سایز لوله بر مبنای متر مکعب بر ساعت

ضوابط انتخاب اتصالات جوشی برای لوله کشی گاز توکار :

در انتخاب انواع اتصالات جوشی، رعایت دستورات زیر لازم است:

  • هر گونه اتصال که در لوله کشی گاز توکار استفاده می گردد، باید از نوع مانیسمان بدون درز باشد.
  •  استفاده از اتصالات درزدار داخل کار مجاز نیست.
  •  دقت فرمایید که لوله کش گاز، حتی یک قطعه درزدار نیز استفاده نکند.
  • می دانید که در یک شبکه سیال، ضعیف ترین قسمت شبکه، تعیین کننده فشار کلی مجموعه می باشد.  لذا حتی یک قطعه معیوب می‌تواند کل شبکه را صدمه پذیر نماید.
  • خوشبختانه اتصالات جوشی آریا، با شبکه بازرگانی پیشرفته در سراسر کشور و با داشتن نمایندگان فعال و دسترسی در دور افتاده ترین نقاط کشور، توانسته اتصالات جوشی بدون درز را با قیمت مناسب در دسترس شما قرار دهد.
  • اتصالات جوشی گاز آریا سنگین ترین اتصالات جوشی مانیسمان در ایران را با قیمت نازل و رقابتی ارائه می نماید.
  • کلیه اتصالات جوشی، باید دارای مارک و نشان استاندارد باشند.
اتصالات جوشی استاندارد | لوازم گاز کشی استاندارد لوله کشی گاز توکار

رعایت استانداردهای دودکش گاز:

 از جمله مهمترین خطرات لوله کشی گاز توکار، عدم رعایت استانداردهای دودکش می باشد.

 بسیاری از حوادث که در تاسیسات ساختمان و در ساختمانهای قدیمی ملاحظه می کنید،  ناشی از نفوذ دود از محل نادرست دودکشها به مجرای تنفسی داخل ساختمان می باشد. لذا با مطالعه موارد زیر، با استاندارد نصب دودکش آشنا شوید.

روش نصب دودکش و استانداردهای نصب دودکش :

 در نصب دودکش های گاز، دو نکته قابل تأمل است.

  1. انتخاب مسیرهای درست دودکشها که با نظارت ناظر سازمان نظام مهندسی صورت می‌گیرد.
  2. استفاده از متریال و دودکش های مناسب در عبور دود از مصرف‌کننده به پشت بام، مخصوصاً در محل بندها و اتصالات دودکش می‌باشد.

 در گذشته به اشتباه، دودکش ها به صورت سر به سر قرار گرفته و دور آن با نوعی ملات اندود می گردید. در اثر نشست ساختمان، دودکش دچار ترک شده و دود به محل سقف کاذب ها نفوذ و وارد ساختمان می گردید.

 شما موظفید در محل بندهای دودکشها، از بوشن های مناسب همان دودکش سیمانی استفاده نمایید. عملکرد دودکش به این صورت است که دو سر لوله به صورت نر وارد مادگی دو طرف بوشن می گردد. لذا در اثر لرزش و نوسانات ساختمان دچار ترک نمی گردد.

 یکی دیگر از نکات بسیار بسیار جدی که متاسفانه در بسیاری از ساختمانها لحاظ نمی گردد،  فاصله یا گپ مناسب بین دودکش و محل سقف کاذب می باشد. دودکش در محل عبور از سقف ها به هیچ عنوان نباید با سقف کاذب در تماس باشد. 

 به طور مثال : اگر لوله ۲۰ سقف را سوراخ کرده و به بالا میرود، در سقف کاذب به فاصله ۵ الی ۷ سانتی متر از لوله رابیس کاری شده و کاملاً منافذ بسته می‌گردد. باید طوری عمل نمایید که بر فرض اگر روزی دودکش دچار صدمه گردید،  دود به محل سقف کاذب عبور نکند.

مهار کردن وزن دودکش های سیمانی در ساختمان نیز از مسائل جدی است. استفاده از ملات جهت تحمل وزن دودکش مجاز نیست و باید از بست های مناسب این کار استفاده گردد. 

در شرکت اتصالات جوشی گاز آریا، لوازم لوله کشی گاز توکار از جمله بست پایه دار و بست دیواری مناسب طراحی گردیده است.  با توجه به کیفیت بالای این بست ها شما می توانید به تعداد مناسب جهت مهار رایزر دودکش استفاده نمایید.

با توجه به قیمت پایین لوازم لوله کشی گاز آریا، انواع بست لوله آریا می تواند جایگزین مناسبی برای ملات گردد. تعداد بست ها در رایزر با نظر ناظر گاز انتخاب گردد.

رعایت استانداردهای عبور دودکش تا پشت بام :

 دقت فرمایید که عملکرد دودکش در ساختمان، امنیت جان مصرف‌کننده می باشد. هرگونه کوتاهی در پروتکل های اجرایی دودکش ساختمان، باعث ایجاد فضای فجایع در آینده می گردد.

عبور دودکش های تمام مصرف کننده های بالای ۸۵۰۰ کیلو کالری بر ساعت تا محل پشت بام اجباری می باشد.

یکی از اشتباهات رایج در اجرای دودکش، عبور دودکش از درز انقطاع ساختمان می باشد. مراقب باشید این اتفاق در ساختمان شما را ندهد.

زمانی در برخی ساختمان‌های قدیمی، دودکش رو به نما یا رو به حیاط یا تراس رها می شد. اگر ناچار شدید در ساختمان های کم ارتفاع دودکش به سینه ساختمان وصل نمایید، پس از خروج از ساختمان یک لوله عمودی در نما به ارتفاع ۱ الی ۲ متر اجباری می باشد. (همراه با کلاهک مناسب )

البته عدم بادگیر بودن دودکش نیز نکته جدی است.  توصیه می گردد کلیه دودکشها به پشت بام امتداد یابد. 

استفاده از کلاهک H نیز یکی از واجبات در دودکش ساختمان می باشد. سایز دودکش های هر مصرف کننده نیز با توجه به ملاحظات مباحث مقررات ملی ساختمان صورت گیرد.

استاندارد نوارپیچی و انتخاب نوار عایق مناسب:

 یکی از واجبات لوازم مصرفی در لوله کشی گاز توکار خانگی،  استفاده از نوار عایق می باشد. کلیه لوله ها و اتصالات زیر کار، که توسط ملات پوشانده می‌شود، باید توسط دو لایه نوار عایق، عایق کاری گردد. البته یک دور نوارپیچی، طوری صورت می گیرد که دو لایه پوشش با اوورلپ ۵۰ درصد، می دهد. 

به دو نکته توجه فرمایید :

استاندارد نوارپیچی و انتخاب نوار عایق مناسب
  •  نکته دوم، روش نوار پیچی می باشد که اصطلاحاً به نوار ۵۰ درصد معروف است. 
نوارپیچی 50 درصد | آریا پایپ

در شرکت اتصالات جوشی آریا، لوازم لوله کشی گاز توکار مانند نوار عایق نیز به صورت نمایندگی و با قیمت مناسب در دسترس شما میباشد.

مراقب باشید از نوار عایق فاسد یا آفتاب خورده استفاده نگردد.

روش درست نوار پیچی و عایق کاری لوله گاز توکار :

3 | اتصالات گاز آریا

در لوله کشی گاز توکار، ابتدا لوله گاز توسط حلالی مانند بنزین و دستمال و کارگر دستکش به دست، از هرگونه چربی زدوده می گردد. سپس با رنگ مناسب با برند همنام نوار، کل لوله اندود می ‌گردد. سپس لوله در روی دو شاخه‌ای که به خرک معروف است، قرار گرفته و نوار پیچیده می گردد.

منظور از نوار پیچی ۵۰ درصد آن است که هر لایه از نوار، نیمی از نوار پیچی قبل را پوشش دهد. دور بعد نیز همین تکرار می گردد.

به این طریق با یک طول نوار پیچی لوله دارای دو لایه نوار پیچی می گردد. به بیان ساده  هر لایه نوار ۵۰ درصد همپوشانی با لایه نوار قبلی دارد.

در اتصالات گاز، که پس از لوله و در محل جوشکاری می گردد، باید از نوار سرجوش استفاده گردد. نوار سرجوش، نواری نرم تر است که در پیچ ها و محل زانو ها و اتصالات بهتر پیچیده می شود. 

مراقب باشید که در نوار پیچی، هیچگونه هوا در زیر نوار جمع نگردد.

تاییدیه لوله کشی گاز توکار از طریق ناظر سازمان نظام مهندسی :

تاییدیه لوله کشی از طریق ناظر سازمان نظام مهندسی

 مرحله آخر لوله کشی گاز توکار  و قبل از پوشاندن لوله کشی، مراجعه مجدد ناظر سازمان نظام مهندسی می باشد.  

ناظر در بازدید از ساختمان چند کار را انجام میدهد:

لوله های گاز را که توسط مجری گاز انجام گردیده است، تست و کنترل می نماید. در تست لوله های گاز مراقب باشید شیر های گازی در قطع کن ها باز باشد. این یک مرحله بسیار مهم در لوله کشی گاز توکار می باشد.

 پس از دریافت تاییدیه تست لوله های گاز،  ناظر با کنترل دودکشها و نهایی کردن مسیر و رفع ایرادات مربوطه، تاییدیه ارائه می نماید. شما با ارائه تاییدیه به شرکت گاز در آینده، می توانید کنتور گاز را با پیمانکار خود شرکت گاز نصب نمایید.

نکاتی اضافه در مورد ایمنی لوله کشی گاز توکار :

  1. دقت نمایید که مانند ناظر آتش نشانی، ناظر گاز نیز امین کیفیت شما می باشد. به تمام نکات فنی اعلام شده از طریق ناظر گاز توجه ویژه نمایید.
  2. از مجریان گازی که در اشتباهات پافشاری می‌نمایند، پرهیز نمایید.
  3. در انتخاب لوله و اتصالات گازی و نیز در اتصالات جوشی، همیشه از برندهای معتبری مانند اتصالات گاز آریا استفاده نمائید.  در حوزه لوله کشی گاز خانگی، آریا گارانتی مادام العمر ارائه می نماید. البته با شرط اینکه حتی یک قطعه از اتصالات ناشناخته و غیر استاندارد استفاده نگردد.
  4.  حفظ نوارهای لوله کشی گاز پس از اجرا و قبل از پوشاندن، جزو نکات بسیار بسیار مهم می‌باشد. دیده شده که به علت عدم پوشاندن روی لوله های گاز، در اثر عبور تجهیزات ساختمانی و مصالح از روی لوله های گاز،  نوار ها دچار صدمه می گردند. 
  5. برای لوله کشی گاز توکار، نقشه ای را که به سازمان نظام مهندسی و سپس اداره گاز ارائه می گردد، همراه مدارک ساختمان نگه داشته و نسخه ای از آن را به دست مصرف کنندگان و خریداران نهایی آپارتمان برسانید، تا در موقع سوراخکاری و عملیات تعمیرات در ساختمان، مراقب لوله‌های گاز باشند.

نکات آمده در بالا بخش کمی از آن چیزی است که باید در تاسیسات ساختمان و به ویژه در اجرای لوله کشی گاز توکار رعایت گردد.

 یادتان باشد که لوله کشی گاز ساختمان، از مهمترین بخش های اجرایی تاسیسات میباشد. اشتباهات و خطاهای شما یا مجری گاز می تواند فاجعه بار باشد.

قیمت اتصالات را در این صفحه ببینید : لیست قیمت اتصالات

خرید لوازم لوله کشی گاز توکار استاندارد و مورد تایید :

خوشبختانه در میان تولید کنندگان اتصالات جوشی، شرکت اتصالات جوشی آریا، علاوه بر تولید بهترین و سنگین ترین اتصالات جوشی، ملزومات دیگر مانند نوار عایق نیاشیمی، شیرآلات گازی و لوله های ای پی آی سپاهان نیز انبار و فراهمکرده است. این مورد کار شما را برای خرید لوازم مربوط به لوله کشی گاز توکار آسان نموده است.

 لذا می توانید بهترین لوازم لوله کشی گاز توکار را با قیمت مناسب همراه با تخفیف، از اتصالات جوشی آریا خریداری نمایید.

 برای ارتباط با شبکه فروش اتصالات گاز آریا راه‌های متعددی وجود دارد.

  1. از طریق مراجعه به aryapipe.com 
  2. ارتباط با واتس اپ شرکت اتصالات گاز آریاجام  2 70 70 70 0902
  3. از طریق ارتباط با اینستاگرام شرکت آریا aryapipe
  4. تماس تلفنی با کارشناسان شرکت آریا ۳۰ ۳۰ ۸۶ ۳۳ ۰۲۱
خرید لوازم لوله کشی استاندارد و مورد تایید | اتصالات گاز آریا

قیمت‌های روزانه کلیه ملزومات اتصالات جوشی و لوله های گاز در پیج اینستاگرام aryapipe و صفحه لیست قیمت اتصالات گازی سایت آریا، در دسترس است.

کارشناسان اتصالات جوشی آریا جام، همیشه پاسخگو هستند. شما می توانید برای پروژه های لوله کشی گاز توکار خودتان از ما کمک بگیرید.

امیدواریم از مقاله استاندارد لوله کشی گاز توکار خانگی، لذت برده باشید.  نظرات و سوالات خود را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

پاسخ به سوالات متداول استاندارد لوله کشی گاز توکار:

استانداردهای لوله کشی گاز توکار ساختمان چیست؟

Choosing a gas plumbing company | اتصالات گاز آریا

در لوله کشی گاز توکار رعایت استانداردها و نکات فنی زیر بسیار الزامی است.
قوانین طراحی خطوط لوله کشی گاز توکار.
انتخاب لوله های گازی مناسب.
انتخاب اتصالات جوشی گاز مناسب.
استانداردهای دودکش گاز.
روش نصب دودکش و استانداردهای نصب دودکش.
استانداردهای عبور دودکش تا پشت بام.
استاندارد نوارپیچی و انتخاب نوار عایق مناسب.
روش درست نوار پیچی و عایق کاری لوله گاز توکار.
انتخاب مجری گاز مناسب.

استاندارد طراحی خطوط لوله گاز در لوله کشی گاز توکار چیست؟

 در طراحی خطوط لوله گاز نکات فنی مهمی وجود دارد که جز قوانین لوله کشی گاز توکار می باشد.

لوله‌های رایزر اصلی ورودی ساختمان (قبل از کنتور گاز) کاملاً روی کار باشد. به هیچ عنوان هیچ قطعه ای از مسیر رایزر ورودی، از محل رگلاتور کوچه تا محل کنتورها، نباید داخل کار قرار گیرد.
 لوله های گاز در مسیر عبور به طبقات حتماً باید از مشاعات عبور نمایند و لوله هیچ واحدی از داخل واحد دیگر عبور نکند.
 لوله های مجاور فاصله نسبی ۲ الی ۳ سانتیمتر از هم داشته باشند.
 لوله ها حداقل فاصله یک و نیم متری از چاله آسانسور داشته باشند. آسانسور دارای ویبره و لرزش بوده که به مرور زمان باعث صدمه به جوشها و اتصالات گازی می گردند. این کار باعث شکنندگی لوله ها و محل های جوش خواهد شد.
 لوله های گاز از نزدیک کنتور گاز یا جعبه فیوز داخل واحد ها، عبور نکند.
شیر قطع کن گاز باید جایی در محل ورودی واحد و کاملاً در دسترس و ارتفاع ۱۶۰ سانتی متر از کف تمام شده قرار گیرد. قرارگیری شیرآلات گاز داخل کمد، پشت کمد، پشت درب یا هر جایی خارج از دسترس ممنوع می باشد.

لوله و اتصالات گاز و دیگر ملزومات لوله کشی گاز توکار را از کجا بخرم؟

می توانید بهترین لوازم لوله کشی گاز توکار را با قیمت مناسب همراه با تخفیف، از اتصالات جوشی آریا خریداری نمایید. راه های ارتباط با اتصالات گازی آریا:
از طریق مراجعه به aryapipe.com یا
ارتباط با واتس اپ شرکت اتصالات گاز آریاجام  ۲ ۷۰ ۷۰ ۷۰ ۰۹۰۲ یا
از طریق ارتباط با اینستاگرام شرکت آریا aryapipe یا
تماس تلفنی با کارشناسان شرکت آریا ۳۰ ۳۰ ۸۶ ۳۳ ۰۲۱


با تشکر از اینکه سایت رسمی تولید کننده اتصالات جوشی آریا جام را انتخاب کرده‌اید.

نیاز به لوله و اتصالات جوشی و ملزومات لوله کشی گاز دارید؟ به بخش لیست قیمت اتصالات مراجعه فرمایید.

در صفحه قیمت اتصالات، می توانید از قیمت اتصالات مانیسمان و قیمت لوله گاز مانیسمان برای لوله کشی گاز توکار و لوله کشی آتش نشانی مطلع شوید.

میدانستید برای لوله کشی گاز فشار قوی ، خرید اتصالات فشار قوی استاندارد، تضمین کننده جان و مال مصرف کننده و تضمین کننده اعتبار پیمانکار ساختمان می باشد؟

آریا جام تولید کننده اتصالات فشار قوی استاندارد با برند بنکار آریا می باشد. تمامی اتصالات فشار قوی این کارخانه، دارای حک استاندارد می باشد.

برای لوله کشی گاز روکار ، نیاز به اتصالات لوله سیاه و اتصالات درزدار دارید؟ قیمت لوله درزدار سیاه و  قیمت اتصالات جوشی درزدار آریا را ببینید و با تخفیف خوب خریداری کنید!

پایین بودن قیمت اتصالات ، در کنار بالا بودن کیفیت و مشتری مداری، از مهمترین علت محبوبیت شرکت آریا می باشد. در کنار تمامی این مزایا، آریا تمامی تولیدات خود را گارانتی مادام العمر کرده است تا با خیال راحت اقدام به خرید لوازم لوله کشی ساختمان نمایید.

میدانستید آریا به عنوان نمایندگی لوله سپاهان و دیگر برندهای معتبر لوله گازی، ارائه دهنده لوله سپاهان گاز، لوله api ، لوله رده ۴۰ ، لوله گازی روکار سنگین، لوله مانیسمان رده ۲۰ می باشد.

خرید عمده لوله گاز از کارخانه های بسیار معتبر تولید لوله، جهت تولید اتصالات جوشی گاز و نظارت بالا بر کیفیت لوله های خریداری شده، باعث شده تا خریداران این مجموعه با خیال راحت اقدام به خرید لوله گازی استاندارد با قیمت مناسب نمایند. لذا شاهد حجم بالای خرید و فروش لوله گازی در این مجموعه هستیم.

در کارخانه تولید اتصالات جوشی آریا، اتصالات لوله گاز فلزی اعم از اتصالات جوشی درزدار، اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات جوشی رده ۴۰، اتصالات سیاه دنده ای و انواع بست لوله تولید می گردد. قیمت تمامی این محصولات در صفحه لیست قیمت لوله و اتصالات موجود می باشد.

هر آنچه در حوزه لوله کشی گاز اعم از  لوله کشی گاز توکار، لوله کشی گاز روکار، لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی فشار قوی بخواهید، با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم است.

کافی است با شماره ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ در ساعات کاری ما تماس بگیرید. یا با واتساپ شرکت ۰۹۳۹۳۸۶۱۵۵۸ در ارتباط باشید.

در قسمت وبلاگ سایت، می توانید اطلاعات جامعی راجع به تولید لوله و اتصالات بیابید.

ویدیوهای صنعتی در حوزه تولید، در صفحه‌ اینستاگرام آریاپایپ قابل مشاهده می باشد.

استاندارد لوله کشی گاز توکار
اشتراک گذاری:
این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *