آموزش عایق کاری لوله گاز و نکات آن

5/5
فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله:

چرا عایق کاری لوله گاز بسیار پر اهمیت است؟ عایق کاری لوله گاز توکار و روکار به چه صورت انجام می شود و چه تفاوتی باهم دارند؟ عایق کاری لوله های آتش نشانی به چه صورت است؟ تفاوت نوارپیچی لوله گاز در مصارف دفنی و خانگی در چیست؟ با اتصالات گاز آریا همراه باشید تا با مبحث عایق کاری لوله های گاز و آتش نشانی بیشتر آشنا شویم.

 زنگ زدگی و خوردگی لوله های گاز یکی از مهمترین عوامل نشت گاز و ایجاد آتش سوزی در جهان می باشد. علت می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • عایق کاری نامناسب و به جا ماندن قسمتی از لوله خارج از عایقکاری
  • ترک بر اثر تنش حرارتی و فیزیکی
  • خراشیدگی بر اثر حمل و نقل
  • صدمات ناشی از سنگهای تیز هنگام پر کردن کانال
  • صدمات ناشی از عملیات ساختمانی اطراف
  • فشار انبساط و انقباض داخل زمین
  • نشت فاضلاب در خاک اطراف لوله
  • نفوذ ریشه درخت
  • وجود آهک، گچ و.. در خاک
  • فعالیت باکتریهای درون خاک

لذا جهت حفظ لوله ها، عایق کاری لوله گاز، در لوله کشی گاز با مصارف دفنی، لوله کشی گاز روکار یا توکار و هم چنین لوله کشی آتش نشانی صورت می گیرد. اما نوع و مواد عایق بندی آن ها با یکدیگر دارای تفاوت هایی است. به طور مختصر عایق کاری لوله های گاز و آتش نشانی به صورت زیر است:

لوله کشیگاز روکار : زنگ زدایی و چربی زدایی، رنگ آمیزی با ضد زنگ و سپس رنگ روغن

نوع لوله کشیروش عایق کاری
لوله کشی گاز روکار خانگیزنگ زدایی و چربی زدایی، رنگ آمیزی با ضد زنگ، رنگ آمیزی با رنگ روغن
لوله کشی گاز توکار خانگیزنگ زدایی و چربی زدایی، پرایمر زنی لوله گاز، نوارپیچی لوله گاز با نوار سیاه و همپوشانی ۵۰%
لوله کشی گاز با مصارف دفنیزنگ زدایی و چربی زدایی، پرایمر زنی لوله گاز، نوارپیچی لوله گاز با نوار سیاه و سپس نوار سفید با همپوشانی ۵۰%
لوله کشی آتش نشانیزنگ زدایی و چربی زدایی، پرایمر زنی لوله گاز، نوارپیچی لوله گاز با نوار سیاه و همپوشانی ۵۰%
عایق کاری لوله در انواع لوله کشی

در ادامه به بیان اجمالی روش عایق بندی لوله گاز در لوله کشی های مختلف و سپس به بررسی نکات آن ها می پردازیم.

عایق کاری لوله گاز در لوله کشی روکار

در لوله کشی گاز روکار، عایق کاری لوله گاز با رنگ آمیزی صورت می گیرد. در ابتدا لوله ها به کمک برس یا سمباده و حلال های روغن، زنگ زدایی و چربی زدایی می شوند. سپس سطح لوله با ضد زنگ اندود می شود و پس از خشک شدن ضد زنگ با رنگ روغنی، رنگ آمیزی می گردد.

برای اطلاع از قیمت نوار عایق لوله گاز با کارشناسان آریا تماس بگیرید. ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰

در عایق کاری لوله گاز روکار به نکات زیر توجه کنید:

  1. از اشیای تیز و برنده مانند چاقو و تیغه اره و … که باعث ایجاد خراش و زخم روی سطح لوله می گردد استفاده نکنید.
  2. اگر چربی یا روغن روی سطح لوله وجود دارد، به کمک حلالهای زایلین یا تلوئن پاک کنید.
  3. گاهی اوقات مجریان از زدن ضد زنگ خودداری می کنند! دقت شود که استفاده از ضد زنگ الزامی است.

عایق کاری لوله های آتش نشانی و لوله های گاز توکار، با عایق بندی لوله های گاز روکار متفاوت می باشد. در عایق بندی لوله های توکار، از زنگ زدایی، پرایمر زنی و نوارپیچی جهت حفظ لوله ها استفاده می گردد.


برای آشنایی بیشتر با انواع اتصالات در لوله کشی به مقاله ” انواع اتصالات لوله ” مراجعه نمایید.


عایق کاری لوله گاز در مصارف دفنی

عایق کاری لوله گاز
عاق بندی لوله گاز

پس از زنگ زدایی لوله های انتقال گاز در مصارف دفنی، مثلا لوله کشی گاز داخل کوچه ها، لوله ها با رنگ پرایمر به صورت کامل پوشش داده می شوند، سپس  لوله در ۲ مرحله توسط نوار عایق، نوار پیچی می گردد.

نوار پیچی اول، با نوار خطی سیاه و نوار پیچی مرحله دوم، با نوار خطی سفید صورت می گیرد. علت ۲ مرحله نوارپیچی، رطوبت بالا در لوله های دفنی می باشد. استفاده از رنگ پرایمر و  ۲ بار نوار پیچی با همپوشانی ۵۰ درصد، باعث عایق کاری بهتر و قوی تر لوله گاز می گردد.

عایق کاری لوله گاز در لوله کشی توکار

عایق کاری لوله های گاز
نوار پیچی لوله های گاز

در عایق کاری لوله های گاز توکار کافی است از زنگ زدایی، چسب پرایمر و یک بار نوار پیچی با همپوشانی ۵۰ درصد استفاده گردد.

لوله ها، بلافاصله بعد از زنگ زدایی با سمباده و برس، با رنگ پرایمر پوشش داده می شوند. بسپس  لوله تنها در ۱  مرحله توسط نوار عایق سیاه، نوارپیچی می گردد.

برای لوله کشی گاز توکار، از لوله api سپاهان یا لوله مانیسمان رده ۲۰ همراه اتصالات مانیسمان آریا استفاده می شود. برای اطلاع از قیمت لوله سپاهان گازی، قیمت لوله مانیسمان رده ۲۰ و قیمت اتصالات مانیسمان با کارشناسان آریا تماس بگیرید. ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰

عایق کاری لوله های آتش نشانی

نوارپیچی 50 درصد | آریا پایپ
عایق کاری لوله های آتش نشانی

در عایق کاری لوله های آتش نشانی توکار، کافی است از زنگ زدایی، رنگ پرایمر و یک بار نوار پیچی با همپوشانی ۵۰ درصد استفاده گردد.

برای خرید نوار تفلون با کارشناسان آریا ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ تماس بگیرید.

زنگ زدایی لوله

اولین مرحله از عایق کاری لوله گاز، زنگ زدایی آن می باشد. در این مرحله لوله توسط برس و سمباده، زنگ زدایی می شود. تا اهن زنگ زده از روی لوله برداشته شود و سطح لوله صاف و عاری از هرگونه مواد اضافی گردد. این کار باعث چسبنگی بیشتر رنگ و نوار عایق به لوله شده و کار عایق بندی لوله بهتر انجام می گردد.

نکات زنگ زدایی لوله گاز

در زنگ زایی لوله توجه به نکات زیر مهم می باشد:

  1. از اشیای تیز و برنده مانند چاقو و تیغه اره و … که باعث ایجاد خراش و زخم روی سطح لوله می گردد استفاده نکنید.
  2. اگر چربی یا روغن روی سطح لوله وجود دارد، به کمک حلالهای زایلین یا تلوئن پاک کنید.

پرایمر زنی لوله گاز

پرایمر زنی چیست؟ در لوله کشی گاز توکار، جهت نوارپیچی، نیاز به یک چسب خاص می باشد. ترکیب و فرمول این رنگ یا اصطلاحاً چسب پرایمر، باید با خود نوار هم خوانی داشته باشد. کار رنگ یا چسب پرایمر، کمک به چسبندگی نوار و لوله می باشد. بعد از مرحله زنگ زدایی، برای حفاظت لوله از خورندگی، سطح لوله با رنگ یا چسب به نام رنگ پرایمر پوشش داده می شود و سپس لوله نوارپیچی می گردد. به این عمل، پرایمر زنی یا آستری زنی گفته میشود.

نکات پرایمر زنی لوله گاز

در پرایمر زنی لوله گاز به موارد زیر توجه نمایید:

  • این مرحله را بلافاصله پس از تمیز کردن سطح لوله انجام دهید.
  • پرایمر زنی لوله گاز را  در هوای بارانی،  مه سنگین،  گرد و غبار و یا در درجه حرارت پایین تر از منفی ۵  درجه سانتیگراد به هیچ وجه انجام ندهید. رعایت نکردن این نکته اثر منفی در کیفیت عایق کاری لوله خواهد گذاشت.
  • از پرایمری که درب آن باز مانده و مواد فرار آن از بین رفته یا فاسد شده، جلوگیری کنید.
  • قبل از باز کردن درب رنگ پرایمر، به خوبی آن را تکان دهید تا به خوبی محتویات آن مخلوط گردد.
  • مقداری زمان برای خشک شدن رنگ پرایمر نیاز است. در حدی که با دست زدن به لوله، رنگ پرایمر به انگشت نمی چسبد ولی اثر انگشت روی آن باقی می ماند. 
  • هنگام خرید رنگ یا چسب پرایمر، دقت کنید که نوار عایق هم برند با چسب را خریداری نمایید. به طور مثال اگر رنگ پرایمر گالنی نیاشیمی خریداری می کنید، نوار عایق نیاشیمی نیز خریداری نمایید.

نوارپیچی لوله گاز

نوارپیچی لوله گاز | عایق کاری لوله های گاز
روش نوار پیچی در عایق کاری لوله گاز

نوارپیچی لوله گاز به کمک نوار عایق صورت می گیرد. این مرحله پس از زنگ زدایی لوله و پرایمر زنی صورت میگیرد.

نکات نوارپیچی لوله گاز

رعایت نکات زیر در مرحله نوارپیچی لوله الزامی است:

  •  در این مرحله دقت شود که رنگ پرایمر و نوار عایق هر دو از یک برند باشند.
  • نوارپیچی  لوله گاز را  در هوای بارانی،  مه سنگین،  گرد و غبار و یا در درجه حرارت پایین تر از منفی ۵  درجه سانتیگراد به هیچ وجه انجام ندهید. رعایت نکردن این نکته اثر منفی در کیفیت عایق کاری لوله خواهد گذاشت.
  • برای هر بار نوارپیچی، نوار عایق با همپوشانی ۵۰ درصد صورت می گیرد. به این صورت که در هر دور، ۵۰ درصد از لایه بعدی، ۵۰ درصد لایه قبلی را می پوشاند.
  • ۲ نوع نوار عایق سیاه و سفید وجود دارد. نوار عایق سفید، در لوله کشی گاز دفنی بعد از نوار پیچی با نوار سیاه و برای عایق بندی بیشتر استفاده می گردد.

خرید لوازم عایق کاری لوله گاز

جهت خرید لوازم عایق کاری استاندارد با قیمت مناسب از جمله نوار عایق، رنگ پرایمر، ضد زنگ و رنگ روغنی مخصوص لوله های گاز با کارشناسان آریا تماس بگیرید. ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰

برای راحتی کار سفارش، لطفا لیست خرید خود را داخل واتساپ شرکت به شماره ۰۹۳۹۳۸۶۱۵۵۸ ارسال نمایید. کارشناسان آریا لیست خرید شما را بررسی کرده و پیش فاکتور ارسال می کنند. در صورتی که پیش فاکتور توسط شما تایید گردد، بایستی واریزی انجام دهید و به کارشناسان آریا برای ارسال بار اطلاع دهید. پس از تایید واریزی، سفارشات شما بارگیری شده و برایتان ارسال می گردد. در صد تخفیفات برای محصولات مختلف آریا متفاوت بوده و به نسبت میزان خرید شما متغیر می باشد.

در لوله کشی گاز روکار میبایست از لوله گاز روکار استفاده نمود. برای اطلاع از قیمت لوله گاز روکار با کارشناسان آریا تماس بگیرید.

در لوله کشی گاز توکار می توان از لوله گاز سپاهان استفاده نمود. برای اطلاع از قیمت لوله گاز سپاهان تماس بگیرید.

دانلود فایل پی دی اف عایق کاری لوله گاز

امیدواریم از مقاله عایق کاری لوله های گاز لذت برده باشید. باعث خشنودی ماست که در قسمت نظرات، نظرات خود را در مورد این مقاله بیان کنید.


با تشکر از اینکه سایت رسمی تولید کننده اتصالات جوشی آریا جام را انتخاب کردید.

نیاز به لوله و اتصالات جوشی و ملزومات لوله کشی گاز دارید؟ به بخش لیست قیمت اتصالات مراجعه فرمایید.

در صفحه قیمت اتصالات، می توانید از قیمت اتصالات مانیسمان و قیمت لوله گاز مانیسمان برای لوله کشی گاز توکار و لوله کشی آتش نشانی مطلع شوید.

میدانستید برای لوله کشی گاز فشار قوی ، خرید اتصالات فشار قوی استاندارد، تضمین کننده جان و مال مصرف کننده و تضمین کننده اعتبار پیمانکار ساختمان می باشد؟

آریا جام تولید کننده اتصالات فشار قوی استاندارد با برند بنکار آریا می باشد. تمامی اتصالات فشار قوی این کارخانه، دارای حک استاندارد می باشد.

برای لوله کشی گاز روکار ، نیاز به اتصالات لوله سیاه و اتصالات درزدار دارید؟ قیمت لوله گاز روکار و  قیمت اتصالات جوشی درزدار آریا را ببینید و با تخفیف خوب خریداری کنید!

پایین بودن قیمت اتصالات ، در کنار بالا بودن کیفیت و مشتری مداری، از مهمترین علت محبوبیت شرکت آریا می باشد. در کنار تمامی این مزایا، آریا تمامی تولیدات خود را گارانتی مادام العمر کرده است تا با خیال راحت اقدام به خرید لوازم لوله کشی ساختمان نمایید.

میدانستید آریا به عنوان نمایندگی لوله سپاهان و دیگر برندهای معتبر لوله گازی، ارائه دهنده لوله سپاهان گاز، لوله api ، لوله رده ۴۰ ، لوله گازی روکار سنگین، لوله مانیسمان رده ۲۰ می باشد.

خرید عمده لوله گاز از کارخانه های بسیار معتبر تولید لوله، جهت تولید اتصالات جوشی گاز و نظارت بالا بر کیفیت لوله های خریداری شده، باعث شده تا خریداران این مجموعه با خیال راحت اقدام به خرید لوله گازی استاندارد با قیمت مناسب نمایند. لذا شاهد حجم بالای خرید و فروش لوله گازی در این مجموعه هستیم.

در کارخانه تولید اتصالات جوشی آریا، اتصالات لوله گاز فلزی اعم از اتصالات جوشی درزدار، اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات جوشی رده ۴۰، اتصالات سیاه دنده ای و انواع بست لوله تولید می گردد. قیمت تمامی این محصولات در صفحه لیست قیمت لوله و اتصالات موجود می باشد.

هر آنچه در حوزه لوله کشی گاز اعم از  لوله کشی گاز توکار، لوله کشی گاز روکار، لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی فشار قوی بخواهید، با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم است.

کافی است با شماره ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ در ساعات کاری ما تماس بگیرید. یا با واتساپ شرکت ۰۹۳۹۳۸۶۱۵۵۸ در ارتباط باشید.

در قسمت وبلاگ سایت، می توانید اطلاعات جامعی راجع به تولید لوله و اتصالات بیابید.

ویدیوهای صنعتی در حوزه تولید، در صفحه‌ اینستاگرام آریاپایپ قابل مشاهده می باشد.

اتصالات گاز آریا
اتصالات گاز آریا
اشتراک گذاری:
این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *