انواع لوله کشی فاضلاب ساختمان

5/5
فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله:

امروزه در حوزه ساختمان سازی در جمهوری اسلامی ایران، به پیشرفت های قابل توجهی در حوزه لوله کشی فاضلاب ساختمان و لوله کشی آب دست پیدا کرده‌ایم. در این مقاله توضیح مختصری راجع به انواع لوله کشی فاضلاب ارائه خواهیم کرد. از نسل قدیم لوله کشی فاضلاب ساختمان توضیحاتی داده و سپس سراغ روش های جدید لوله کشی فاضلاب خواهیم رفت.

بست کاری درست در لوله کشی فاضلاب
لوله کشی فاضلاب ساختمان

شاید خواندن این ۲ مقاله نیز برایتان جالب و کاربردی باشد: بازکردن لوله فاضلاب و تشخیص نشتی لوله فاضلاب


روش های قدیمی لوله کشی فاضلاب ساختمان

قدیمی ترین روش لوله کشی فاضلاب ساختمان، لوله کشی فاضلاب چدنی می باشد. لوله کشی فاضلاب به روش پلی اتیلن نیز از روش های قدیمی می باشد اما به دلایل مزایایی که دارد، هنوز مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله کشی فاضلاب چدنی ( نسبتا منسوخ شده )

لوله کشی فاضلاب چدنی از انواع لوله کشی فاضلاب
لوله کشی فاضلاب چدنی

در روش لوله کشی فاضلاب چدنی، شبکه لوله کشی از لوله و اتصالات چدنی تشکیل شده است. لوله و اتصالات از چدن خاکستری بوده و اغلب بدون روکش بکار گرفته می شود. اتصالات توسط بندهایی که با سرب داغ به هم متصل می گردند، در ساختمان سوار می شود. در کنار مزایا، این روش از انواع لوله کشی فاضلاب، اشکالات زیادی وارد است.

مزایای لوله کشی فاضلاب چدنی

  • رفتار الاستیکی یا ارتجاعی ندارد.
  • نسبت به لوله های استیل یا لوله های داکتیل دیواره ضخیم تری دارند.
  • دورریز کمتری دارند.

معایب لوله کشی فاضلاب چدنی

  • وزن بالای اتصالات 
  • صدمه پذیری 
  • آشغالگیر بودن
  • قابلیت انعطاف بسیار پایین در طراحی مسیر 
  • عدم امکان ایجاد ونت و پاره اشکالات دیگر 

از آنجا که این روش لوله کشی فاضلاب مربوط به نسخه های قبل می باشد، از توضیح بیشتر آن حذر می کنیم.

لوله کشی فاضلاب پلی اتیلن

لوله کشی فاضلاب پلی اتیلن
لوله کشی فاضلاب پلی اتیلن

لوله کشی فاضلاب پلی اتیلن نیز امروزه کمتر استفاده می گردد. ولی هنوز مزایایی جهت دفاع از کیفیت دارد.

 انواع لوله کشی فاضلاب پلی اتیلن، عملاً از لوله فاضلاب پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن با فشار ۴ بار یا ۶۰ پوند تشکیل می گردد. اتصالات توسط یک صفحه المنت که داغ می‌گردد، ذوب شده و به هم متصل می گردند. 

مزایای لوله کشی فاضلاب به روش پلی اتیلن

از مزایای لوله کشی فاضلاب پلی اتیلن، سبک بودن، قابلیت انعطاف و قیمت نسبتاً مناسب لوله و اتصالات پلی اتیلن می باشد.


خواندن این مقاله را از دست ندهید: لوله کشی آتش نشانی در ساختمان


معایب لوله کشی فاضلاب ساختمان به روش پلی اتیلن

از معایب لوله کشی فاضلاب پلی اتیلن، ضعف در اتصالات و جوشکاری اتصالات می باشد. 

متاسفانه کارگر تاسیساتی فاضلاب، در صورت بی دقتی در بند ها می توانند شبکه را دچار اشکال نمایند. اصلاح نشتی نیز کار سختی می باشد. 

در شبکه لوله کشی فاضلاب پلی اتیلن، بست کاری و استفاده از بست بسیار مهم است.

در مقاله ” انواع بست لوله ” به جزئیات تولید بست فاضلاب و روشهای درست استفاده از بست، اشارات کافی گردیده است؛ لذا در بحث اتصالات پوش فیت جزئیات بست کاری را عنوان خواهیم نمود.

روش های جدید لوله کشی فاضلاب ساختمان

۲ روش لوله کشی فاضلاب پلیکا و یا همان لوله کشی فاضلاب پی وی سی و لوله کشی فاضلاب پوش فیت از روش های جدید لوله کشی فاضلاب ساختمان می باشند.


قیمت لوله و اتصالات را از اینجا جویا شوید: قیمت لوله و اتصالات


در ادامه با مزایا و معایب این ۲ روش لوله کشی فاضلاب ساختمان آشنا خواهیم شد.

لوله کشی فاضلاب به روش پلیکا یا پی وی سی

لوله کشی فاضلاب پلیکا
لوله کشی فاضلاب پلیکا

لوله و اتصالات فاضلاب پلیکا یا پی وی سی، جزو پر مصرف ترین محصولات در انواع لوله کشی فاضلاب می باشند و طرفداران زیادی دارد. 

از بزرگترین مزایای این نوع لوله کشی فاضلاب ارزان بودن آن می باشد. البته حساسیت زیادی در انتخاب اتصالات pvc و لوله pvc وجود دارد. 

طبیعی است مانند دیگر محصولات ساختمان مانند انواع اتصالات جوشی یا اتصالات آبرسانی توجه و خرید متریال و لوله‌های استاندارد بسیار جدی و مهم است. از دیگر ویژگی های لوله کشی فاضلاب پلیکا می توان به نارسانا بودن آن در جریان الکتریکی، ضد خورندگی اسیدی و ضد زنگ زدگی اشاره نمود.

در لوله کشی فاضلاب به روش پلیکا و pvc، اتصالات توسط چسب pvc به هم متصل می‌گردند. بدین صورت که بعد از تمیز کردن سطح داخلی لوله و اتصالات، با چسب مخصوص قسمت داخلی را می پوشانند و با داخل کردن لوله یا اتصالات دیگر، صبر میکنند تا اتصال با چسب صورت گیرد و دو قطعه به یکدیگر بچسبند.

چسب تارگت رازی
چسب پی وی سی لوله کشی فاضلاب در شرکت اتصالات گاز آریا

البته این روزها چسب pvc تارگت رازی با کیفیت بسیار بالا، توانسته مشکلات آب بندی و نشتی بندها را حل نماید. چسب تارگت رازی را می توانید از آریا جام تهیه نمایید.

از دیگر چسب های مناسب جهت استفاده در لوله کشی فاضلاب ساختمان چسب هنکل آلمان میباشد.

لوله و اتصالات پلیکا دست شما را در طراحی مسیر و انعطاف در مسیر لوله کشی، باز می‌گذارد. از این نوع لوله کشی فاضلاب در زیر سقف ساختمان و دیگر قسمت ها و با رعایت استانداردها صورت می گیرد.

جنس لوله و اتصالات پلیکا از جنس پلیمر می باشد که توان مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی منازل دارد. با وجود اینکه در چندین دهه اخیر، استفاده از این لوله ها در لوله کشی فاضلاب رایج شده است، اما توانسته سهم خوبی از بازار را از آن خود کند.

اشتباه رایج در لوله کشی فاضلاب پلیکا

یکی از اشتباهات رایج که سال ها در لوله کشی فاضلاب مرسوم بوده، استفاده از سیم آرماتور بندی به جای بست مناسب، جهت تثبیت لوله‌ های فاضلاب در مسیر لوله کشی فاضلاب ساختمان بوده است. سالیان سال این اشتباه در ساختمان های سطح پایین و متوسط تکرار می گردیده است. 

توجه فرمایید که سیم آرماتور بندی و کالاهایی از این دست، نمی تواند انواع لوله فاضلاب را به طور کامل در محل خود تثبیت نمایند. با توجه به وزن بالای فاضلاب، استفاده‌ چند مصرف کننده همزمان و عدم تثبیت درست الات در محل خود، ممکن است فشار ثقلی و وزنی لوله ها، باعث بریدن بند ها و شکستن اتصالات گردد. اصولاً در هر شبکه لوله کشی، از جمله لوله کشی فاضلاب ساختمان تثبیت درست شبکه بسیار نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. 

در مبحث لوله کشی فاضلاب، به نکات بست و تثبیت کار توجه فرمایید.

لوله کشی فاضلاب پوش فیت Push fit

لوله کشی فاضلاب پوش فیت
لوله کشی فاضلاب پوش فیت

همانگونه که از اسم لاتین اتصالات پوش فیت برمی‌آید، لوله کشی پوش فیت با یک فشار در داخل خود فیکس و ثابت میشود. روش عملکرد در آب بندی لوله یک اورینگ میباشد. لوله ها در لوله کشی پوش فیت، فقط توسط نوعی اورینگ آب بندی می گردند و خبری از چسب نیست. در این نوع لوله کشی فاضلاب، سرعت عمل کار بسیار بالا می باشد.


خواندن این مقاله را از دست ندهید: استاندارد لوله کشی گاز توکار خانگی


مزایای لوله کشی فاضلاب پوش فیت

مزایای این نوع لوله کشی بسیار قابل توجه می باشد. مزایای لوله کشی پوش فیت، باعث رواج این نوع از لوله کشی در ساختمان سازی های جدید شده است.

  1. مقاومت بسیار بالای محصولات پوش فیت، در مقابل شکستن و تغییر فرم
  2. سایلنت و بی صدا بودن لوله و اتصالات پوش فیت
  3. عمر بالای اتصالات پوش فیت
  4. قابلیت انعطاف بند ها و اتصالات در نشست های احتمالی ساختمان
  5. قابلیت مانور و طراحی مسیرهای لوله کشی

مقاومت بسیار بالای محصولات پوش فیت، در مقابل شکستن و تغییر فرم

مواد استفاده شده در تولید این محصولات، بسیار مقاوم در مقابل ترک و شکستگی می باشند.

لوله و اتصالات در لوله کشی پوش فیت
اتصالات لوله پوش فیت در شرکت آریا

اگر یک قطعه سایز ۱۱۰ لوله پوش فیت استاندارد را با فشار هزار کیلوگرم بر دسی متر مربع فشرده‌سازی کنید، خواهید دید که هیچگونه شکستگی در لوله قابل مشاهده نیست و فقط تغییر فرم میدهد.

سایلنت و بی صدا بودن لوله و اتصالات پوش فیت

از مزایای بسیار مهم لوله پوش فیت، بی صدا بودن در صدای آب می باشد. یکی از مسائل آزار دهنده در استفاده از فاضلاب، صدای شور شور فاضلاب مخصوصاً هنگام عملکرد فلاش تانک ها می باشد. این صدا در لوله های پوش فیت کمتر ایجاد می گردد.

عمر بالای اتصالات پوش فیت:

 در صورتی که لوله و اتصالات پوش فیت با برند مناسبی انتخاب نمایید، تقریباً تا پایان عمر ساختمان خبری از نشتی و شکستگی لوله نخواهد بود.

قابلیت انعطاف بند ها و اتصالات در نشست های احتمالی ساختمان

توجه فرمایید که ساختمان به دلیل استفاده از متریال فولادی در تابستان و زمستان، دچار انبساط و انقباض می گردد. ضمناً ساختمان نوساز در پاره مواقع، ممکن است چند میلی متر نشست نماید. مزیت بسیار خوب محصولات پوش فیت، در انعطاف پذیری بند ها و اتصالات می باشد. اتفاقی که در لوله کشی فاضلاب پلیکا باعث شکستن بندها می گردید. از آنجایی که بندها توسط یک اورینگ آب بندی می گردد، اگر در حد چند صدم میلیمتر لوله تغییر فرم دهد، بند ها قابلیت انعطاف دارند.

قابلیت مانور و طراحی مسیرهای لوله کشی

محصولات اتصالات پوش فیت با تنوع بسیار بالا در اتصالات و زوایا و انواع لوله، دست شما را در طراحی مسیر بهینه باز می‌گذارند.

در تصویر زیر نمونه ای از بست کاری درست از لوله کشی فاضلاب پوش فیت را می توان مشاهده کرد:

بست کاری درست در لوله کشی فاضلاب پوش فیت
بست کاری لوله فاضلاب

معایب لوله کشی پوش فیت

خوشبختانه شبکه لوله کشی فاضلاب پوش فیت، آن‌قدر به روز و کامل می باشد که به سختی می توان معایبی برای این نوع لوله کشی بیان کرد. ولی اگر اصرار بر عنوان معایب باشد یکی قیمت کمی گران و دو حساسیت در اجرای لوله کشی می باشد.

البته قیمت گران محصولات در کنار کیفیت فوق‌العاده و عالی که به ساختمان می بخشد، قابل چشم پوشی می باشد. عملاً شما با یک بار خرید کالای درست تاسیساتی برای همه عمر ساختمان تامین می نماید.

عیب دیگر که شمرده شد، حساسیت در اجرا میباشد. 

اتصالات توسط چسب، آب بندی نمی گردند و توسط اورینگ آب بندی می شوند. لذا تثبیت و مسیر درست لوله ها بسیار تعیین کننده می باشد. در صورتی که کارگر تاسیساتی نتواند وزن لوله آب را مهار نماید، به مرور زمان می‌تواند به بندها صدمه وارد کرده و دچار نشتی شود.


خواندن این مقاله را از دست ندهید: لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار؟


نکات مهم که در لوله کشی فاضلاب پوش فیت باید دقت فرمایید استفاده از برند شناخته شده می باشد.برای لوله کشی فاضلاب پوش فیت، حتماً از برندهای شناخته شده در بازار استفاده نمایید. 

بهترین برند لوله فاضلاب پوش فیت

  •  پوش فیت پلیران
  • پوش فیت وحید
  • پوش فیت نیک بسپار
  • پوش فیت نیوفلکس یا آذین لوله سپاهان
  • پوش فیت یزد بسپار.

دقت فرمایید که در لوله کشی فاضلاب پوش فیت، کماکان لوله‌های آب باران که جدا از شبکه فاضلاب می باشد، هنوز از لوله های پلیکا درجه یک استفاده می گردد و استفاده از پوش فیت برای آب باران صلاح نمی باشد.

نکات فنی لوله کشی فاضلاب ساختمان

در تمامی انواع لوله کشی فاضلاب، دقت فرمایید که تمامی سیفون ها توسط ونت به شبکه متصل گردد.

در خانه های قدیمی می دیدید که گاهی وقت ها، بوی فاضلاب داخل خانه وارد می‌شد. علت هم عدم خروج گاز تولید شده در فاضلاب، محدود شدن و خروج از محل سیفون به فضای باز سرویس ها بود. 

ونت هر گونه گاز و هوای ایجاد شده در شبکه فاضلاب را به پشت بام هدایت می‌نمایند. دقت فرمایید که محل ونت از لحاظ تراز، بالاتر از مخزن سیفون قرار گیرد. این عملکرد باعث خروج هوا به شبکه تهویه می گردد.

دقت فرمایید که بعد از لوله کشی، حتماً با درپوش تمام مصرف کننده ها را مسدود نموده و با پر کردن آب کل لوله کشی به مدت ۴۸ ساعت تحت تست قرار گیرد. اگر بندها و اورینگ تحت فشار باشد، ممکن است دچار نشتی گردد.

تمامی مصرف کننده ها دارای ونت بوده و به شبکه تهویه متصل گردند.

تمامی سرویس ها باید دارای لوله تهویه هوا به صورت انفرادی، تا پشت بام باشند. با یک لوله ۱۱۰ کا می‌توانید هر مصرف‌کننده را تا پشت بام هدایت نمایید. در پروژه های سطوح بالاتر می توانید از اگزوز فن، که نوعی فن قوی است جهت مکیدن هوا و ارسال به پشت بام استفاده نمایید. به هیچ عنوان دو سرویس حتی از یک واحد را، توسط یک لوله به پشت بام منتقل نکنید. این عملکرد باعث انتقال بو و نیز صدا به یکدیگر میگردد.

در پشت بام از کلاهک های مناسب جهت مسدود نمودن انتهای لوله استفاده نمایید.

خرید انواع لوله فاضلاب و اتصالات آن

شما در شرکت اتصالات گاز آریا جام می توانید هر آنچه در حوزه اجرای تاسیسات در یک ساختمان نیاز است را بخوانید . بدانید ما کامل ترین تولید کننده ملزومات در حوزه تاسیسات ساختمان می باشیم. 

قیمت های مناسب شرکت آریا، در کنار کیفیت بسیار بالا، تضمین خوبی در جهت حصول کیفیت بالا و قیمت مناسب در تاسیسات ساختمان می باشد. 

کارشناسان ما در تمام ساعات کاری با سعه صدر و حوصله جهت ارائه هرگونه اطلاعات فنی پاسخگو می باشند. دقت فرمایید برای تاسیسات ساختمان هر مقدار وقت گذاشته، تحقیق کنید و از روش‌های علمی و به روز استفاده نمایید، منافع آن را برداشت خواهید کرد.

برای خرید لوله و اتصالات فاضلاب استاندارد، لیست خرید خود را در واتساپ شرکت به شماره ۰۹۳۹۳۸۶۱۵۵۸ ارسال نمایید. کارشناسان آریا، پس از بررسی لیست خرید شما، برایتان پیش فاکتور ارسال می گردد. پس از تایید پیش فاکتور و واریزی توسط شما، سفارشات شما آماده و ارسال خواهند شد.

امیدواریم از مقاله انواع لوله کشی فاضلاب ساختمان استفاده لازم را برده باشید.

پاسخ به سوالات متداول انواع لوله کشی فاضلاب در ساختمان :

در انواع لوله کشی فاضلاب از چه متدهایی استفاده می شود؟

روش های قدیمی:
۱-لوله کشی فاضلاب چدنی که منسوخ شده است.
۲-لوله کشی فاضلاب پلی اتیلن
روش های جدید:
۱-لوله کشی فاضلاب پلیکا یا پی وی سی
۲-لوله کشی فاضلاب پوش فیت Push fit

تفاوت انواع لوله فاضلاب پلیکا و پلی اتیلن چیست ؟

لوله و اتصالات فاضلاب پلیکا یا پی وی سی، جزو پر مصرف ترین محصولات در لوله کشی فاضلاب می باشند. از بزرگترین مزایای این نوع لوله کشی فاضلاب ارزان بودن آن می باشد. در لوله کشی فاضلاب به روش پلیکا و pvc، اتصالات توسط چسب pvc به هم متصل می‌گردند. لوله و اتصالات پلیکا دست شما را در طراحی مسیر و انعطاف در مسیر لوله کشی، باز می‌گذارد. 
لوله کشی فاضلاب پلی اتیلن، عملاً از لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن با فشار ۴ بار یا ۶۰ پوند تشکیل می گردد. اتصالات توسط یک صفحه المنت که داغ می‌گردد، ذوب شده و به هم متصل می گردند. لوله کشی فاضلاب پلی اتیلن امروزه کمتر استفاده می گردد و از مزایای آن پلی اتیلن، سبک بودن، قابلیت انعطاف و قیمت نسبتاً مناسب می باشد.

ونت در انواع لوله کشی فاضلاب چه کاربردی دارد؟

در خانه های قدیمی می دیدید که گاهی وقت ها، بوی فاضلاب داخل خانه وارد می‌شد. علت هم عدم خروج گاز تولید شده در فاضلاب، محدود شدن و خروج از محل سیفون به فضای باز سرویس ها بود. 
ونت هر گونه گاز و هوای ایجاد شده در شبکه فاضلاب را به پشت بام هدایت می‌نمایند. دقت فرمایید که محل ونت از لحاظ تراز، بالاتر از مخزن سیفون قرار گیرد. این عملکرد باعث خروج هوا به شبکه تهویه می گردد.

کدام برند لوله پوش فیت را بخرم؟

بهترین برند لوله فاضلاب پوش فیت :
 پوش فیت پلیران -
پوش فیت وحید -
پوش فیت نیک بسپار -
پوش فیت یزد بسپار.


با تشکر از اینکه سایت رسمی اتصالات جوشی آریا جام را انتخاب کرده‌اید.

شما می توانید برای اطلاع از آخرین قیمت ها، به بخش لیست قیمت لوله و اتصالات گازی مراجعه فرمایید.
در قسمت وبلاگ سایت، می توانید اطلاعات جامعی راجع به روش تولید لوله و اتصالات جوشی مانند روش تولید لوله های درزدار، نحوه تولید لوله های بدون درز، روش ساخت زانو از لوله  بیابید.

ویدیو های جالب و کاربردی صنعتی را در صفحه‌ اینستاگرام آریاپایپ مشاهده نمکایید تا با نکات صنعت تولید بیشتر آشنا شوید.

آریا جام به عنوان نمایندگی لوله سپاهان و دیگر برندهای معتبر لوله گازی، ارائه دهنده لوله سپاهان گاز، لوله رده ۴۰، لوله گازی روکار سنگین، لوله رده ۲۰ می باشد.

بعد از انتخاب نوع اتصالات و بهترین لوله برای لوله کشی ساختمان خود،  تنها با شماره گیری ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ در کمترین زمان، محصولات خریداری شده را دریافت نمایید.

ارزانترین و بهترین اتصالات گاز در سطح تولید کنندگان اتصالات جوشی را در این مجموعه در دسترس قرار داده ایم.

بهترین قیمت لوله گاز مانیسمان و قیمت لوله گاز سپاهان را از آریا گاز بخواهید.

در میان شرکت های تولید کننده اتصالات گاز، آریا جام بزرگترین شرکت تولید کننده اتصالات جوشی در ایران می باشد.

بهترین ها را از آریا جام بخواهید.

در کارخانه تولید اتصالات جوشی آریا، اتصالات جوشی درزدار، اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات جوشی رده ۴۰، اتصالات سیاه دنده ای و انواع بست تولید می گردد.

علاوه بر خرید بدون واسطه اتصالات گاز، می توانید لوله سپاهان گاز و دیگر لوازم لوله کشی گاز را نیز به قیمت نمایندگی از آریاجام تهیه فرمایید.

هر آنچه در حوزه لوله کشی گاز توکار، لوله کشی گاز روکار، لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی فشار قوی بخواهید، با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم است.

کافی است با شماره ۳۰ ۳۰ ۸۶ ۳۳ ۰۲۱ در ساعات کاری ما تماس بگیرید.

انواع لوله کشی فاضلاب | لوله کشی فاضلاب ساختمان
اشتراک گذاری:
این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *