لوله کشی گاز روکار

5/5
فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله:

هنگامی‌که صحبت از مسئله ‌‌لوله‌کشی گاز می‌شود، امنیت حرف اول را می‌زند. گاز طبیعی با وجود آنکه هزینه کمتری نسبت به برق برای گرمایش خانه دارد، امّا اگر در انجام ‌‌لوله‌کشی آن دقت نشود، می‌تواند خطرات جانی و مالی را به همراه داشته باشد. به این ترتیب سازندگان و صاحبان خانه با این مسئله رو به رو می‌شوند که آیا لوله کشی گاز روکار بهتر است یا توکار؟ هر کدام به چه نحوی صورت می‌گیرند و چه تجهیزاتی نیاز خواهند داشت؟

در این محتوا قصد داریم تا به مسائل گفته شده بپردازیم.

‌‌لوله کشی گاز چیست ؟

لوله کشی گاز روکار

با شروع ماه مهر و پاییز در بسیاری از مناطق به خصوص در بخش‌های کوهپایه‌ای، وجود سیستم‌های گرمایشی ضرورت پیدا می‌کند. گاز طبیعی یکی از کم هزینه‌ترین و کارآمدترین راه برای راه‌‌اندازی بخاری و دیگر سیستم‌های گرمایشی است. در کنار مزایای آن، نگرانی‌ها و مسئولیت‌های ایمنی برای صاحبان خانه نیز وجود دارد.

سیستم گاز در ساختمان شما برای ایمنی شما و سایر ساکنان از اهمیت بالای برخوردار است. داشتن یک سیستم ‌‌لوله کشی گاز با کیفیت بالا، ایمنی شما و اموالتان را تضمین خواهد کرد. سیستم‌های ‌‌لوله کشی، گاز را از انشعابی که اداره گاز مشخص نموده است، به بخش‌های مختلف ساختمان شما منتقل خواهند کرد. این بخش‌ها می‌تواند شامل بخاری‌ها، پکیج‌های آبگرمکن و … باشند.

همچنین، برخی سیستم‌ها هستند که آب گرم را از بویلر اصلی به شوفاژها و رادیاتورها منتقل می‌کنند. در ایجاد هر دو سیستم باید دقت کامل به عمل آید تا نشتی رخ ندهد.

دقت کنید، حتی پس از نصب نیز، سیستم باید به طور مداوم بازرسی شود و در صورت وجود هرگونه مشکل باید تغییرات لازم اعمال شود.

‌‌لوله کشی گاز روکار یا توکار ؟

توجه کنید که بسته به روش و نوع ساختمان سازی شما، نوع لوله کشی گاز روکار یا توکار انتخاب می گردد. نمی‌توان گفت کدام یک بهتر و کدام یک بدتر است چرا که به اقتضای مکان و زمان ممکن است از هر یک از ‌‌آن‌ها استفاده شود.

‌‌لوله کشی گاز روکار یا توکار

در موارد زیر از لوله کشی گاز روکار استفاده میکنیم :

  • ساختمان‌های قدیمی که قبلاً ساخته شده و اکنون نیاز به لوله کشی گاز دارند.
  • در پروژه های ارزان سازی و مسکن های روستایی.

در موارد زیر از لوله کشی گاز توکار استفاده میکنیم :

اگر ساختمانی نوسازی گردد، یعنی ساختمان از صفر ساخته شود، صلاح بر آن است که لوله کشی گاز توکار انجام گیرد. لوله کشی گاز توکار به علت استفاده از لوله مانیسمان بدون درز یا لوله سپاهان api، که کمی گرانتر از لوله های روکار گازی است، پروژه را گران تر تمام می کند ولی مزیت بزرگ این روش لوله کشی، طول لوله کشی پایین تر به نسبت لوله کشی گاز روکار، به علت استفاده از مسیرهای میانبر و حفظ زیبایی لوله کشی می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله ” لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار ” مراجعه نمایید.

مزیت‌های ‌‌لوله‌کشی گاز روکار

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، روکار یا توکار بودن وابسته به مکان و زمان ساخت و نصب سیستم خواهد بود. امّا برای خانه‌هایی که ساخت ‌‌آن‌ها تمام شده است، نصب لوله‌های توکار بسیار سخت و پر هزینه خواهد بود. چرا که دیوار باید دوباره کنده شود و پس از نصب لوله‌ها درون بخش‌های خالی شده، دوباره لایه روی دیوار پر شود. این عمل علاوه‌بر هزینه‌هایی که به همراه دارد، ممکن است به استحکام دیوار آسیب برساند.

مزایای لوله کشی گاز روکار | معایب لوله کشی روکار گاز

از نکات مثبت ‌‌لوله کشی گاز روکار آن است که در صورت نشتی، پوسیدگی و ترک می‌توان با سرعت بیشتری مسئله را رفع نمود. با استفاده از لوله‌های قوی و صحیح و بررسی سالانه ‌‌آن‌ها، می‌توان طول عمر مصرف را افزایش داد. همچنین، نصب ‌‌لوله کشی گاز روکار در ساختمان‌های تمام شده یا قدیمی راحت‌تر خواهد بود و نیاز به تخریب گسترده دیوارها و مشکلاتی از این قبیل، نخواهید داشت.

وجود لوله گاز روکار کمک می‌کند تا به انشعابات و محل‌ها بست، دسترسی راحت‌تری داشته باشید. به این ترتیب اگر نیاز به اتصال بست جدید یا ‌‌لوله‌کشی جدید باشد، به‌راحتی می‌توان تغییرات لازم را اعمال نمود.

برای اطلاع از قیمت بست لوله با کارشناسان آریا تماس بگیرید. ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰

قیمت اتصالات را در این صفحه ببینید : قیمت اتصالات گاز آریا

نکات مهم در نصب ‌‌لوله‌کشی گاز روکار

مراحل چربی‌زدایی، زنگ‎زدایی و اعمال ضدزنگ و رنگ‌آمیزی برای لوله‌های گاز در لوله کشی گاز روکار ضروری خواهد بود. همچنین، برای نصب لوله‌های روکار در بخش‌های چارچوب (در، پنجره یا شیشه)، استفاده از غلاف به منظور از جلوگیری از ساییدگی مجاز خواهد بود.

لوله‌های گاز باید با لوله های موجود در لوله کشی سرد و گرم آب حداقل ۵ سانتی‌متر فاصله داشته باشند. در صورتی که این فاصله امکان‌پذیر نباشد، متخصصان طبق ضوابط عایق کاری لوله گاز، لوله‌ها را نوارپیچ خواهند کرد.

این فاصله ۵ سانتی، برای سیم‌های برق روکار و همچنین کلید و پریزها نیز باید رعایت شود. در غیر این صورت یک جرقه کوچک می‌تواند گاز را مشتعل کرده و مشکلات بزرگی را به همراه آورد.

تمامی لوله‌هایی که به صورت روکار انجام می‌شوند، باید یک سانتی‌متر با دیوار فاصله داشته باشند. دلیل آن، این است که مواد زائد پشت ‌‌آن‌ها جمع نگردد. این مواد زائد می‌توانند انتقال‌دهنده برق یا الکتریسته ساکن باشند. متخصصان بین لوله‌ها و بست‌ها نیز از نوار عایق کاری استفاده می‌کنند.

برای خرید بست فلزی، خرید نوار تفلون و .. با کارشناسان فروش آریا تماس بگیرید.

همواره دقت داشته باشید که اندازه‌ لوله‌ها در مقیاسی صحیح باشند. برای مثال اکثر لوله‌های ۱.۲۷ الی ۳.۸۱ هستند. که لوله کوچک‌تر در پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود و در مقیاس‌های بزرگتر برای نصب انشعابات استفاده می‌شود.


شاید این مقاله برایتان جذاب باشد : جدول سایزینگ لوله گاز


برای نصب وسایل مختلف به لوله‌های گاز کشیده شده، پس از نصب لوله دستگاه می‌توانید با کمی آب و کف صابون محل اتصال را بررسی کنید. در صورتی که حباب ایجاد شد، به این معنا است که نشتی گاز در محل وجود دارد.

بهتر است با دقت بیشتر و محکم‌تر لوله وسایل را به لوله اصلی وصل کنید. این مسئله در بخاری‌های گازی نیز قابل تست خواهد بود و بهتر است پیش از آغاز فصل پاییز و زمستان این مورد را یا خود افراد یا متخصصان بررسی و چک نمایند.

انواع لوله‌های مصرفی در ‌‌لوله‌کشی گاز

فولاد سیاه از رایج‌ترین انواع ‌‌لوله مخصوص گاز، می باشد. لوله‌های فولادی معمولاً مشکی با اتصالات آهنی یا فولادی چکش‌خور هستند که مقاومت مناسبی نیز دارند.

انواع لوله‌های مصرفی در ‌‌لوله‌کشی گاز روکار و توکار

فولاد گالوانیزه، مس، برنج یا CCST (لوله فولادی ضد زنگ راه راه) نیز در برخی مناطق استفاده می شود. امّا برخی از تأسیسات به‌طور خاص استفاده از مس را ممنوع کرده‌‌اند. در برخی مناطق نیز از فولاد گالوانیزه استفاده می‌شود.

پیشنهاد آریا برای لوله کشی گاز روکار استاندارد با ایمنی بالا، استفاده از لوله های گازی سنگین برند سپاهان، سپنتا، کیهان و آریاوا همراه با اتصالات درزجوش استاندارد می باشد.

برای خرید لوله از کارخانه لوله گاز سپاهان با کارشناسان آریا تماس بگیرید. ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰

لوله‌های فولاد مخصوص گاز و استانداردهای آن

در این بخش قصد داریم تا شما را با انواع لوله موجود برای استفاده در سیستم‌های ‌‌لوله‌کشی آشنا کنیم. در بخش اول لوله‌های فولادی را انتخاب کردیم. پس از معرفی استانداردهای آن به بعضی از نکات ایمنی نیز خواهیم پرداخت و سپس، به بررسی دیگر لوله‌های موجود در بازار نیز خواهیم پرداخت.

لوله های فولادی موجود در بازار در انواع زیر می باشند :

  • لوله درزدار یا درزجوش
  • لوله مانیسمان رده ۲۰
  • لوله مانیسمان رده ۴۰ یا فشار قوی
  • لوله api سپاهان
لوله درزدار

لوله‌های درزدار فولادی در سیستم ‌‌لوله کشی گاز روکار استفاده می‌شود.

لوله های مصرفی باید از نظر ابعاد، مواد، تلرانس و … بررسی شوند و باید با استاندارد ملی شماره ۳۳۶۰ ( ISIRI ) و یا Din 2441 یا DIN 2440 مطالبقت داشته باشند.

به هیچ‌عنوان از لوله‌هایی که استاندارد مشخصی ندارند، استفاده نکنید. نصب لوله‌های ارزان قیمت و بی‌کیفیت در طولانی مدت خطرات و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.


توصیه مهم : برای اطلاعات بیشتر به مقالات زیر مراجعه نمایید :


لوله‌های مسی در لوله کشی گاز روکار

در تأسیسات برای انتقال از لوله‌های مسی، بسیار استفاده می‌شود. لوله های مسی انعطاف‌پذیر هستند، رسانایی حرارتی و الکتریکی بالایی دارند. با وجود اینکه استفاده از مس برای ‌‌لوله‌کشی گاز از جمله لوله کشی گاز روکار ممنوع شده است، امّا در بخش‌هایی هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله چیست | لوله مسی از انواع لوله

به‌طور معمول، در اسم‌گذاری که برحسب ابعاد است، قطر خارجی را در نظر می‌گیرند. امّا باید ۸.۱ برابر بزرگتر از ‌‌اندازه اسمی‌‌ آن‌ها را در نظر گرفت. برای مثال لوله مسی ۱.۲ اینچی دارای قطر خارجی ۸.۵ اینچ است. در کل لوله‌هایی که در ساخت و ساز استفاده می‌شوند، می‌توانند از سه نوع K, L یا M باشند.

نوع K سخت‌تر و در برابر آتش‌سوزی مقاوم شده است. امّا در انتقال گازهای طبیعی استفاده نمی‌شود. نوع L نیز در سرویس‌های آب خانگی استفاده می‌شود و به‌طور کل برای انتقال گاز در این زمینه چیزی اعلام نشده است.  یکی از مشکلات این دست از لوله‌ها آن است که در مقابل مواد شیمیایی مقاومت پایینی دارند.

این دست از لوله‌ها باید طبق استاندارد ASTMB88-2005 ساخته شده باشند. همچنین، از استاندارد ملی ۷۷۴ نیز پیروی کرده و با لاستیک مصنوعی تقویت شده باشند.

اتصالات گازی در لوله کشی گاز روکار

اتصالات در هر نوع لوله کشی، مناسب با نوع لوله کشی و لوله استفاده شده دارد. همانطور که گفتیم در لوله کشی گاز روکار، استفاده از لوله های درزجوش مجاز می باشد، لذا اتصالات لوله نیز باید از نوع درزجوش باشند.

اتصالات درزدار

انواع اتصالات لوله در لوله کشی روکار گاز شامل اتصالات زیر می باشد که میتوانید تمامی آن ها را از آریا خریداری نمایید:

بست در لوله کشی روکار ساختمان:

یکی از پرکاربرد ترین موارد در لوله کشی روکار گاز، انواع بست می باشد.

انواع بست لوله در لوله کشی روکار ساختمان :

  1. بست تک پیچ
  2. بست دو پیچ
  3. بست پایه دار
  4. بست تی
  5. بست رگلاژی
  6. بست زرد
  7. بست علمکی ارتفاع ۵ سانت
  8. بست علمکی ارتفاع ۷ سانت

برای خرید بست لوله گاز، با کارشناسان فروش آریا تماس بگیرید : ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰

الکترود یا سیم جوشکاری برای انجام ‌‌لوله کشی روکار گاز

الکترود ۶۰۱۳ ، جهت جوشکاری ac در ساختمان‌های عادی کاربرد دارد‌. البته علاوه بر کدهای استاندارد ، انتخاب برند الکترود نیز تاثیرگذار است. در مقاله روش های جوشکاری می توانید با انواع روش های جوشکاری آشنا شوید.

الکترود یا سیم جوشکاری برای انجام ‌‌لوله کشی روکار گاز


در انبار شرکت اتصالات گاز آریا ، انواع الکترود جوشکاری اعم از الکترود سوپر نورین میکا، ، الکترود آما ، الکترود یزد ، الکترود چیتا و غیره که همگی تولید ایران هستند موجود می باشد.

ضمنا الکترود چینی ام MT12 نیز جزو برندهای محبوب لوله کشی گاز روکار و توکار و آتش نشانی است.

نوار‌ عایق

این مسئله بیشتر برای لوله‌های توکار ضرورت دارد. در بخش‌هایی که لوله‌ها به صورت داخلی کار می‌شوند، بهتر است حتماً از چسب و نوارهایی استفاده شود که تاریخ مصرف طولانی داشته و از یک برند مرغوب انتخاب شده باشند.

نوارپیچی 50 درصد | آریا پایپ

نوار تفلون در لوله کشی روکار گاز

نوار تفلون، در اصل نوار آب بندی است که به اشتباه به نام اولین کارخانه تولید کننده نوار عایق اطلاق گردیده است. تفلون اولین کارخانه تولید کننده نوار آب بندی می باشد.

نوار تفلون برای آب بندی محل اتصال لوله های حدیده شده، یا محل اتصال لوله و اتصالات در لوله کشی گاز روکار، استفاده می گردد.

نوار تفلون دنا

نوار تفلون دنا از جمله نوار آب بندی های تولید شده در ایران و در سطوح کیفیت مختلف می باشد.

شیرآلات گازی در لوله کشی گاز روکار

شیرگازی استاندارد

شیر گازی در صنعت ساختمان، جزو کالاهای استاندارد اجباری با ضریب امنیت بالا می باشد. دقت فرمایید برخی کالاها که در در صنعت آبرسانی استفاده می گردد و ظاهری شبیه شیر گاز دارد، در لوله کشی گاز روکار استفاده نگردد.

در حال حاضر شیرآلات مورد استفاده همگی ربع گرد با دسته‌های قرمز هستند. بر روی این شیرآلات که مخصوص گاز هستند، مهر استاندارد باید دیده شود. برندهای مختلفی از شیرآلات در بازار وجود دارد که می‌توانید از میان ‌‌آن‌ها آنچه از نظر هزینه برای شما مناسب‌تر است انتخاب نمایید. امّا همواره سعی کنید تا برندهای مرغوب و دارای استاندارد را انتخاب کنید. چرا که انتخاب کالای نامناسب، عواقب ناخوشایندی را به همراه دارد.

چند برند معتبر موجود در بازار شیرگازی ایران، به ترتیب اولویت کیفیت به شرح زیر است:

  1. شیر گازی آذران
  2. شیر گازی امین
  3. شیر گازی آریا
  4. شیر گازی سارا
  5. شیر گازی مهشیر شیر گازی ۷۷
  6. شیر گازی استارکو
  7. شیر گازی سیتکو
  8. شیر گازی نگین

شرکت های فوق، دامنه مختلفی از کالاها تولید می‌نمایند. فقط شیری که روی آن شیر گازی با علامت استاندارد قید شده است، تایید میباشد.

برای خرید شیرگازی استاندارد با کارشناسان آریا تماس بگیرید.

در لوله کشی گاز روکار میبایست از لوله گاز روکار استفاده نمود. برای اطلاع از قیمت لوله گاز روکار با کارشناسان آریا تماس بگیرید.

در لوله کشی گاز توکار می توان از لوله گاز سپاهان استفاده نمود. برای اطلاع از قیمت لوله گاز سپاهان تماس بگیرید.

برای نصب شیر آلات باید اطمینان حاصل کنیم که به خوبی محکم شده باشند تا نشتی گاز نداشته باشید. راه حل بررسی ‌‌آن‌ها استفاده از آب و صابون است و در صورتی که با باز کردن شیر گاز حباب‌هایی شکل گرفت به این معنا است که لوله به درستی به شیر نصب نشده است.


شاید این مقاله برایتان جذاب باشد: اسپرینکلر چیست ؟


نصب و اجرای کنتور در لوله کشی روکار گاز

Get the gas meter | اتصالات گاز آریا

پس از اجرای لوله کشی گاز روکار و تایید آن، نیاز به نصب کنتور گاز می باشد. انواع کنتور گاز یکی از ابزارهای مخصوص‌‌اندازه‌گیری جریان هستند. می‌توان به وسیله ‌‌آن‌ها میزان و حجم سوخت گازی را‌‌ اندازه‌گیری نمود. برای آنکه عدد آن کاملاً دقیق باشد، باید از قبل دما، فشار و گرمای گازی‌ اندازه‌گیری شده باشد.


برای اطلاع از قیمت سردنده جوشی با کارشناسان آریا تماس بگیرید. ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰


در انشعابات معمولاً از کنتور کلکتور استفاده می‌شود. شاید این سؤال برای شما پیش آید که کلکتور (collector) چیست؟ در واقع می‌توان آن را به جعبه تقسیم تشبیه کرد. کلکتور وسیله‌ای میله‌ای است که دارای چند خروجی مستقل بوده و می‌توان به آن شیرهای مخصوص را متصل نمود. به این ترتیب جریان گاز وارد مسیرهای مختلف می‌شود.

برای خانه‌هایی که چند اتاق خواب مستقل دارند و در هر اتاق خواب بخاری یا شوفاژ نصب شده است، برای تقسیم مساوی و یکسان گاز در سطح ساختمان از این کلکتورها استفاده می‌شود. معمولاً کلکتور را در جایی در دسترس نصب می‌کنند. آشپزخانه، سرویس بهداشتی یا محیط‌های خارجی می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. هر چند که تشخیص دقیق آن به پیمانکار وابسته است.

لیست خرید لوله کشی روکار گاز

برای لوله کشی گاز روکار از لیست خرید زیر استفاده کنید:

  1. لوله گازی سپاهان، سپنتا یا آریاوا
  2. اتصالات درزدار استاندارد آریا جام
  3. اتصالات چدنی اطراف کنتور
  4. رنگ، نوار تفلون و شیرگازی
  5. انواع بست سقفی و دیواری
  6. الکترود مارک ام تی ۱۲ یا میکا

قیمت لوله گاز را در این صفحه ببینید : لیست قیمت لوله گاز

دانلود فایل پی دی اف لوله کشی گاز روکار

امیدواریم از مقاله لوله کشی گاز روکار لذت برده باشید .


با تشکر از اینکه سایت رسمی تولید کننده اتصالات جوشی آریا جام را انتخاب کرده‌اید.

نیاز به لوله و اتصالات جوشی و ملزومات لوله کشی گاز دارید؟ به بخش لیست قیمت اتصالات مراجعه فرمایید.

در صفحه قیمت اتصالات، می توانید از قیمت اتصالات مانیسمان و قیمت لوله گاز مانیسمان برای لوله کشی گاز توکار و لوله کشی آتش نشانی مطلع شوید.

میدانستید برای لوله کشی گاز فشار قوی ، خرید اتصالات فشار قوی استاندارد، تضمین کننده جان و مال مصرف کننده و تضمین کننده اعتبار پیمانکار ساختمان می باشد؟

آریا جام تولید کننده اتصالات فشار قوی استاندارد با برند بنکار آریا می باشد. تمامی اتصالات فشار قوی این کارخانه، دارای حک استاندارد می باشد.

برای لوله کشی گاز روکار ، نیاز به اتصالات لوله سیاه و اتصالات درزدار دارید؟ قیمت لوله درزدار سیاه و  قیمت اتصالات جوشی درزدار آریا را ببینید و با تخفیف خوب خریداری کنید!

پایین بودن قیمت اتصالات ، در کنار بالا بودن کیفیت و مشتری مداری، از مهمترین علت محبوبیت شرکت آریا می باشد. در کنار تمامی این مزایا، آریا تمامی تولیدات خود را گارانتی مادام العمر کرده است تا با خیال راحت اقدام به خرید لوازم لوله کشی ساختمان نمایید.

میدانستید آریا به عنوان نمایندگی لوله سپاهان و دیگر برندهای معتبر لوله گازی، ارائه دهنده لوله سپاهان گاز، لوله api ، لوله رده ۴۰ ، لوله گازی روکار سنگین، لوله مانیسمان رده ۲۰ می باشد.

خرید عمده لوله گاز از کارخانه های بسیار معتبر تولید لوله، جهت تولید اتصالات جوشی گاز و نظارت بالا بر کیفیت لوله های خریداری شده، باعث شده تا خریداران این مجموعه با خیال راحت اقدام به خرید لوله گازی استاندارد با قیمت مناسب نمایند. لذا شاهد حجم بالای خرید و فروش لوله گازی در این مجموعه هستیم.

خرید عمده لوله گاز از کارخانه های بسیار معتبر تولید لوله، جهت تولید اتصالات جوشی گاز و نظارت بالا بر کیفیت لوله های خریداری شده، باعث شده تا خریداران این مجموعه با خیال راحت اقدام به خرید لوله گازی استاندارد با قیمت مناسب نمایند. لذا شاهد حجم بالای خرید و فروش لوله گازی در این مجموعه هستیم. برای خرید لوله گاز سپاهان با کارشناسان آریا تماس بگیرید.

در کارخانه تولید اتصالات جوشی آریا، اتصالات لوله گاز فلزی اعم از اتصالات جوشی درزدار، اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات جوشی رده ۴۰، اتصالات سیاه دنده ای و انواع بست لوله تولید می گردد. قیمت تمامی این محصولات در صفحه لیست قیمت لوله و اتصالات موجود می باشد.

هر آنچه در حوزه لوله کشی گاز اعم از  لوله کشی گاز توکار، لوله کشی گاز روکار، لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی فشار قوی بخواهید، با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم است.

کافی است با شماره ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ در ساعات کاری ما تماس بگیرید. یا با واتساپ شرکت ۰۹۳۹۳۸۶۱۵۵۸ در ارتباط باشید.

در قسمت وبلاگ سایت، می توانید اطلاعات جامعی راجع به تولید لوله و اتصالات بیابید.

ویدیوهای صنعتی در حوزه تولید، در صفحه‌ اینستاگرام آریاپایپ قابل مشاهده می باشد.

لوله کشی گاز روکار | لوله کشی روکار گاز
اشتراک گذاری:
این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *