معرفی اتصالات جوشی مانیسمان

5/5
فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله:

اتصالات جوشی مانیسمان چیست؟

در مقاله ” انواع اتصالات جوشی “، به معرفی اتصالات جوشی، انواع و کاربرد هر یک پرداختیم. و گفتیم که هرگاه اتصالات لوله، توسط انواع مختلف جوش به لوله و یا اتصالات مجاور خود جوش بخورد، اتصالات جوشی خوانده می شود. یکی از مهمترین انواع اتصالات جوشی، اتصالات جوشی مانیسمان می باشد. اما اتصالات جوشی مانیسمان چیست؟

اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات بدون درز هستند که قادر به تحمل فشار بالاتری نسبت به دیگر اتصالات می باشند.

اتصالات جوشی مانیسمان با نام های اتصالات مانیسمان، اتصالات بدون درز، اتصالات فولادی بدون درز، اتصالات گازی بدون درز و اتصالات فشار قوی و اتصالات آتش نشانی در بازار ایران شناخته شده است.

اتصالات مانیسمان، از لوله های مانیسمان ( لوله بدون درز ) تولید می گردند. لوله مانیسمان نیز،  لوله ای است که از فولاد شمس تولید شده و یک استوانه بدون درز می باشد. عملا در لوله مانیسمان بدون درز هیچگونه درز جوشی در طول لوله ملاحظه نمی شود. برای آشنایی با تولید کنندگان لوله مانیسمان در ایران و جهان به مقاله ” تولید کنندگان لوله مانیسمان ” مراجعه نمایید.

اتصالات جوشی بدون درز، همانند لوله های مانیسمان دارای رده های مختلف با تحمل فشار و کارایی متفاوت هستند.

برای آشنایی بیشتر با رده، به مقاله ” رده لوله چیست ” مراجعه نمایید.

شاید بهتر است برای اینکه بهتر با اتصالات مانیسمان آشنا شویم، به مقایسه آن با اتصالات درزدار بپردازیم:

اتصالات مانیسمان در برابر اتصالات درزدار

مقایسه اتصالات جوشی مانیسمان در برابر اتصالات جوشی درزدار

در بازار اتصالات فولادی جوشی در ۲ مدل اتصالات درزدار و اتصالات مانیسمان هستند. اتصالات درزدار از لوله های درزدار و اتصالات مانیسمان از لوله های مانیسمان تولید می گردند.

برای آشنایی بیشتر با لوله های درزدار و مانیسمان به سری مقالات زیر مراجعه نمایید:

  • در تولید اتصالات درزدار از لوله های درزدار استفاده می گردد. لوله های درزدار نیز از ورق های فولادی تولید می گردند. اما در تولید اتصالات جوشی مانیسمان از لوله های مانیسمان استفاده می گردد. بر خلاف لوله های درزدار، لوله های مانیسمان هیچ گونه درزجوشی نداشته و از شمش فولادی و با روشی خاص تولید می گردد.
  • لوله و اتصالات درزدار، به دلیل وجود درزجوش، از تحمل فشار کمتری برخوردارند اما لوله و اتصالات مانیسمان به دلیل نداشتن درزجوش، قابلیت تحمل فشار و دمای بالاتری داشته و در لوله کشی های حساس تر که خطرات بیشتری نیز دارند، استفاده می شوند.
  • مواد اولیه در تولید اتصالات درزدار قیمت پایینتری نسبت به مواد اولیه در تولید اتصالات مانیسمان دارد. لذا همواره قیمت اتصالات مانیسمان از اتصالات درزدار بیشتر می باشد.
  • برای تشخیص اتصالات درزدار و مانیسمان از روی ظاهر، کافی است به صورت چشمی آن ها را مقایسه کنید. اگر داخل اتصالات جوشی را مشاهده یا لمس کنید متوجه برامدگی هایی می شوید که همان درزجوش ها هستند. در حالی که با لمس یا مشاهده اتصالات مانیسمان این برآمدگی را نخواهید دید.

اما این تمام قضیه نیست. عدم مشاهده این برآمدگی الزاما دلیل بر مانیسمان بودن آن لوله یا اتصالات نیست! اما چرا؟

زیرا نوعی لوله در بازار، به نام لوله درزمخفی، به وفور یافت می شود که افراد سودجو به عنوان لوله بدون درز در اختیار مشتریان قرار می دهند. و این لوله ها ممکن است وارد چرخه تولید اتصالات جوشی مانیسمان شده و نهایتا در تولید اتصالات جوشی مانیسمان مصرف شوند. اتصالات تولید شده با این نوع لوله، قابلیت تحمل فشار کمی داشته و در صورتی که در خطوط لوله کشی حساس مانند گاز استفاده گردند، قطعا منجر به فاجعه بسیار عظیمی خواهند شد.

اتصالاتی که از لوله های درزمخفی تولید می گردند، اتصالات درز مخفی هستند که مقاومت بسیار کمتری نسبت به اتصالات درزدار و اتصالات جوشی مانیسمان دارند.


رای آشنایی بیشتر با انواع اتصالات در لوله کشی به مقاله ” انواع اتصالات لوله ” مراجعه نمایید.


تصور کنید که برای لوله کشی گاز ساختمانی که در حال ساخت آن هستید، نیاز به لوله و اتصالات توکار دارید. مسلما طبق ضوابط سازمان نظام مهندسی بایستی از لوله و اتصالات جوشی مانیسمان استفاده نمایید. به یکی از بازارهای فروش لوله و اتصالات مراجعه می نمایید.

از فروشنده درخواست لوله و اتصالات بدون درز مانیسمان را می کنید. فروشنده با علم یا بدون علم به اینکه سفارشی که به شما تحویل می دهد، درزمخفی است، اقدام به فروش می نماید. شما از خرید خود بسیار خرسند هستید، چرا که با قیمت کمتری موفق به خرید شده اید و ظاهرا سود کرده اید. لوله و اتصالات را به محل پروژه می آورید و متوجه درزمخفی بودن آن نمی شوید.

لوله و اتصالات به کمک انواع روش های جوشکاری، نصب می گردند. در بهترین حالت به طور اتفاقی متوجه ایراد در لوله یا اتصالات می شوید و روند پروژه توسط شما یا مهندس ناظر متوقف می گردد.

اما اگر لوله و اتصالات درزمخفی به گونه ای حرفه ای تر مشابه لوله و اتصالات جوشی مانیسمان ساخته شده باشند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پروژه اتمام می گردد و مورد تست قرار می گیرد و احتمالا موقع تست نیز درزمخفی بودن مشخص نمی گردد. لوله کشی گاز به اتمام میرسد و ساکنان با خوشحالی در ساختمان نوساز زندگی خود را شروع می کنند.

سالها بعد بخاطر نشست های کوچکی که اصولا در هر ساختمانی رخ می دهد، لوله های درزمخفی به راحتی آسیب می بینند، گاز دچار نشتی شده و کل ساختمان را در بر میگیرد و فقط یک جرقه کوچک کافی است….

بوم…. ساختمان منفجر و ساکنین دچار آسیب های جدی می شوند… چه کسی مسئول این اتفاق بوده است؟

در حالتی بهتر، قبل از انفجار متوجه نشت گاز می شوید و پی می برید که لوله و اتصالاتی که سالها قبل استفاده کرده اید، مانیسمان واقعی نبوده اند. چقدر هزینه برای تعویض آنها نیاز دارید؟ ضرری بسیار بالاتر از سودی که در خرید خود داشته اید.

بنابراین توصیه می گردد حتما از فروشگاه های معتبر خرید انجام دهید و یا با شناخت لوله های بدون درز از لوله های درز مخفی، خودتان لوله و اتصالات جوشی بدون درز را از درز مخفی تشخیص دهید.

حتما برای تشخیص لوله درز مخفی از لوله مانیسمان واقعی، به مقاله ” تشخیص لوله مانیسمان ” مراجعه نمایید.

کاربرد اتصالات مانیسمان

اتصالات مانیسمان، همانند لوله های مانیسمان، دارای ضخامت، تحمل فشار و دمای بالا هستند. استفاده از اتصالات جوشی مانیسمان در کنار  لوله های مانیسمان، الزامی می باشد.

علت مشخص است. فرض کنید در لوله کشی حساسی مانند لوله کشی گاز فشار قوی،  از مقاوم ترین نوع لوله مانیسمان استفاده کنیم، اما از اتصالات ضعیف تری برای اتصال بین لوله ها استفاده کنیم. چه پیش خواهد آمد؟ با افزایش فشار در سیستم لوله کشی، اتصالات مقاوت خود را از دست داده و فاجعه جبران نشدنی رخ خواهد داد.

کاربرد اتصالات جوشی مانیسمان در صنایع مختلف

به این علت از اتصالات جوشی مانیسمان همراه لوله های مانیسمان در موارد زیر استفاده می کنیم:

  • صنایع نفت وگاز
  • فن آوری ساخت و ساز
  • صنایع پزشکی
  • صنایع شیمیایی
  • انرژی های تجدید پذیر
  • صنایع هوافضا
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع حمل و نقل
  • صنایع دریانوردی
  • صنایع مادر
  • انتقال سیالات و بخار با دما و فشار بالا
  • ساخت پل و اسکله های دریایی
  • سیستم های اطفاء حریق و آتش نشانی در ساختمانها
  • تاسیسات مرکزی برج ها
  • آبرسانی در موتورخانه ها

انواع اتصالات جوشی مانیسمان

اتصالات جوشی مانیسمان را به دو صورت می توان دسته بندی کرد.

  1. بر اساس رده
  2. بر اساس نوع اتصال

اتصالات مانیسمان بر اساس رده :

  1. اتصالات رده ۲۰
  2. اتصالات رده ۴۰
  3. اتصالات رده ۸۰
  4. اتصالات رده ۱۶۰
  5. اتصالات رده SGP
  6. اتصالات رده STD

برای آشنایی با رده لوله و اتصالات مانیسمان، به مقاله رده لوله مانیسمان چیست مراجعه نمایید.

رده های مختلف لوله مانیسمان | قطر خارجی و داخلی در رده لوله

در مقاله ” اتصالات جوشی مانیسمان چیست ” به توضیح ۲ رده از اتصالات مانیسمان که کاربرد بیشتری دارند، خواهیم پرداخت.

اتصالات جوشی مانیسمان بر اساس نوع اتصال:

  • زانو مانیسمان
  • سه راهی مانیسمان
  • تبدیل جوشی مانیسمان
  • کپ یا درپوش مانیسمان
  • سر دنده مانیسمان

اتصالات جوشی رده ۲۰ و کاربرد آن

اتصالات جوشی مانیسمان رده 20

اتصالات جوشی مانیسمان رده ۲۰ چیست ؟ این کالا، یکی از پر مصرف ترین انواع اتصالات مانیسمان می باشد. ضخامت آن از ضخامت اتصالات جوشی مانیسمان رده ۴۰ و رده ۸۰ کمتر می باشد و در موارد زیر کاربرد دارد:

  • لوله کشی گاز توکار
  • لوله کشی آتش نشانی
  • لوله کشی موتورخانه و شوفاژ

اتصالات جوشی مانیسمان رده ۲۰ تولیدی شرکت اتصالات گاز آریا، تا ۱۷۰ بار معادل حدود ۲۵۰۰ psi تست میگردد. در جایی که در شبکه لوله کشی گاز، فقط ¼ psi و در لوله کشی آتش نشانی، ۱۰ بار فشار تست می گردد. فشار تست، بسیار بالاتر از فشار کاری می باشد.

توجه فرمایید که در لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی گاز توکار و لوله کشی گاز روکار، جهت حصول تحمل فشار بالا و کیفیت بالا، ملزم به رعایت فاکتور های استاندارد در کلیه فاکتورهای شبکه می باشید.

به طور مثال در لوله کشی گاز توکار، الزاماً استفاده از لوله مانیسمان استاندارد با ضخامت مناسب، همراه با انواع الکترود جوشکاری مناسب و روشهای جوش درست مطلوب می باشد.

اتصالات جوشی مانیسمان رده ۴۰ و کاربرد آن

زانو مانیسمان رده 40، زانو رده 40
زانو بدون درز رده ۴۰ آریا

اتصالات جوشی مانیسمان رده ۴۰، از انواع اتصالات جوشی مانیسمان با ضخامت و تحمل فشار بالا می باشد. این نوع اتصالات از اتصالات مانیسمان رده ۲۰ ضخیم تر می باشند اما در برابر اتصالات مانیسمان رده ۸۰ ضخامت کمتری دارند.

اتصالات جوشی رده ۴۰، به دلیل داشتن ضخامت بالاتر و تحمل فشار بالاتر، در ۲ گروه مهم قابل استفاده هستند:

  • لوله کشی گاز فشار قوی یعنی ۶۰ پوندی و دو پوندی
  • لوله کشی آتش نشانی

زانو جوشی مانیسمان

زانو رده 20 و زانو رده 40 جوشی مانیسمان

زانو جوشی مانیسمان با نام انگلیسی seamless elbow، از موارد اتصال دهنده پر کاربرد در امر لوله کشیمی باشد.به دلیل نداشتن درز، زانو لوله مانیسمان مقاومت بسیار بالاتری نسبت به زانو جوشی درزدار دارد و فشار بالاتری را تحمل می کند. لذا قیمت زانو مانیسمان از قیمت زانو جوشی درزدار بیشتر است.

زانو جوشی مانیسمان، در رده های مختلف و در ۳ درجه تولید و ارائه می گردد:

  1. زانو ۴۵ درجه
  2. زانو ۹۰ درجه
  3. زانو ۱۸۰ درجه یا یو

سه راهی مانیسمان

سه راهی جوشی مانیسمان در اتصالات جوشی مانیسمان

سه راهی مانیسمان، با نام انگلیسی  seamless tee، نیز از موارد اتصال دهنده پر کاربرد در امر لوله کشی  می باشد. هر گاه در مسیر لوله کشی گاز نیاز به گرفتن انشعاب باشد، از سه راهی گاز استفاده می گردد.

آریا جام تولید کننده سه راهی مانیسمان رده ۲۰، سه راه مانیسمان رده ۴۰ در کنار دیگر اتصالات مانیسمان و درزدار می باشد.

سه راهی جوشی مانیسمان، در رده های مختلف و در ۲ نوع تبدیلی و مساوی تولید و ارائه می گردد.

تبدیل جوشی مانیسمان

تبدیل جوشی مانیسمان در اتصالات جوشی مانیسمان چیست

تبدیل جوشی مانیسمان با نام انگلیسی seamless reducer، در واقع قطعه ای به شکل مخروط ناقص است که دو سر آن، سایز متفاوت دارد و زمانی استفاده می گردد که نیاز به تغییر سایز در مسیر لوله کشی باشد.

تبدیل جوشی مانیسمان در رده های مختلف تولید می گردد و نسبت به تبدیل درزدار مقاومت، ضخامت و قیمت بالاتری نیز دارد.

سردنده جوشی مانیسمان

سردنده جوشی مانیسمان در اتصالات جوشی مانیسمان

سردنده مانیسمان استاندارد با نام انگلیسی seamless nipple ، در واقع قطعه لوله ای است که یک سر آن دنده می باشد. در صورتی که بخواهیم لوله بدون دنده را به لوله سر دنده دیگر متصل کنیم، از این قطعه استفاده می کنیم.

سردنده گاز مانیسمان در رده های مختلف و دو نوع پایه بلند و پایه کوتاه تولید می گردد.

سردنده مانیسمان به نسبت سردنده درزدار از مقاومت، ضخامت و قیمت بالاتری برخوردار است.

رای اطلاع از قیمت سردنده جوشی با کارشناسان آریا تماس بگیرید. ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰

کپ مانیسمان

کپ جوشی مانیسمان در اتصالات جوشی مانیسمان
کپ عدسی سنگین بدون درز مانیسمان اریا

کپ مانیسمان با نام انگلیسی seamless cap، قطعه ای عدسی شکل است که برای مسدود کردن مسیر لوله کشی استفاده می گردد.

کپ مانیسمان در رده های مختلف و در انواع گود و تخت تولید می گردد.

روش تولید اتصالات بدون درز به چه صورت است ؟

روش تولید اتصالات مانیسمان جوشی

آنچه در تولید اتصالات جوشی بدون درز به صورت مشترک وجود دارد، مواد اولیه یکسان در تولید هر یک می باشد. در تولید تمامی اتصالات مانیسمان، استفاده از لوله مانیسمان الزامی می باشد.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر به مقالات زیر رجوع کنید :

روش تولید لوله مانیسمان

روش تولید زانو گرم

روش تولید سه راهی

در تولید اتصالات جوشی مانیسمان از جمله اتصالات مانیسمان گازی در ایران ، استاندارد ۳۰۷۶ بایستی رعایت گردد.

ابعاد و اندازه های اتصالات استاندارد را در صفحه ” ابعاد واندازه های استاندارد اتصالات جوشی ” می توانید مشاهده و دانلود نمایید.

بهترین برند اتصالات مانیسمان ایرانی:

اتصالات گاز | اتصالات جوشی | آریا گاز

اتصالات گاز آریا بهترین تولید کننده اتصالات مانیسمان ایرانی می باشد. این شرکت با رعایت تمامی استانداردها، اقدام به تولید اتصالات جوشی مانیسمان رده ۲۰ و رده ۴۰ نموده است. اتصالات رده ۲۰ آریا با نام اتصالات بنکار آریا نیز شناخته شده است.

اتصالات جوشی گاز مانیسمان:

اتصالات جوشی گاز مانیسمان شرکت آریا، شامل زانو مانیسمان، سه راهی مانیسمان، سردنده مانیسمان، تبدیل مانیسمان و کپ مانیسمان در سایزهای مختلف و با رعایت کامل استانداردهای ملی می باشد.


شاید این مقاله برایتان جذاب باشد: اسپرینکلر چیست ؟


خرید اتصالات جوشی مانیسمان:

برای خرید اتصالات مانیسمان با شبکه فروش اتصالات گاز آریا در ارتباط باشید. اتصالات گاز آریا ارائه دهنده انواع اتصالات مانیسمان در دو رده ۲۰ و ۴۰ در سراسر ایران از جمله تهران و … می باشد.

  1. از طریق مراجعه به aryapipe.com
  2. ارتباط با واتس اپ شرکت اتصالات گاز آریاجام  2 70 70 70 0902
  3. از طریق ارتباط با اینستاگرام شرکت آریا aryapipe
  4. تماس تلفنی با کارشناسان شرکت آریا ۳۰ ۳۰ ۸۶ ۳۳ ۰۲۱

کاتالوگ اتصالات مانیسمان :

برای مشاهده کاتالوگ اتصالات مانیسمان و قیمت لوله و اتصالات مانیسمان به صفحه ” لیست قیمت اتصالات مانیسمان ” مراجعه نمایید.

پاسخ به سوالات متداول اتصالات جوشی مانیسمان

چگونه اتصالات جوشی مانیسمان را از اتصالات درز مخفی تشخیص دهیم؟

با تشخیص لوله مانیسمان از لوله درزمخفی به راحتی می توانید اتصالات بدون درز را از اتصالات درز مخفی تشخیص دهید. برای این منظور از مقاله لوله مانیسمان چیست بهره بگیرید.

اتصالات جوشی بدون درز در چه مواردی کاربرد دارند ؟

به دلیل تحمل فشار بالا، این اتصالات در کنار لوله های مانیسمان در موارد زیر کاربرد دارند؟ ۱- صنایع نفت وگاز ۲- فن آوری ساخت و ساز ۳- صنایع پزشکی ۴- صنایع شیمیایی ۵- انرژی های تجدید پذیر ۶- صنایع هوافضا ۷- صنایع خودروسازی ۸- صنایع حمل و نقل ۹- صنایع دریانوردی ۱۰- صنایع مادر ۱۱- انتقال سیالات و بخار با دما و فشار بالا ۱۲- ساخت پل و اسکله های دریایی ۱۳- سیستم های اطفاء حریق و آتش نشانی در ساختمانها ۱۴- تاسیسات مرکزی برج ها ۱۵- آبرسانی در موتورخانه ها

اتصالات بدون درز در چه رده هایی وجود دارد؟

۱- اتصالات رده ۲۰
۲- اتصالات رده ۴۰
۳- اتصالات رده ۸۰
۴- اتصالات رده ۱۶۰
۵- اتصالات رده SGP
۶- اتصالات رده STD

دانلود فایل پی دی اف معرفی اتصالات جوشی مانیسمان

امیدواریم از مقاله ” اتصالات جوشی مانیسمان ” لذت برده باشید.


با تشکر از اینکه سایت رسمی تولید کننده اتصالات جوشی آریا جام را انتخاب کرده‌اید.

نیاز به لوله و اتصالات جوشی و ملزومات لوله کشی گاز دارید؟ به بخش لیست قیمت اتصالات مراجعه فرمایید.

در صفحه قیمت اتصالات، می توانید از قیمت اتصالات مانیسمان و قیمت لوله گاز مانیسمان برای لوله کشی گاز توکار و لوله کشی آتش نشانی مطلع شوید.

میدانستید برای لوله کشی گاز فشار قوی ، خرید اتصالات فشار قوی استاندارد، تضمین کننده جان و مال مصرف کننده و تضمین کننده اعتبار پیمانکار ساختمان می باشد؟

آریا جام تولید کننده اتصالات فشار قوی استاندارد با برند بنکار آریا می باشد. تمامی اتصالات فشار قوی این کارخانه، دارای حک استاندارد می باشد.

برای لوله کشی گاز روکار ، نیاز به اتصالات لوله سیاه و اتصالات درزدار دارید؟ قیمت لوله درزدار سیاه و  قیمت اتصالات جوشی درزدار آریا را ببینید و با تخفیف خوب خریداری کنید!

پایین بودن قیمت اتصالات ، در کنار بالا بودن کیفیت و مشتری مداری، از مهمترین علت محبوبیت شرکت آریا می باشد. در کنار تمامی این مزایا، آریا تمامی تولیدات خود را گارانتی مادام العمر کرده است تا با خیال راحت اقدام به خرید لوازم لوله کشی ساختمان نمایید.

میدانستید آریا به عنوان نمایندگی لوله سپاهان و دیگر برندهای معتبر لوله گازی، ارائه دهنده لوله سپاهان گاز، لوله api ، لوله رده ۴۰ ، لوله گازی روکار سنگین، لوله مانیسمان رده ۲۰ می باشد.

خرید عمده لوله گاز از کارخانه های بسیار معتبر تولید لوله، جهت تولید اتصالات جوشی گاز و نظارت بالا بر کیفیت لوله های خریداری شده، باعث شده تا خریداران این مجموعه با خیال راحت اقدام به خرید لوله گازی استاندارد با قیمت مناسب نمایند. لذا شاهد حجم بالای خرید و فروش لوله گازی در این مجموعه هستیم.

در کارخانه تولید اتصالات جوشی آریا، اتصالات لوله گاز فلزی اعم از اتصالات جوشی درزدار، اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات جوشی رده ۴۰، اتصالات سیاه دنده ای و انواع بست لوله تولید می گردد. قیمت تمامی این محصولات در صفحه لیست قیمت لوله و اتصالات موجود می باشد.

هر آنچه در حوزه لوله کشی گاز اعم از  لوله کشی گاز توکار، لوله کشی گاز روکار، لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی فشار قوی بخواهید، با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم است.

کافی است با شماره ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ در ساعات کاری ما تماس بگیرید. یا با واتساپ شرکت ۰۹۳۹۳۸۶۱۵۵۸ در ارتباط باشید.

در قسمت وبلاگ سایت، می توانید اطلاعات جامعی راجع به تولید لوله و اتصالات بیابید.

ویدیوهای صنعتی در حوزه تولید، در صفحه‌ اینستاگرام آریاپایپ قابل مشاهده می باشد.

اتصالات جوشی مانیسمان چیست
اشتراک گذاری:
این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *