تولید کنندگان لوله مانیسمان

5/5
فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله:

کدام کارخانه ها، تولید کنندگان لوله مانیسمان در ایران هستند؟ کارخانه های لوله مانیسمان، چه محصولاتی را تولید می کنند؟ قبل از پاسخ به این سوالات، به بیان تحقیقات و آماری که کارشناسان اتصالات گاز آریا در حوزه تولید کنندگان لوله مانیسمان در ایران و آینده این کارخانه ها خواهیم پرداخت. لذا پاراگراف بعدی را حتما بخوانید! در هیچ صفحه ای در اینترنت این موضوع را پیدا نخواهید کرد.

خوشبختانه با شروع تحریم های جدید علیه ایران، اتفاق خوبی در بازار لوله مانیسمان در ایران افتاد. سرمایه گذاران ایرانی به جای وارد کردن برندهای چینی لوله مانیسمان، اقدام به سرمایه گذاری در کارخانه های تولید کننده لوله مانیسمان در ایران نموده اند. علت نیز صرفه اقتصادی تولید لوله مانیسمان به جای واردات آن است!

در سالهای قبل، هزینه تمام شده واردات لوله مانیسمان از چین، بسیار کمتر از هزینه تمام شده برای تولید کنندگان لوله مانیسمان در ایران بود و قیمت لوله مانیسمان ایرانی بیشتر از قیمت لوله مانیسمان چینی تمام می شد. لذا بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می دادند که سرمایه خود را صرف واردات برند لوله مانیسمان چینی نمایند. همین امر باعث فروش بیشتر این لوله ها نسبت به لوله های ایرانی شده بود. اما پس از شروع تحریم های جدید، وضعیت تغییر یافت!

۲ عامل زیر باعث بالا رفتن هزینه های واردات برندهای چینی لوله مانیسمان شد:

  • گران شدن دلار
  • بالا رفتن تعرفه واردات

هم اکنون تولید لوله مانیسمان در ایران، صرفه اقتصادی بسیاری نسبت به وارد کردن این کالا از چین دارد.

طبق رصدی که اتصالات گاز آریا انجام داده است:

در چندین سال آینده، شاهد راه اندازی و بهره ورداری بیش از ۵ کارخانه تولید لوله مانیسمان در ایران خواهیم بود که همگی با کمک تکنولوژی های جدید و بروز، اقدام به تولید لوله های مانیسمان استاندارد در ایران خواهند نمود. جای خرسندی دارد که این کارخانه ها، توسط سرمایه گذارانی راه اندازی خواهند شد که قبلا از وارد کنندگان بزرگ لوله مانیسمان بودند!

با توجه به شرایط گفته شده، انتظار می رود تا چندین سال آینده بیش از ۱۰ تولید کننده لوله مانیسمان در ایران داشته باشیم. که چند مورد از آنها از تولید کنندگان لوله مانیسمان از سالیان گذشته بوده و چند مورد نیز از شرکت های تازه تاسیس خواهند بود.

در حال حاضر تولید کنندگان لوله مانیسمان در ایران به شرح زیر می باشند:

تولید کنندگان لوله مانیسمان در ایران

شرکت های زیر از مهمترین تولید کنندگان لوله های مانیسمان در ایران هستند:

  1. گروه ملی صنعت فولاد ایران
  2. شرکت لوله دقیق کاوه ایرانیان
  3. شرکت لوله گستر اسفراین
  4. شرکت پروفیل فولادی اصفهان
  5. شرکت نورد و لوله اهواز
  6. شرکت نورد و پروفیل ساوه

برای خرید لوله مانیسمان استاندارد با کارشناسان آریا تماس بگیرید: ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰

گروه ملی صنعتی فولاد ایران: کارخانه لوله مانیسمان اهواز

گروه ملی صنعتی فولاد ایران | تولید کننده لوله مانیسمان
گروه ملی صنعت فولاد ایران

مهمترین کارخانه تولید لوله مانیسمان در ایران، گروه ملی صنعت فولاد ایران می باشد. از آن جایی که در شهر اهواز احداث گردیده است به کارخانه لوله مانیسمان اهواز معروف است. اغلب این کارخانه را با نام کارخانه لوله مانیسمان اهواز به جای گروه ملی صنعت فولاد ایران می شناسند.

در سال ۱۳۴۲ به عنوان نخستین کارخانه نورد فولاد کشور به منظور تولید انواع میلگرد ساده، میلگرد آج دار و نبشی، در شهر اهواز تأسیس گردید. در سالهای ۱۳۷۱، ۱۳۸۳ و ۱۳۸۵ با بازسازی و توسعه خطوط تولید، اقدام به افزایش ظرفیت تولید و کیفیت محصولات در کنار ارتقاء سیستم های بهره برداری و کنترل تولید نمود. هم اکنون شرکت لوله مانیسمان اهواز، با ظرفیت سالیانه ۱,۴۳۵,۰۰۰ تن فرآورده های فولادی و ۴۳۰,۰۰۰ تن شمش فولادی تامین کننده و صادر کننده محصولات فولادی می باشد. جالب است بدانید که این کارخانه اولین تولید کننده لوله مانیسمان در ایران بود که با تکنولوژی پوش بنچ اقدام به تولید لوله مانیسمان نمود.

برای آشنایی با روش های تولید لوله به مقاله ” انواع روش های تولید لوله ” مراجعه نمایید.

لوله مانیسمان صادراتی اهواز در دو گروه لوله رده ۲۰ و لوله رده ۴۰ بسیار خوشنام و پرطرفدار هستند. تولیدات این شرکت مطابق با استانداردهای ،DIN 2448 ، DIN 2441، DIN 2440، ASTM A53 می باشد.

شرکت لوله مانیسمان اهواز حجم زیادی لوله مانیسمان تولید می کند، اما در سایزهای ریز! لوله های مانیسمان این کارخانه از سایز ۱/۲ الی ۶ اینچ تولید می گردد. علاوه بر اینکه تولید کننده لوله مانیسمان می باشد، تولید کننده میلگرد و مفتول، تیر آهن، شمش فولادی، تیرآهن نیمه سبک، لوله های درون چاهی، مفتول جهت بتن پیش تنیده، پل عابر پیاده و خانه سریع الاحداث نیز می باشد. کارخانه های زیر مجموعه این شرکت به شرح زیر می باشد:

  • کارخانه فولاد سازی
  • کارخانه نورد کوثر
  • کارخانه نورد تیر آهن
  • کارخانه لوله سازی
  • کارخانه ماشین سازی
  • کارخانه های نورد میلگرد و مفتول

شرکت لوله دقیق کاوه ایرانیان: کارخانه لوله مانیسمان کاوه ایرانیان

کارخانه لوله مانیسمان کاوه
شرکت لوله دقیق کاوه ایرانیان

یکی دیگر از تولید کنندگان لوله های مانیسمان شرکت لوله های دقیق کاوه می باشد. تولیدات این شرکت، به لوله کاوه معروف هستند. این شرکت اولین تولید کننده لوله های بدون درز دقیق فولادی به روش گرم و سرد توسط بخش خصوصی در کشور می باشد.و با هدف تولید سالانه ۱۵۰۰۰ تن تیوب بدون درز به روش کشش سرد و همچنین ۷۵۰۰۰ تن لوله بدون درز به روش نورد گرم فعالیت خود را آغاز نمود.

لوله های فولادی بدون درز به روش نورد گرم در لوله های انتقال نفت و گاز، مواد پالایشگاهی، لوله های واحدهای پروسس پالایشگاهی، خطوط شبکه گازرسانی، سیستم حمل مایعات هیدروکربنی، لوله های گاز شهری و انتقال هر نوع سیال پر فشار کاربرد دارد.

تیوب های بدون درز دقیق فولادی به روش سرد در تیوب های مبدل حرارتی، تیوب های دیگ بخار، تیوب های دقیق خودرو، تیوب های انتقال فشار هیدرولیکی، تیوب های ضد انفجار، بوش های صنعتی و لوله های کاندوئیت ضد انفجار کاربرد دارد.

خوشبختانه در سایه تحریم‌های سال‌های اخیر، شرکت لوله دقیق کاوه ایرانیان که در حجم بسیار پایینی محصول تولید می‌کرد، توانست با حجم انبوه در تولید لوله های مانیسمان رده ۴۰، بخش زیادی از بازار این محصول را در ایران به خود اختصاص دهد.

شرکت لوله گستر اسفراین: تولید کننده لوله مانیسمان حوزه نفت

شرکت لوله گستر اسفراین | تولید کننده لوله مانیسمان در ایران
لوله گستر اسفراین

یکی از شرکت‌های تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) می‌باشد. شرکت لوله گستر اسفراین از کمپانی های مهم در حوزه تولید لوله های بدون درز شامل لوله های جداری مغزی، جریانی و خاص صنایع پتروشیمی، گاز و نفت و … می‌باشد، اما لوله در سایز های بالا تولید می نماید. محصولات این شرکت کمتر در بخش لوله کشی گاز توکار و لوله کشی گاز خانگی حضور دارند و بیشترین مصرف محصولات لوستر اسفراین در حوزه صنایع نفت می باشد.

شرکت لوله گستر اسفراین دارای گواهینامه های ISO 9001: 2015، ISO 14001: 2015، ISO/TS 29001: 2020، ۴۵۰۰۱: ۲۰۱۸ می باشد.

شرکت پروفیل فولادی اصفهان: کارخانه لوله مانیسمان اصفهان

شرکت پروفیل فولادی اصفهان | کارخانه لوله مانیسمان اصفهان
شرکت پروفیل فولادی اصفهان

یکی دیگر از تولید کنندگان لوله های مانیسمان، شرکت پروفیل فولادی اصفهان یا همان پروفیل سازی جباری می باشد. این شرکت، کارخانه لوله مانیسمان اصفهان می باشد که محصولات کمتری در حوزه لوله کشی گاز خانگی و سایزهای پایین ارائه می نماید. بیشترین تولیدات این شرکت در حوزه صنایع نفت می باشد. این شرکت با دارا بودن چندین کارخانه در استان اصفهان، مناطق صنعتی درچه، مبارکه و اشترجان توانسته بیش از ۱۳۰ نوع از محصولات فلزی را تولید نماید.

محصولات این شرکت شامل انواع پروفیل ( پروفیل رانر و استاد، پروفیل چهار چوبی، پروفیل لنگه در )، ورق ( ورق گالوانیزه، ورق استیل، ورق روغنی، ورق شادولاین، ورق ذوزنقه ای، ورق کرکره سینوسی، ورق رول لنگی )، لوله ( لوله گالوانیزه، لوله بیضی، لوله مانیسمان، لوله سیاه )، عرشه فولادی، سوله سبک، تیر با جان سینوسی، ساندویج پانل، پل جرثقیل سقفی، قوطی و ستونی می باشد.

از دستاوردهای مهم شرکت پروفیل فولادی اصفهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسب نشان طلای کیفیت از موسسه BID پاریس ۲۰۱۴
  • دارای گواهینامه ISO9001:2008 از توف رایلند آلمان
  • ثبت اختراع تیر فولادی با جان سینوسی در ایران و سوئیس
  • نخبه صنعت و معدن در سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۹۱

نکته: توجه نمایید که کارخانه لوله گاز سپاهان با این کارخانه متفاوت می باشد! پس این دو را با یکدیگر اشتباه نگیرید.

شرکت نورد و لوله اهواز : کارخانه لوله مانیسمان اهواز

شرکت نورد و لوله اهواز، شرکتی با سهامی عام بوده که در سال ۱۳۴۶ به منظور تولید کناف ورق گرم فولادی، لوله های گالوانیزه و سیاه، لوله های گاز و پروفیل تاسیس گردید. بهره برداری از شرکت نورد و لوله اهواز در سال ۱۳۵۰ صورت پذیرفت. این شرکت دارای گواهینامه های ISO 9001، ISO14001، ISO 18001 می باشد.

این شرکت شامل کارخانه های تولید اکسیژن، کارخانه نورد با ظرفیت ۶۰۰ هززار تن در سال، کارخانه های لوله سازی با ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال، کارخانه گالوانیزاسیون با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال و کارخانه اسید شویی و روغنی نمودن ورق با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در سال می باشد.

کارخانجات نورد و پروفیل ساوه : کارخانه لوله مانیسمان ساوه

احداث کارخانجات نورد و پروفیل ساوه در سال ۱۳۵۲ شروع شد و در سال ۱۳۵۴ با هدف تولید انواع لوله و پروفیل های فولادی با ظرفیت تولیدی ۵۰ هزار تن تاسیس و مورد بهره برداری قرار گرفت.

از محصولات کارخانه لوله مانیسمان ساوه، می توان به پروفیل های درب و پنجره، پروفیل های فرم دار صنعتی، قوطیهای مربع مستطیل صنعتی و ساختمانی، لوله های فولادی گاز خانگی و آبرسانی، لوله های صنعتی، لوله های فولادی گاز شبکه اشاره نمود که در لوله کشی های آب، گاز، نفت، مقاطع صنعتی مربوط به قطعات خودرو و موتور سیکلت و مقاطع مربوط به ساختمان استفاده می شود.

از گواهینامه های این تولید کننده لوله مانیسمان می توان به API 5L:2000، ISIRI 3360، ISIRI 3765، ISO 9001:2000، ISO/TS 29001:2003 اشاره نمود.


قیمت لوله و اتصالات مانیسمان را از اینجا چک کنید: قیمت لوله و اتصالات مانیسمان


اولین تولید کننده لوله مانیسمان در جهان

mannesmann manufacture | اتصالات گاز آریا
تابلوی برنجی شرکت مانیسمان

تاریخچه کارخانه تولید لوله مانیسمان  به دو برادر آلمانی به نام های هارد و مکس مانسمان بر می‌گردد. این دو برادر آلمانی، نخستین بار در قرن نوزدهم و حدود سال ۱۸۸۶ برای اولین بار موفق به تولید لوله از شمش فولادی به جای ورق شدند. آنها توانستند روشی ابداع کنند تا با تولید لوله های بدون درز با ضخامت بالا، مسئله فشار انتقال سیالات مخصوصاً نفت را در آن زمان، به حد جدی کاهش دهند. 

آن دو در حدود سالهای ۱۸۸۷ تا ۱۸۸۹ با یک شرکت استارتاپی، مذاکرات مختلف با شرکت ها و کارخانه های سازنده آلمان انجام دادند و توانستند در چند شرکت آلمانی مانند بوهمیا لاندور و ولز وارد شراکت شده و اولین تولیدات لوله بدون درز را به بازار جهان ارائه نمایند. به این صورت اولین تولید کننده لوله مانیسمان در جهان با نام این دو برادر شناخته شد.

در حدود سال ۱۸۹۳ هسته مرکزی کارخانه و بخش اصلی، به شهر دوسلدورف، مرکز صنایع آن زمان آلمان، منتقل گردید و شرکت مانیسمان با نام  Mannesmann Roher werk به فعالیت حرفه ای اقدام نمود. 

لیست کارخانه های تولید لوله مانیسمان در جهان

کارخانه های زیادی در سطح جهان اقدام به تولید لوله بدون درز نموده اند، اما در اینجا قصد داریم تنها مهمترین تولید کنندگان لوله مانیسمان در جهان را معرفی نماییم.

  • Jindal Group
  • ArcelorMittal SA
  • TMK IPSCO
  • Pearlitesteel
  • APITCO Limited
  • Tenaris
  • VALLOUREC
  • TPCO Enterprise
  • ISMT Ltd
  • Prosaic Steel & Alloys
  • Evergreen Seamless Pipes $ Tubes Pvt. Ltd

مهمترین تولید کنندگان لوله مانیسمان چینی

همانگونه که در ابتدای مقاله گفتیم، بسیاری از سرمایه گذاران، وارد کننده لوله مانیسمان های چینی به ایران هستند. مهمترین برندهای لوله مانیسمان چینی که تولیدات آنها در بازار ایران یافت می شود، به شرح زیر است:

امید است در آینده نزدیک، شامل افزایش تعداد تولید کنندگان لوله مانیسمان در ایران با کیفیت بالا و استانداردهای جهانی باشیم. با افزایش تعداد کارخانه های تولید لوله مانیسمان و افزایش عرضه، علاوه بر اشتغال زایی و عدم خروج ارز از ایران، قیمت لوله نیز رقابتی شده و تولید کنندگان اتصالات جوشی فولادی نیز می توانند محصولات خود را با قیمتی پایین تر به بازار مصرف ارائه نمایند.

برای آشنایی بیشتر با انواع اتصالات در لوله کشی به مقاله ” انواع اتصالات لوله ” مراجعه نمایید.

دانلود فایل پی دی اف تولید کنندگان لوله مانیسمان

پاسخ به سوالات متداول تولید کنندگان لوله مانیسمان:

تولید کنندگان لوله مانیسمان در ایران کدام شرکت ها هستند؟

۱- گروه ملی صنعت فولاد ایران
۲- شرکت لوله دقیق کاوه ایرانیان
۳- شرکت لوله گستر اسفراین
۴- شرکت پروفیل فولادی اصفهان
۵- شرکت نورد و لوله اهواز
۶- شرکت نورد و پروفیل ساوه مهمترین تولید کنندگان لوله مانیسمان ایرانی هستند.

چگونه از کارخانه های تولید لوله مانیسمان، لوله بخریم؟

برای خرید لوله مانیسمان استاندارد با کارشناسان آریا تماس بگیرید.
۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰

چگونه کارخانه تولید لوله مانیسمان راه اندازی نماییم؟

برای راه اندازی کارخانه لوله و اتصالات جوشی، به مقاله راه اندازی خط تولید اتصالات جوشی آریا مراجعه نمایید.


با تشکر از اینکه سایت رسمی تولید کننده اتصالات جوشی آریا جام را انتخاب کردید.

نیاز به لوله و اتصالات جوشی و ملزومات لوله کشی گاز دارید؟ به بخش لیست قیمت اتصالات مراجعه فرمایید.

در صفحه قیمت اتصالات، می توانید از قیمت اتصالات مانیسمان و قیمت لوله گاز مانیسمان برای لوله کشی گاز توکار و لوله کشی آتش نشانی مطلع شوید.

میدانستید برای لوله کشی گاز فشار قوی ، خرید اتصالات فشار قوی استاندارد، تضمین کننده جان و مال مصرف کننده و تضمین کننده اعتبار پیمانکار ساختمان می باشد؟

آریا جام تولید کننده اتصالات فشار قوی استاندارد با برند بنکار آریا می باشد. تمامی اتصالات فشار قوی این کارخانه، دارای حک استاندارد می باشد.

برای لوله کشی گاز روکار ، نیاز به اتصالات لوله سیاه و اتصالات درزدار دارید؟ قیمت لوله گاز روکار و  قیمت اتصالات جوشی درزدار آریا را ببینید و با تخفیف خوب خریداری کنید!

پایین بودن قیمت اتصالات ، در کنار بالا بودن کیفیت و مشتری مداری، از مهمترین علت محبوبیت شرکت آریا می باشد. در کنار تمامی این مزایا، آریا تمامی تولیدات خود را گارانتی مادام العمر کرده است تا با خیال راحت اقدام به خرید لوازم لوله کشی ساختمان نمایید.

میدانستید آریا به عنوان نمایندگی لوله سپاهان و دیگر برندهای معتبر لوله گازی، ارائه دهنده لوله سپاهان گاز، لوله api ، لوله رده ۴۰ ، لوله گازی روکار سنگین، لوله مانیسمان رده ۲۰ می باشد.

خرید عمده لوله گاز از کارخانه های بسیار معتبر تولید لوله، جهت تولید اتصالات جوشی گاز و نظارت بالا بر کیفیت لوله های خریداری شده، باعث شده تا خریداران این مجموعه با خیال راحت اقدام به خرید لوله گازی استاندارد با قیمت مناسب نمایند. لذا شاهد حجم بالای خرید و فروش لوله گازی در این مجموعه هستیم.

در کارخانه تولید اتصالات جوشی آریا، اتصالات لوله گاز فلزی اعم از اتصالات جوشی درزدار، اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات جوشی رده ۴۰، اتصالات سیاه دنده ای و انواع بست لوله تولید می گردد. قیمت تمامی این محصولات در صفحه لیست قیمت لوله و اتصالات موجود می باشد.

هر آنچه در حوزه لوله کشی گاز اعم از  لوله کشی گاز توکار، لوله کشی گاز روکار، لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی فشار قوی بخواهید، با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم است.

کافی است با شماره ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ در ساعات کاری ما تماس بگیرید. یا با واتساپ شرکت ۰۹۳۹۳۸۶۱۵۵۸ در ارتباط باشید.

در قسمت وبلاگ سایت، می توانید اطلاعات جامعی راجع به تولید لوله و اتصالات بیابید.

ویدیوهای صنعتی در حوزه تولید، در صفحه‌ اینستاگرام آریاپایپ قابل مشاهده می باشد.

اتصالات گاز آریا
اتصالات گاز آریا
اشتراک گذاری:
این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *