جوشکاری co2 چیست؟ کاربرد جوش co2 در اسکلت ساختمان

5/5
فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله:

با کمی تحقیق و مطالعه در حوزه جوشکاری و متوجه خواهید شد که جوشکاری به روش co2 امروزه نقش پررنگی در صنایع مختلف امروز دارد. در جوشکاری co2 جریان الکتریکی ایجاد شده در سیم جوش حرارت را تامین می کند و موجب ذوب شدن فلز و اتصال می گردد. جوشکاری در این روش به وسیله‌ی قوس و با لایه محافظ انجام می گردد. 

جوشکاری co2 چیست
جوشکاری co2

در این روش از قوس الکتریکی با لایه محافظ گاز کربن دی اکسید برای ایجاد اتصال استفاده می شود. از مهم ترین حالت های جوشکاری co2 می توان به جوشکاری میگ مگ اشاره کرد که با کمک سیم جوش انجام می شود. این تکنیک کاربرد بسیار گسترده ای در جوشکاری به روش CO2 دارد.

به همین دلیل در این مقاله جوشکاری co2، انواع و کاربردهای آن را در کنار هم بررسی خواهیم کرد تا بیشتر با این روش از روش های جوشکاری آشنا شویم. برای شروع به سراغ جوشکاری میگ مگ می رویم.

تاریخچه جوشکاری Co2

جوشکاری CO2 در دهه ۱۹۴۰ توسعه پیدا کرد. با گذشت ۶۰ سال هنوز هم قواعد پایه ای آن مانند گذشته پابرجاست. جوشکاری MIG از یک قوس الکتریکی برای ایجاد اتصال کوتاه بین یک آند تغذیه شده مداوم (تفنگ جوشکاری تغذیه شده سیمی) و یک کاتد (فلزی که در حال جوش است) استفاده می کند.

گرمای حاصل از اتصال کوتاه ، همراه با گاز غیر واکنشی و نجیب ( بی اثر ) بطور محلی فلز را ذوب می کند و به آنها اجازه می دهد تا با هم مخلوط شوند . پس از رفع گرما ، فلز شروع به خنک شدن می کند و جامد می شود و قطعه جدیدی از فلز ذوب شده را تشکیل می دهد .

چند سال پیش نام کامل جوشکاری فلز  با گاز بی اثر (MIG) ، به جوشکاری قوس فلزی با گاز ( GMAW ) تغییر نام داده بود، اما اگر این روزها شما از این اصطلاح استفاده کنید بسیاری از مردم نخواهند فهمید منظور شما چیست. نامهای MIG یا CO2 اصطلاح جا افتاده در این حوزه هستند.

جوشکاری MIG از آنجایی بسیار مفید است که از آن می توانید برای جوشکاری انواع مختلف فلزات استفاده کنید. فولاد کربن، فولاد ضد زنگ ، آلومینیوم ، منیزیم ، مس ، نیکل ، برنز سیلیکون و آلیاژهای دیگر .

جوشکاری میگ مگ چیست؟

جوشکاری co2 و جوشکاری میگ مگ
جوشکاری میگ مگ

جوشکاری به روش co2 یکی از حالت های جوشکاری میگ است. جوشکاری میگ مگ در واقع جوشکاری قوسی با لایه محافظ و الکترود مصرفی است. رد میگ مگ قوس الکتریکی حوضچه جوش و مناطق حرارت دیده اطراف، توسط یک گاز محافظ یا مخلوطی از گازها که از سر مشعل خارج می شود محافظت می شود. قوس الکتریکی حرارت لازم برای ذوب فلز در این سبک جوشکاری را تامین می کند.

سیم جوش در میگ مگ، نقش فلز پر کننده را ایفا می کند. گاز محافظ هم باید به طور کامل فلز را محافظت کند، چرا که ورود هوا به فلز در حال ذوب می تواند باعث کاهش کیفیت جوش شود.

جوشکاری میگ سرعت و رسوب بالایی دارد و تغذیه سیم نیز در آن به طور مداوم است. با استفاده از سیم جوش هایی با قطر کمتر می توان از آن برای جوشکاری ورق های کمتر از ۲ میلیمتر نیز استفاده کرد.

تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری میگ مگ

جوشکاری میگ مگ و لوازم مورد نیاز آن
تجهیزات مورد استفاده در جوشکاری میگ مگ
  • منبع نیرو برای جوشکاری : با استفاده از منبع نیرو می توانیم ولتاژ مناسب برای ذوب و اتصال فلزات را به وجود بیاوریم.
  • تغذیه سیم : در این سیستم سیم جوش با یک سرعت ثابت حوضچه جوش را تغذیه می کند.
  • گاز محافظ : سیستم گاز محافظ برای محافظت از حوضچه و ورود هوا به داخل آن استفاده می شود.
  • مشعل (یا تورچ) : از مشعل برای جریان الکتریکی بین گاز محافظ و سیم جوش و متعاقباً رساندن آن به حوضچه جوش استفاده می شود.

آشنایی با سیم جوش co2

سیم جوش در جوشکاری co2 قطعه ای از جنس فلز است که در جوشکاری های یکنواخت از و برای پر کردن فضاهای خالی قطعات از آن استفاده می شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که سیم های جوش بسته به جنس فلز دارای تنوع هستند و برای هر فلزی باید از سیم جوش متناسب با آن فلز استفاده کرد. این کار باعث بالا رفتن استحکام جوش نهایی می شود.

سیم جوش co2 در انواع بدون آلیاژ، کم آلیاژ و آلیاژ بر پایه نیکل تولید می شود و عمدتاً برای اتصال فلزات آهنی و گاها غیر آهنی به کار می رود. 

سیم جوش ها دارای پوشش های متفاوت و همچنین سایز های مختلف هستند. 


اگر به جوشکاری زیر آب علاقه مند هستید مقاله ” جوشکاری زیر آب ” را مطالعه نمایید.

در ساخت سیم جوش ها از فلزاتی مانند مس، آلومینیوم، استیل، فولاد و … استفاده می گردد. هر سیم جوشی، باید مناسب با فلزی انتخاب شود که قصد کار روی آن را داریم. پوشش نیز دارای ویژگی های مشابهی است که باید هنگام انتخاب به نوع آن نیز توجه داشت.

نکات مهم جوشکاری co2

هنگام استفاده از تکنیک جوشکاری co2 باید به عوامل مختلفی دقت کرد که جنس فلز و نوع سیم جوش مثال هایی خوب از آنها هستند. آنها باید همیشه در بهینه ترین حالت انتخاب شوند تا برای اتصال مناسب باشند.

برای مثال هنگام اتصال دادن دو قطعه فولادی نمی توان از سیم جوش آلومینیومی استفاده کرد، چرا که با این کار اتصال و استحکام مد نظر ایجاد نمی شود.

انتخاب ولتاژ و آمپر نیز در تکنیک جوشکاری سی او دو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در انتخاب ولتاژ ،جنس و ضخامت فلز مهم است. برای اتصال صفحه های فولادی باید از ولتاژ مناسب استفاده کرد تا جوش و اتصال مطلوب شکل بگیرد.

اجزای دستگاه جوش co2

 دستگاه جوش co2
اجزای دستگاه جوش co2

دستگاه جوش co2 از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از این اجزاء در پروسه جوشکاری وظیفه خاص خودشان را دارند. چرخه‌ی جوشکاری تنها در صورتی تکمیل می شود که تمام اجزای زیر در دستگاه جوش موجود باشند :

  • تفنگ میگ
  • مخزن سیم جوش
  • گیره اتصال

همان طور که گفتیم دستگاه جوش co2 با گاز کربن دی اکسید کار می کند. این دستگاه مناسب برای جوشکاری قوس الکتریکی است و در آن از سیم جوش به جای الکترود استفاده می شود. دستگاه جوش co2 در دو مدل کپسول دار و بدون کپسول وجود دارد که به صورت تک فاز و سه فاز تولید می شوند که هر کدام از آنها کاربرد مخصوص خودشان را دارند.

کاربردهای جوشکاری co2

کاربرد جوشکاری سی او دو
کاربردهای جوشکاری co2

جوشکاری به روش co2 دارای استانداردهای بسیار بالا و به روزی است که با رعایت آنها جوش  از استحکام بیشتری برخوردار خواهد شد و مقاومت بالایی را نیز خواهد داشت. این روش از جوشکاری در سال های اخیر کاربرد بسیاری در صنایع جدید داشته است. 

به طور کلی صنایع بزرگ از بخش هایی هستند که میل بسیار زیادی به استفاده از جوشکاری co2 دارند. میزان و نوع استفاده این صنایع از جوشکاری co2 به بخش ها و دسته های متنوعی تقسیم بندی می‌شود، اما به طور کلی مهمترین صنایعی که در آنها از این تکنیک برای جوشکاری های مختلف استفاده می شود عبارتند از:

  • صنایع خودروسازی
  • صنعت نفت و گاز
  • صنعت کشتیرانی

 و از همه مهمتر صنعت ساختمان که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از co2 در جوشکاری اسکلت ساختمان

از دیدگاه فنی، گاز co2 نقش لایه محافظ در جوشکاری فولادی را ایفا می کند. استفاده از گاز co2 موجب می شود تا اتصال در فلزات دیگر نیز برقرار شود. همین مورد باعث می شود تا نتیجه کار با این تکنیک تمام استانداردهای مد نظر سازنده و ناظر سازه را به همراه داشته باشد و رضایت آنها را برآورده کند. 

به طور کلی علت های اصلی استفاده از گاز co2 در جوشکاری اسکلت ساختمان و فولاد های کربنی عبارت اند از :

  • کاهش تنش سطحی در جوشکاری
  • افزایش قابل توجه نفوذ جوش
  • کاهش هزینه های جوشکاری
  • پایین آمدن اکسیداسیون
  • قابلیت ترکیب با سایر گازها و بهبود نتیجه
  • قابلیت جوشکاری co2 بدون کپسول

کاهش تنش سطحی در جوشکاری

تنش سطحی در جوشکاری فلزهای مختلف و به خصوص فولاد باعث می شود تا نفوذ کمتری در جوش ایجاد شود. تحقیقات و تجربه متخصصین نشان داد که استفاده از گاز co2 این تنش را تا حدود زیادی کم می کند و نفوذ بیشتری را در اتصال ایجاد می کند.

نکته مهم این است که این تنش را با گازهای بی اثری مانند آرگون و هلیوم نمی توان کاهش داد و به همین دلیل co2 در این زمینه بسیار کارساز واقع شد.

افزایش قابل توجه نفوذ جوش

یک از نکات مهم در جوشکاری به روش co2 این است که با متمرکز کردن حرارت قوس، می توان نفوذ بسیار بیشتری را ایجاد کرد. باید به این نکته توجه کنید که نفوذ بیشتر در جوشکاری باعث بهبود کیفیت در جوشکاری شده و استحکام بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت.

کاهش هزینه ها در جوشکاری سی او دو

گاز co2 در مقایسه با گازهایی مثل آرگون و هلیوم از قیمت به مراتب کمتری برخوردار است و به همین دلیل کار با روش جوشکاری co2 موجب کاهش هزینه ها نیز می شود که از امتیازات خوب این روش جوشکاری به حساب می آید.

پایین آمدن اکسیداسیون

بالا بودن درجه حرارت در قوس جوشکاری co2، این گاز را به مونوکسید کربن و اکسیژن تجزیه می کند که این واکنش باعث می شود تا اکسیداسیون در جوشکاری بسیار کم شود. این عامل باعث می شود تا اتصال ها در این روش جوشکاری به بهترین شکل انجام شود.

قابلیت ترکیب با سایر گازها و بهبود نتیجه

قابلیت ترکیب گاز در جوشکاری سی او دو با سایر گازها
ترکیب با آرگون در بهبود کارایی جوشکاری co2

در برخی از موارد و کاربرد های خاص جوشکاری co2 ممکن است پاشش و آسیب دیدگی جزیی اتفاق بیفتد. به عنوان راه حل می توان از  ترکیب این گاز با آرگون استفاده کرد. این ترفند قوسی پایدار را به وجود می آورد که کیفیت جوش را بسیار بالاتر از حالت تک گاز می برد. البته در این روش باید ولتاژ را در حدود بسیار پایینی قرار داد.

قابلیت جوشکاری co2 بدون کپسول!

مزایای جوشکاری co2
جوشکاری co2 بدون کپسول

یکی از انواع دستگاه های جوشکاری به روش co2، دستگاه های بدون کپسول تک فاز و سه فاز هستند. همان طور که پیشتر نیز به آن اشاره داشتیم، در جوشکاری بدون کپسول از روش جوشکاری میگ استفاده می شود. از مزایای جوشکاری بدون کپسول می توان به سهولت در حمل وسایل و کم جا بودن تجهیزات آن نیز اشاره کرد. سایر مزایای استفاده از جوشکاری co2 عبارتند از:

  • جوشکاری فلزات با جنس و ضخامت های مختلف
  • توانایی ایجاد اتصال های فراوان و ایمن در زمان کم
  • استحکام اتصال بسیار بالا 
  • تغذیه مستمر سیم جوش
  • عدم نیاز به الکترود
  • مشاهده حوضچه مذاب و قوس الکتریکی
  • حذف سرباره یا کم شدن آن
  • اتصال فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی
  • سرعت بالا در فرایند جوشکاری

معایب جوشکاری co2 

همه دستگاه ها در کنار مزایایی که دارند از معایبی نیز برخوردار هستند. جوشکاری با روش co2 نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما باید توجه داشت که بعضی اوقات مزایا به قدری زیاد و مهم است که می توان از معایب چشم پوشی کرد. در نهایت این نیاز شما و هدف شما از کار است که مشخص می کند کدام روش از انواع روش های جوشکاری بهتر و مناسب تر است. در همین راستا می توان گفت که معایب جوشکاری به روش co2 عبارتند از:

  • اتلاف گاز
  • تجهیزات پیچیده و نسبتاً پر هزینه ( به نسبت برخی از روش های جوشکاری )
  • پر حجم بودن وسایل جوشکاری
  • نیاز به تخصص بیشتر و نیروی کار بسیار حرفه ای
  • و البته آسیب های پزشکی که در بخش بعدی راجب آن صحبت خواهیم کرد. 

ایمنی، خطرات و آسیب های پزشکی جوشکاری co2

یمنی در جوشکاری co2
استفاده از ماسک و دستکش در جوشکاری سی او دو

ایمنی در کار همیشه بحث اصلی است و جریان برق هم از مواردی است که رعایت نکات ایمنی را ضروری تر می کند. علاوه بر برق، مخزن گاز نیز از دیگر مواردی است که ممکن است به علت نشتی یا خرابی ایجاد خطر کند.

از طرفی گاز منتشر شده از محل جوشکاری و همچنین حرارت ناشی از این روش جوشکاری نیز به چشم و پوست جوشکار و همچنین افراد نزدیک به محل جوش آسیب می رساند.

با توجه به اینکه در روش جوشکاری سی او دو مواد مذاب فلزی و علاوه بر آن لایه محافظ گاز تشکیل می شود، باید هنگام کار به نکات ایمنی توجه کرد. 

در ابتدای امر باید حتماً از ابزار آلات ایمنی و استاندارد استفاده کرد. از مهم ترین این ابزار می توان به ماسک جوشکاری و دستکش استاندارد اشاره کرد.

در جوشکاری co2 از گاز کربن دی اکسید استفاده می شود که برای سلامتی انسان مضر است و  استفاده‌ی بی رویه از آن آسیب های فراوانی دارد. ورود co2 به بدن، سلامتی انسان را به خطر می اندازد و به همین دلیل استفاده از ماسک می تواند از ورود گاز ها به داخل بدن جلوگیری کند و مانع از خطرات احتمالی گردد. از دیگر عوارض این دستگاه می توان به آسیب رسانی به پوست و چشم بدون محافظ توسط اشعه های حاصل از جوشکاری نیز اشاره داشت که همه آنها با رعایت نکات ایمنی قابل پیشگیری هستند.. 

مشکلات در جوشکاری co2

استفاده از تکنیک جوشکاری co2 در کنار همه مزایایی که دارد، ممکن است دردسرها و مشکلاتی را نیز به همراه خودش داشته باشد. این مشکلات بیشتر در سیم جوش و تفنگ جوش به وجود می آید. برای کاهش یا از بردن این مشکلات احتمالی بهتر است از آموزش های کافی برخوردار شویم و نحوه کار کردن با دستگاه جوش و دستورالعمل های مربوط به آن را به طور کامل بدانیم. عمده ترین مشکلات در جوشکاری با co2 عبارتند از:

گیر کردن سیم ذوب شده در نوک تفنگ: این مشکل زمانی رخ می دهد که جوشکاری را به صورت نزدیک انجام بدهید و یا اینکه گرمای بیش از حد برای ذوب به وجود بیاورید. هنگامی که این مشکل رخ می دهد دیگر سیم جوش از نوک تفنگ بیرون نمی آید.

گیر کردن سیم در دستگاه جوش: گاهی اوقات ممکن است سیم پیچ بخورد و هنگام خروج در دستگاه گیر کند. بهتر است قبل از شروع کار از صاف بودن سیم درون قرقره اطمینان حاصل 

نمایید.

جمع بندی

با توجه به اینکه دستگاه جوش امروزه نقش بسیار پررنگی در صنعت دارد، افراد زیادی مشتاق به تهیه آن هستند. در این مقاله درباره تمام نکاتی که در شناخت جوشکاری co2 به شما کمک می کند، به صورت مفصل صحبت کردیم و سعی داشتیم که نکات مهم را به شما انتقال دهیم. روش جوشکاری سی او دو به واسطه ویژگی هایش این روزها یکی از روش های پرطرفدار و بسیار عالی در صنایع مختلف است. این روش نکات مثبت و نقاط قوت فراوانی دارد که موجب کاربرد گسترده‌ی آن در صنعت نیز شده است. این روش با توجه به راحتی و کم هزینه بودن می تواند در بیشتر مواقع نقشی بسیار حیاتی را ایفا کند.

قبل از تهیه دستگاه بهتر است حتماً راهنمای خرید را به دقت مطالعه نمایید. یک دستگاه جوش مناسب ویژگی ها و مزیت های منحصر به خودش را دارد تا بتوانید با کمک آن پروژه ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. بهره گیری از تکنولوژی های به روز دنیا و استفاده از متریال با کیفیت در دستگاه هم می تواند روی تجربه کاری شما با دستگاه موثر باشد، پس بهتر است به آن ها نیز توجه داشته باشید.

در انتها باید به این نکته اشاره داشته باشیم که هیچ روش پیش فرضی در جوشکاری به عنوان بهترین روش شناخته نمی شود و بسته به نوع کار بهترین روش مشخص می شود. به همین دلیل باید قبل از هر کاری به خوبی نیاز ها و اهداف کاری را مشخص کنیم.

دانلود فایل پی دی اف جوشکاری CO2

در انتها امیدواریم که از مقاله جوشکاری co2 اطلاعات خوب و مفیدی را به دست آورده باشید و تا مقاله بعدی شما را به خدا میسپاریم.


با تشکر از اینکه سایت رسمی تولید کننده اتصالات جوشی آریا جام را انتخاب کردید.

نیاز به لوله و اتصالات جوشی و ملزومات لوله کشی گاز دارید؟ به بخش لیست قیمت اتصالات مراجعه فرمایید.

در صفحه قیمت اتصالات، می توانید از قیمت اتصالات مانیسمان و قیمت لوله گاز مانیسمان برای لوله کشی گاز توکار و لوله کشی آتش نشانی مطلع شوید.

میدانستید برای لوله کشی گاز فشار قوی ، خرید اتصالات فشار قوی استاندارد، تضمین کننده جان و مال مصرف کننده و تضمین کننده اعتبار پیمانکار ساختمان می باشد؟

آریا جام تولید کننده اتصالات فشار قوی استاندارد با برند بنکار آریا می باشد. تمامی اتصالات فشار قوی این کارخانه، دارای حک استاندارد می باشد.

برای لوله کشی گاز روکار ، نیاز به اتصالات لوله سیاه و اتصالات درزدار دارید؟ قیمت لوله گاز روکار و  قیمت اتصالات جوشی درزدار آریا را ببینید و با تخفیف خوب خریداری کنید!

پایین بودن قیمت اتصالات ، در کنار بالا بودن کیفیت و مشتری مداری، از مهمترین علت محبوبیت شرکت آریا می باشد. در کنار تمامی این مزایا، آریا تمامی تولیدات خود را گارانتی مادام العمر کرده است تا با خیال راحت اقدام به خرید لوازم لوله کشی ساختمان نمایید.

میدانستید آریا به عنوان نمایندگی لوله سپاهان و دیگر برندهای معتبر لوله گازی، ارائه دهنده لوله سپاهان گاز، لوله api ، لوله رده ۴۰ ، لوله گازی روکار سنگین، لوله مانیسمان رده ۲۰ می باشد.

خرید عمده لوله گاز از کارخانه های بسیار معتبر تولید لوله، جهت تولید اتصالات جوشی گاز و نظارت بالا بر کیفیت لوله های خریداری شده، باعث شده تا خریداران این مجموعه با خیال راحت اقدام به خرید لوله گازی استاندارد با قیمت مناسب نمایند. لذا شاهد حجم بالای خرید و فروش لوله گازی در این مجموعه هستیم.

در کارخانه تولید اتصالات جوشی آریا، اتصالات لوله گاز فلزی اعم از اتصالات جوشی درزدار، اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات جوشی رده ۴۰، اتصالات سیاه دنده ای و انواع بست لوله تولید می گردد. قیمت تمامی این محصولات در صفحه لیست قیمت لوله و اتصالات موجود می باشد.

هر آنچه در حوزه لوله کشی گاز اعم از  لوله کشی گاز توکار، لوله کشی گاز روکار، لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی فشار قوی بخواهید، با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم است.

کافی است با شماره ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ در ساعات کاری ما تماس بگیرید. یا با واتساپ شرکت ۰۹۳۹۳۸۶۱۵۵۸ در ارتباط باشید.

در قسمت وبلاگ سایت، می توانید اطلاعات جامعی راجع به تولید لوله و اتصالات بیابید.

ویدیوهای صنعتی در حوزه تولید، در صفحه‌ اینستاگرام آریاپایپ قابل مشاهده می باشد.

اتصالات گاز آریا
اتصالات گاز آریا
اشتراک گذاری:
این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *