جوشکاری زیر آب

5/5
فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله:

جنگ همیشه وضعیت خاصی را برای صنعت به وجود می آورد و بسیاری از خلاقانه ترین ترین ایده های صنعتی نیز مربوط به دوران جنگ می باشند. جوشکاری زیر آب نیز در دل جنگ جهانی دوم به وجود آمد. نیروی دریایی مجبور بود برای تعمیرات و جوشکاری کشتی را به خشکی منتقل کند.

زمان بر بودن این تعمیرات و نیاز به بازگشت سریع کشتی‌های جنگی به میدان نبرد منجر به ابداع جوشکاری زیر آب شد و غواص های جوشکار تبدیل به فرشته های نجات جدید جنگ شدند. گذر زمان کاربردهای جوشکاری زیر آب را گسترده تر هم کرد. 

امروزه جوشکاری زیر آب علاوه بر ساخت و تعمیر کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها

که جنبه نظامی دارند، عضو جدایی ناپذیر صنعت انرژی هم شده است. ساخت اسکله های گازی و نفتی در دل اقیانوس بدون این ابداع در حد خیال پردازی های ژول ورن باقی می ماند.

کاربردهای جوشکاری زیر آب

کاربردهای جوشکاری زیر آب
جوشکاری زیر آب برای ساخت و تعمیرات سازه های دریایی

به طور کلی فناوری جوشکاری زیر آب برای ساخت و تعمیرات سازه‌های دریایی به عنوان یکی از ایده‌آل‌ترین روش های ساخت، تعمیر و نگهداری به حساب می‌آید. از آنجایی که این روش در دل جنگ زاده شد، بسیاری کاربردهای آن را منوط به مسائل نظامی می دانند، اما امروزه کاربردهای این فناوری استثنایی بسیار گسترده تر از قبل شده است.

از جمله کاربردهای مهم جوش زیر آب در صنعت عبارتند از:

  • تعمیر بخش‌های زیرآب مانند کشتی‌ها، اسکله‌ها و پایه‌های سازه‌های دریایی
  • نصب سکوهای حفاری نفت
  • سکوهای استخراج
  • نصب و تعمیرات خطوط لوله زیر آب
  • تعمیر بدنه کشتی‌ها
  • اجرای سازه‌های سنگین مانند خطوط انتقال نفت و گاز

روش های جوشکاری زیر آب

انواع روش جوشکاری زیر آب عبارتند از جوشکاری مرطوب و جوشکاری خشک

جوشکاری مرطوب چیست؟

انواع روش های جوشکاری زیر آب
جوشکاری زیر آب مرطوب

از نظر فنی جوشکاری مرطوب، نوعی از جوشکاری است که زیر آب و در تماس مستقیم با رطوبت انجام می شود. انجام جوشکاری به این روش نیازمند نوعی خاص از الکترود هاست. روند انجام کار و عملیات جوشکاری نیز به صورت دستی و مانند جوشکاری بیرون از آب است و به همین دلیل جوشکار در انجام این جوشکاری آزادی عمل بالایی دارد.

به طور کلی جوشکاری مرطوب یک شاخه بسیار کاربردی از جوشکاری است که از نظر درآمدی برای جوشکار و از نظر اقتصادی نیز برای کارفرما مقرون به صرفه است.

بررسی عملکرد جوشکاری مرطوب‌

در جوشکاری مرطوب منبع تغذیه جوشکاری روی سطح قرار می‌گیرد و با استفاده از کابل‌های مخصوص به جوشکار متصل می‌شود.

برای جوشکاری مرطوب ابتدا قطعه‌ی کاری که قرار است جوش داده شود به یک طرف مدار الکتریکی متصل می شود و الکترود فلزی نیز در طرف دیگر مدار متصل میشود.

در ادامه این دو بخش از مدار (الکترود و قطعه کار) کمی به یکدیگر نزدیک می شوند و بعد از مدتی هم از یکدیگر فاصله می‌گیرند.

هنگام نزدیک شدن الکترود به قطعه کار مورد نظر، جریان الکتریکی وارد شکاف می شود و یک جرقه الکتریکی پایستار به وجود می آید. در ادامه (قوس)‌‌ به وجود آمده باعث ذوب شدن فلز و شکل گرفتن حوضچه جوش می‌شود. اینجاست که نوک الکترود ذوب شده و ذره‌های کوچک فلز در حوضچه جوش «مذاب» قرار میگیرد.

جریان مذابی در حین جوشکاری نوک الکترود را پوشش می دهد و روکش الکترود نیز گازی محافظ را ایجاد می‌‌کند که به قوس ایجاد شده استحکام می بخشد و از جریان مذاب نیز محافظت می کند. در انتها قوس نیز در یک منطقه حفره مانند ذوب می‌شود و جوش را به وجود می آورد.

مزایای جوشکاری مرطوب

جوشکاری مرطوب چند منظوره است و به نسبت جوشکاری زیر آب خشک دارای هزینه پایین تری نیز می باشد. جوشکاری مرطوب سرعت اجرای بسیار خوبی نیز دارد. از طرفی جوشکاری مرطوب در مقایسه با جوشکاری خشک هزینه های کمتری دارد. 

یک مزیت مهم به نسبت سایر روش های جوشکاری این است که در جوشکاری مرطوب جوشکار می‌تواند به قسمت‌های خاصی از سازه‌های فرا ساحلی دسترسی داشته باشد که با استفاده از روش‌های دیگر، قابل دسترسی و جوشکاری نیستند.

برای جوشکاری مرطوب نیازی به هیچ نوع محصورسازی نبوده و بنابراین زمان و هزینه‌ای نیز برای آن تلف نخواهد شد. تجهیزات و دستگاه‌های استاندارد برای جوشکاری مرطوب به آسانی قابل استفاده هستند و به طور کلی وسایل زیادی هم برای انجام جوشکاری مرطوب مورد نیاز نیست.

معایب جوشکاری مرطوب

در جوشکاری زیر آب مرطوب, فلز جوشکاری آبدیده می شود که این آبدیدگی نیروی تنش‌پذیری را افزایش می‌دهد اما از میزان کش‌پذیری جوش کم می‌کند و جوش را سخت می‌کند.

در این روش حجم بالای هیدروژن تولید شده در محل جوشکاری به علت گرمای فراوان در فلز جوشکاری حل شود و شکاف‌های ریز و ترک خوردگی را در جوش ایجاد خواهد کرد.

گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که دید پذیری کم در جوشکاری زیر آب باعث می‌شود جوشکار نتواند به خوبی منطقه مورد نظر را پیدا کرده و جوشکاری کند.

جوشکاری خشک

انواع جوشکاری زیر آب
جوشکاری زیر آب خشک

جوشکاری خشک به ۲ روش انجام می‌شود.

  • در روش اول جوشکار در محل جوش و در جای خشک می‌باشد.
  • در روش دوم فقط محل جوش و دستان جوشکار در جای خشک قرار دارند و تماسی با آب نخواهند داشت.

نکته اصلی این است که در این روش محل جوش به هیچ عنوان در تماس مستقیم با آب و رطوبت قرار نمی‌گیرد. چرا که در جوشکاری خشک منطقه جوشکاری به خوبی توسط محفظه مناسب آب‌بندی می شود.

به همین دلیل یک اتاقک در اطراف سازه‌ای که قرار است جوش داده شود قرار می‌گیرد.

این اتاقک با هوای فشرده و قابل تنفس پر شده و یک لوله رابط آن را به کشتی متصل می‌کند و وسایل مورد نیاز را برای آن می‌فرستد.

مزایای جوشکاری خشک

ایمنی غواص در این روش جوشکاری سطح بسیار بالاتری دارد. در این روش جوشکاری زیر آب، عملیات جوشکاری در یک اتاقک صورت می‌گیرد که موجب مصون ماندن جوشکار از جریان های خطرناک می‌شود.

کیفیت خوب جوش‌ نیز یک از مزایای مهم جوشکاری خشک است. این روش توانایی ایجاد جوش‌هایی را دارد که می‌توان آن را با جوش‌های موجود در فضای باز و در مجاورت هوا مقایسه کرد. دلیل این کیفیت نیز عدم وجود آب و یا رطوبت برای قطع کردن جوش است. ضمناً میزان هیدروژن تولیدی در جوش خشک خیلی کمتر از جوشکاری‌های مرطوب است که نتیجه کار را با کیفیت تر می کند.

در جوشکاری خشک کنترل سطح آماده‌سازی اتصال، همترازی لوله، بررسی آزمایش ضد مخرب و غیره به صورت عینی کنترل و تنظیم می‌شود.

لازم به ذکر است که آزمون غیر مخرب (NDT) برای محیط خشک دارای جایگاهی تسهیل شده است.

معایب جوشکاری خشک

جوشکاری زیر آبی خشک نیاز به تجهیزات ویژه ای دارد. برای مثال اتاقک یا جایگاه جوشکاری برای پیاده سازی نیازمند تجهیزات و عملیاتی است که به طرز غیر متعارفی پیچیده هستند. متعاقباً هزینه و ارزش مالی این اتاقک جوشکاری نیز به صورت قابل ملاحظه‌ای بالاست و بسته به عمق محل جوشکاری، این هزینه نیز افزایش می‌یابد.

لازم است بدانید که عمق محل جوشکاری بر نحوه کار تاثیر می‌گذارد، چرا که در اعماق بیشتر جمع کردن قوس و استفاده از ولتاژ‌های بالاتر، امری لازم و ضروری است.

همین باعث بالاتر رفتن هزینه ها نیز خواهد شد.

مسئله بعدی اینجاست که الزاماً نمی‌توان از یک اتاقک جوشکاری برای چندین کار مختلف استفاده کرد و پس از بررسی دقیق تر شرایط کار می توان در این مورد نظر داد.

جوشکاری پرفشار چیست؟

جوشکاری پرفشار همان طور که از نامش پیداست، یک فرایند جوشکاری در فشار بالا  است که محل انجامش به طور معمول در زیر آب است. جوشکاری پر فشار هم می‌تواند به صورت مرطوب در آب و هم به صورت خشک د‌ر داخل یک محفظه ویژه با فشار مثبت انجام شود.

به همین دلیل است که عنوان جوشکاری پر فشار برای انجام فرایند در یک محیط خشک و عنوان جوشکاری زیر آب نیز برای جوشکاری در یک محیط مرطوب استفاده می‌شوند.

شاید در نگاه اول جوشکاری در آب کمی غیر عادی و امری نشدنی تلقی شود، اما از آنجایی که جوشکاری ماهیت قوس الکتریکی دارد، امکان انجام دادن آن زیر آب نیز وجود دارد.

به طور ساده می توان گفت که برای جوشکاری در خشکی، هوا یونیزه می‌شود و در آب‌ هم بخار آب یونیزه می‌شود. شاید اگر بشر روزی همین موضوع ساده را کشف نمی کرد، تعمیر کشتی‌ها‌ و سکوهای نفتی دریایی و خطوط لوله کابوس مهندسان بود.

تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری زیر آب

تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری زیر آب
دستگاه جوشکاری زیر آب

برای جوشکاری زیر آب تجهیزات زیر مورد نیاز است:

  • دستگاه جوشکاری DC 400 آمپر
  • سوییچ ایمنی ۴۰۰ آمپر ۲۵۰ ولت
  • کابل جوش
  • انبر اتصال
  • انبر تست آمپر
  • ولت متر DC
  • انبر نگهدارنده الکترود
  • برس سیمی
  • چکش گل زنی
  • سوهان
  • الکترود عایق
  • دستکش
  • ماسک

الکترودهای جوشکاری زیر آب

الکترود جوشکاری زیر آب
الکترودهای جوشکاری زیر آب

مهمترین تفاوت الکترودهای دستی معمولی با الکترودهای جوشکاری زیرآبی، پوشش ضد آب الکترودهای مخصوص جوشکاری زیر آب است. الکترود های مورد مصرف در جوشکاری قوسی زیر آبی توسط یک موم یا پلاستیک ضد آب پوشش داده می‌شوند تا فلاکس روکش الکترود را تا زمان مصرف از تماس با آب محافظت کرده و نفوذ رطوبت را محدود کند.

الکترود های مورد مصرف در جوشکاری‌ زیر آبی, در واقع همان نوع اصلاح شده‌ی  الکترودهای دستی معمولی هستند. یک تفاوت جالب آنها با نوع معمولی این است که سیستم کدگذاری خاصی برای این الکترودها وجود ندارد و اغلب آنها بر اساس نام تجاری شناخته می شوند و مهندسان و صنعت گران نیز بر اساس قابلیت ها و سهولت استفاده، گزینه نهایی خودشان را انتخاب می کنند.

طبق آمار پرمصرف‌ترین الکترودهای جوشکاری زیر آب ، الکترودهای مورد مصرف برای فولادهای کربنی/ منگنزی می باشند. نکته مهم اینجاست که از نظر فنی، خواص مکانیکی جوش زیر آب به عمق جوشکاری وابسته است، به گونه ای که با افزایش عمق محل جوشکاری این خواص نیز کاهش می‌یابند. دلیل این اتفاق، بالا رفتن فشار در اعماق بیشتر است. 

این پدیده باعث ورود اکسیژن ناشی از تجزیه آب و افزایش مقدار آن و در نتیجه کاهش منگنز و سیلیکون و افزایش کربن در حوضچه جوش می گردد. مجموع این اتفاقات هنگام سرد شدن جوش باعث ایجاد تخلخل در جوش می‌شود. علاوه بر این ممکن است مقدار هیدروژن افزایش یابد که نتیجه آن ازدیاد تخلخل و کاهش پایداری قوس است چرا که در عمق‌های زیاد به دلیل پتانسیل یونیزاسیون بالای هیدروژن، پایداری قوس کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از مشکلات قابل توجه در جوشکاری زیر آبی احتمال ایجاد ترک‌های هیدروژنی در اثر حضور آب و رطوبت است که ریسک این پدیده نیز با افزایش عمق، افزایش می‌یابد. این موضوع در الکترودهای دارای روکش اسیدی از حساسیت بیشتری برخوردار می شود، چرا که قابلیت جذب رطوبت در این نوع پوشش به نسبت نمونه های مشابه بیشتر است. در نتیجه هیدروژن تجزیه شده از این رطوبت به راحتی جذب فلز جوش مذاب می‌شود. به همین دلیل بسیار مهم در جوشکاری زیر آب از الکترودهای نوع روتیلی بیشتر  استفاده می‌شود تا کیفیت جوش در سطح قابل قبولی باقی بماند.

به طور کلی روکش الکترود های مخصوص زیر آب حاوی مواد مختلفی برای بهبود شرایط جوشکاری و متعاقباً خواص جوش است. به عنوان مثال روکش فرومنگنز به منظور جذب اکسیژن و کاهش تخلخل به کار می رود. روکش تیتانیوم و بور هم به خاطر تشکیل ساختار فریت سوزنی و بهبود خواص مکانیکی، به مواد پوشش دهنده‌ی الکترود اضافه می شود. همچنین گاهی نیکل به منظور بهبود چقرمگی به مواد پوشش اضافه می‌گردد.

جوشکاری زیر آب برای فو‌لادهایی با استحکام با‌لاتر معمو‌لاً با استفاده از انواع الکترود جوشکاری زنگ نزن آستنیتی انجام می‌گیرد تا احتمال ایجاد ترک هیدروژنی تا حد قابل قبولی کاهش پیدا کند. اما در این موارد باید حتماً احتیاط‌های ‌لازم برای جلوگیری از ایجاد ترک در ناحیه متاثر از حرارت (HAZ) انجام شود.

در الکترود های دستی معمولاً به دلیل کمتر بودن سرعت سوخت پوشش الکترود نسبت به ذوب مغزی آن، یک گودی در سر الکترود تشکیل می‌شود که قوس، درون آن گودی که از اطراف توسط فالکس پوشش احاطه شده، ایجاد می‌شود. این پدیده به حفاظت از ذرات مذاب جدا شده از الکترود و همچنین کنترل انتقال آنها به محل جوش کمک می‌کند. توجه داشته باشید که گودی یا چاله‌ی سر الکترود در بحث جوشکاری زیر آبی بسیار مهم و ویژه است. شاید بپرسید این ویژگی در چه مواقعی و چگونه به کمک غواص جوشکار می آید؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با استفاده از این تکنیک جوشکاران می‌توانند حتی در صورت عدم وجود دید کافی با وارد آوردن کمی فشار به الکترود، بدون نیاز به کنترل طول قوس، با یک نرخ تغذیه ثابت عملیات جوشکاری را انجام دهند.

به طور کلی یکی از وظایف اصلی پوشش الکترود، تولید اتمسفر محافظ در اطراف حوضچه‌ی جوش است تا جوش دارای کیفیت دارای قبولی باشد. در جوشکاری زیر آبی نیز این پدیده وجود دارد و طبیعتاً به دلیل وجود آب، از اهمیت بسیار با‌لاتری نسبت به جوشکاری بیرون آب برخوردار است.

یکی از مهم ترین تفاوت‌های قوس زیر آب با قوس بیرون از آب ایجاد حباب‌های گاز در ناحیه قوس است. این حباب‌ها علاوه بر ناپایدار کردن قوس می‌توانند باعث تلاطم حوضچه جوش نیز شوند و به همین دلیل آگاهی از رفتار این حباب‌ها و به طور کلی آب در جوشکاری زیر آب از اهمیت با‌لایی برخوردار است و در بخش بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

تاثیر آب روی جوشکاری زیر آب

آب هایی که در آنها جوشکاری انجام می شود به دو دسته شور و شیرین تقسیم می شوند. فرآیندهای قوسی در آب شور – مانند آب دریا – به نسبت آب شیرین، قوس نرمتر و پایدارتری خواهند داشت، چرا که در اثر تجزیه نمک ها در قوس ، یون‌های پایدار کننده قوس زیادی ایجاد می شوند.

افزایش فشار ناشی از عمق آب هم باعث می‌شود که قوس متمرکز شده و دمای هسته قوس نیز افزایش پیدا کند. در نتیجه میزان نفوذ و همچنین سرعت انتقال حرارت به اطراف بالا می‌رود. با توجه به این شرایط شدت جریان در مقایسه با جوشکاری بیرون از آب حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد بیشتر در نظر گرفته می‌شود. این نکته را نیز باید در نظر داشت که به خاطر افت قابل توجه ولتاژ  که ناشی از طولانی بودن کابل‌ها در جوشکاری زیر آب است، همیشه توان بیشتری در دستگاه‌ها و تجهیزات در نظر گرفته می‌شود.

تاثیر حباب روی جوشکاری زیر آب

جوشکاری زیر آب
تاثیر حباب در جوشکاری زیر آب

به خاطر تمرکز حرارتی در ناحیه‌ی قوس، مقداری از آب‌های اطراف قوس تبخیر شده و حباب‌های پایدار در اطراف قوس را ایجاد می‌کنند.

این حباب‌ها اثرات متفاوتی بر جوش دارند. از یک سو آنها می‌توانند به عنوان گاز محافظ برای قوس عمل کنند. از طرفی هم هیدروژنی هم که به خاطر دمای بالای قوس ایجاد می شود و در حباب‌ها موجود است، می تواند منبع اصلی تخلخل در جوش باشد. این هیدروژن پس از جذب شدن می تواند روی جوش تاثیر منفی گذاشته و باعث ایجاد ترک سرد هیدروژنی در جوش یا منطقه‌ی کنار جوش بشود.

مقایسه بین جوشکاری زیر آب با جوشکاری معمولی

برای شروع باید بگوییم که سرعت جوشکاری در این دو حالت فرق چندانی با هم ندارد.

  • جالب اینجاست که در هر دو محیط، می توان شدت جریان را مهم‌ترین متغیر موثر بر نفوذ در نظر گرفت. این در حالیست که محیط جوشکاری و اندازه الکترود به نسبت شدت جریان اثر کمرنگ‌تری دارند.
  • در هر دو نوع جوشکاری درون و بیرون آب، نفوذ ناقص و بریدگی کنار جوش از رایج‌ترین نقص ها هستند. از نظر ابعاد نیز بین این دو حالت فرق چندانی مشاهده نمی شود.
  • طبیعتاً شکل جوش نیز از همین رویه پیروی می کند.
  • در ولتاژ ثابت، جوشکاری زیر آب به نسبت جوشکاری بیرون از آب نیاز به شدت جریان بیشتری دارد.
  • در جوشکاری زیر آب درصد مواد موجود در مخلوط گازی اطراف قوس (حباب‌هایی تشکیل شده) به صورت متغیر است که دلیل آن گرمای حاصل از قوس و تبخیر آب و نیز خارج شدن حباب‌های بخار و گاز از آب است. جالب است بدانید که فرکانس خروجی آنها به صورت حدودی معادل با ۱۵ حباب در ثانیه است.
  • نکته جالب اینجاست که در جوشکاری زیر آب، فشار مخلوط گازی با فشار محیط برابر است که از این موضوع می توان فهمید که با افزایش عمق این فشار نیز بیشتر می‌شود.
  • با توجه به این که هدایت حرارتی در آب ۲۵ برابر و ظرفیت گرمایی ویژه آب نیز ۳۵۰۰ برابر هوا است، جوش و منطقه تحت تاثیرش در محیط آب به سرعت سرد می‌شوند.
  • نکته مهم در جوشکاری زیر آب حرکت دائمی حباب‌های گاز و بخار آب به سمت بالا و متعاقباً تاثیر این پدیده بر تعادل قوس است. به همین دلیل است که الکترود‌های بدون پوشش و سیم جوش‌های معمولی به هیچ وجه در زیر آب کاربرد ندارد.
  • برای بالا نگهداشتن کیفیت جوش باید مواردی چون جرقه زدن، برقراری قوس الکتریکی، تعادل در قوس و آرام بودن پیشرفت مذاب در جوش را تضمین کرد.
  • در مورد گاز هیدروژن نیز باید گفت که درصد آن در مخلوط حباب‌های گاز – بخار آب که از سوختن الکترود به وجود می‌آید، ۷۰ درصد است.
  • از نظر قطب‌ها هم، در قطب مثبت یون‌های منفی کلر و در قطب منفی یون‌های مثبت نظیر H+ و Na+ مشاهده می‌گردند.
  • به دلیل بالاتر بودن سرعت سرد شدن جوش در آب نسبت به هوا، جنس فلز جوش باید حساسیت کمتری نسبت به حفره انقباضی و سخت شدن در اثر سریع سرد شدن داشته باشد.
  • در فولادهای فریتی استحکام کششی خط جوش به دلیل سختی زیاد بالاتر از استحکام کششی قطعه اصلی است. ولی به دلیل نفوذ هیدروژن، چکش خواری خیلی پایینتر است.
  • طبق روابط تجربی استحکام کششی خط جوش زیر آب باید حدود ۸۰ درصد مقاومت در هوا و تغییر طول نسبی آن نیز ۵۰ درصد فلز جوش در هوا باشد.

ملاحظات ایمنی برای جوشکاری زیر آب

رعایت ایمنی در جوشکاری زیر آب بسیار مهم و حیاتی است، چرا که یک اشتباه منجر به آسیب های بسیار زیاد و حتی تلفات جانی خواهد شد. در این روش از انواع روش های جوشکاری باید همیشه احتمال قرار گرفتن جوشکار در معرض شوک های الکتریکی را در نظر گرفت. به همین دلیل تجهیزات جوشکاری باید ضدآب و به صورت کامل عایق بندی شده باشند تا خطری افراد را تهدید نکند. از طرفی وجود یک ارتباط مناسب بین جوشکار و همیار او در خارج از آب ضروری است، چرا که این ارتباط باید حتماً به منظور پایش جریان جوشکاری بین جوشکار و دستیارش وجود داشته باشد.

از آنجایی که برخی از پروژه ها در عمق زیاد انجام می شوند، یک جوشکار زیر آب باید به صورت کامل مهارت های مختلف غواصی را آموزش دیده باشد. در کنار این مهارت ها داشتن آگاهی کافی از مشکلاتی که می تواند در ارتباط با تنفس گازهای سمی برای یک جوشکار غواص به وجود بیاید نیز از الزامات جوشکاری زیر آب است.

جالب است بدانید که مشکل استنشاق گازهای سمی زمانی ایجاد می شود که غلظت گازهای محلول بی اثر در داخل بدن، از شرایط تعادل بیشتر شده باشد.

یکی دیگر از مشکلاتی که غواص های جوشکار در آب های عمیق با آن روبرو خواهند شد، فرایند فشارزدایی یا همان Decompression است. عدم اجرای صحیح این فرایند می تواند غواص را به کشتن بدهد. از این رو مراحل فشار زدایی می بایست همیشه با استفاده از ابزار آلاتی مانند عمق سنج و یا رایانه به دقت مورد پایش قرار گیرد.

آینده جوشکاری زیر آب

آینده جوشکاری زیر آب
جوشکاری زیر آب توسط ربات

امروزه بشر با سرعت بسیار زیادی به سمت اتوماسیون حرکت می کند و این پیشرفت همه صنایع را دستخوش تغییر می کند.جوشکاری نیز از این داستان بی نصیب نمانده و در مسیر ماشینی و رباتی شدن قدم برداشته است. یک نمونه بسیار خوب از این مورد ربات بسیار پیشرفته‌ی minerva sub fighter 7500 است که برای انواع جوشکاری زیر آب از آن استفاده می شود. این ربات با پیشرفت سطح کارها و پروژه های نفتی در سالهای اخیر، دستخوش تغییرات و پیشرفت های بسیار زیادی شده است تا در شرایط سخت کاری، بخشی از فرآیند کار را به عهده بگیرد.

جمع بندی

تقریبا زمان زیادی است که جوشکاری مرطوب به عنوان یک تکنیک نوین در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. اخیراً با پیشرفت هایی که در زمینه ساخت سازه های فراساحلی اتفاق افتاده اهمیت جوشکاری زیر آب بالاتر هم رفته است. در این مقاله سعی کردیم شما را با این صنعت خاص آشنا کنیم و اطلاعات خوبی را به شما در این باره بدهیم.

دانلود فایل پی دی اف جوشکاری زیر آب

امیدواریم که از این مقاله خوشتان آمده باشد و استفاده لازم از آن را برده باشید. تا مقاله بعدی شما را به خدا می سپاریم.  


با تشکر از اینکه سایت رسمی تولید کننده اتصالات جوشی آریا جام را انتخاب کردید.

نیاز به لوله و اتصالات جوشی و ملزومات لوله کشی گاز دارید؟ به بخش لیست قیمت اتصالات مراجعه فرمایید.

در صفحه قیمت اتصالات، می توانید از قیمت اتصالات مانیسمان و قیمت لوله گاز مانیسمان برای لوله کشی گاز توکار و لوله کشی آتش نشانی مطلع شوید.

میدانستید برای لوله کشی گاز فشار قوی ، خرید اتصالات فشار قوی استاندارد، تضمین کننده جان و مال مصرف کننده و تضمین کننده اعتبار پیمانکار ساختمان می باشد؟

آریا جام تولید کننده اتصالات فشار قوی استاندارد با برند بنکار آریا می باشد. تمامی اتصالات فشار قوی این کارخانه، دارای حک استاندارد می باشد.

برای لوله کشی گاز روکار ، نیاز به اتصالات لوله سیاه و اتصالات درزدار دارید؟ قیمت لوله گاز روکار و  قیمت اتصالات جوشی درزدار آریا را ببینید و با تخفیف خوب خریداری کنید!

پایین بودن قیمت اتصالات ، در کنار بالا بودن کیفیت و مشتری مداری، از مهمترین علت محبوبیت شرکت آریا می باشد. در کنار تمامی این مزایا، آریا تمامی تولیدات خود را گارانتی مادام العمر کرده است تا با خیال راحت اقدام به خرید لوازم لوله کشی ساختمان نمایید.

میدانستید آریا به عنوان نمایندگی لوله سپاهان و دیگر برندهای معتبر لوله گازی، ارائه دهنده لوله سپاهان گاز، لوله api ، لوله رده ۴۰ ، لوله گازی روکار سنگین، لوله مانیسمان رده ۲۰ می باشد.

خرید عمده لوله گاز از کارخانه های بسیار معتبر تولید لوله، جهت تولید اتصالات جوشی گاز و نظارت بالا بر کیفیت لوله های خریداری شده، باعث شده تا خریداران این مجموعه با خیال راحت اقدام به خرید لوله گازی استاندارد با قیمت مناسب نمایند. لذا شاهد حجم بالای خرید و فروش لوله گازی در این مجموعه هستیم.

در کارخانه تولید اتصالات جوشی آریا، اتصالات لوله گاز فلزی اعم از اتصالات جوشی درزدار، اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات جوشی رده ۴۰، اتصالات سیاه دنده ای و انواع بست لوله تولید می گردد. قیمت تمامی این محصولات در صفحه لیست قیمت لوله و اتصالات موجود می باشد.

هر آنچه در حوزه لوله کشی گاز اعم از  لوله کشی گاز توکار، لوله کشی گاز روکار، لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی فشار قوی بخواهید، با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم است.

کافی است با شماره ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ در ساعات کاری ما تماس بگیرید. یا با واتساپ شرکت ۰۹۳۹۳۸۶۱۵۵۸ در ارتباط باشید.

در قسمت وبلاگ سایت، می توانید اطلاعات جامعی راجع به تولید لوله و اتصالات بیابید.

ویدیوهای صنعتی در حوزه تولید، در صفحه‌ اینستاگرام آریاپایپ قابل مشاهده می باشد.

اتصالات گاز آریا
اتصالات گاز آریا
اشتراک گذاری:
این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *