استفاده از گاز مایع در خودرو

5/5
فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله:

استفاده از گاز مایع در خودرو توصیه می شود یا خیر؟ برای درک این مطلب ابتدا به ماهیت گاز مایع بپردازیم تا بدانیم گاز مایع چیست ؟ همچنین با مزایا و معایب گاز مایع نیز آشنا خواهیم شد.

 LPG یا گاز مایع چیست ؟

LPG مخفف عبارت انگلیسی Liquefied petroleum gas و همان گاز مایع می باشد.

گاز مایع و یا به اختصار LPG،  از پروپان و بوتان تشکیل شده است . گاز مایع یا گاز ال پی جی همان گازی است که سالیان سال طی دهه ۶۰ و ۷۰ در سیلندرهای گاز خانگی در ایران مشاهده می کردید.

Lpg  یا گاز مایع یکی از انواع گاز سوختی می باشد، پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با انواع گاز سوختی به مقاله ” آشنایی با گاز سوختی” مراجعه نمایید. 

گاز مایع یا LPG از انواع گاز سوختی

ترکیبات شیمیایی LPG :

در  گاز مایع درصد پروپان و بوتان بسیار مهم است. در فصل های گرم مانند تابستان، درصد بوتان را اضافه می کنند و در فصل های سرد مانند زمستان، میزان پروپان را افزایش می دهند تا به تبخیر بهتر آن کمک می نمایند .درصد پروپان در گاز مایع بین ۱۰ الی ۵۰ درصد متغیر است .

ترکیبات شیمیایی گاز مایع LPG

مزایا و ویژگی‌های استفاده از گاز مایع در خودرو ها :

به دلیل برخی ویژگی های گاز مایع، این گاز در برخی خودرو ها به عنوان سوخت دوم استفاده می گردد. هر چند اینکار توصیه نمی گردد. اما مزایای زیر را می توان به عنوان علل این کار بر شمرد:

در دسترس بودن این گاز در کشورهای تولید کننده، درصد بالای ایمنی، نیاز به ایجاد تغییرات مختصر در موتور اتومبیل و بازدهی مطلوب سوخت؛ از مزایای گاز مایع محسوب می‌شوند. 

گاز مایع،  در فشار ۸ تا ۱۰ اتمسفر در مخازن فلزی مستحکم ذخیره می‌شود. این مخازن، به شیر قطع جریان مجهز بوده تا در صورت نشت از خطوط انتقال سوخت، ایمنی بیشتری را نسبت به دیگر انواع سوخت مانند بنزین ارائه دهند.

گاز مایع، به شکل بخار به محفظه احتراق نفوذ می‌کند، بنابراین، در این حالت روغن از دیواره سیلندرها شسته نخواهد شد و در زمانیکه پیشرانه سرد است، روغن رقیق نمی‌شود.

استفاده از گاز LPG  اسید سولفوریک یا ذرات ریز کربن که مواد آلاینده محسوب می‌شوند، را وارد بخش موتور نمی نماید.این مزیت در ادامه باعث می‌گردد تا هر پیشرانه‌ای که از گاز مایع استفاده می‌کند، هزینه‌های تعمیر و نگهداری به مراتب پایین‌تری داشته باشد.

اما  توجه فرمایید که این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود، علت هم ضریب انفجار و احتراق بالای ال پی جی میباشد که بسیار خطر آفرین است. 


برای مقایسه گاز مایع و cng به مقاله ” تفاوت گاز CNG با LPG ” مراجعه نمایید.


چرا نباید از گاز LPG در خودروها استفاده کنیم؟

استفاده از گاز مایع در خودرو

آیا استفاده از گاز LPG، برای دوگانه سوز کردن خودرو مناسب است ؟ پاسخ منفی است. 

با وجود مزایای پرشمار، گاز LPG نقاط ضعفی هم دارد. در کنار مزایای گاز مایع،معایب استفاده از گاز مایع در خودرو به این شرح است:

گاز مایع، از محتویات انرژی پایین‌تری نسبت به بنزین سود می‌برد. به همین دلیل است که مخزن سوخت گاز مایع، بزرگ‌تر و سنگین‌تر است. این موضوع در ادامه باعث می‌گردد تا هزینه‌های مصرف LPG نسبت به سوختی مانند بنزین، بیشتر باشد.

نکته دیگر اینکه، گاز مایع، به‌عنوان یکی از محصولات جانبی پالایشگاه‌ها محسوب شده و بنابراین، میزان تولید آن به شکل قابل توجهی محدود است و نمی‌توان از آن در کشورهای مختلف جهان به‌عنوان سوخت جایگزین استفاده کرد.

حمل و نقل گاز مایع نیز به دقت و احتیاط بالایی نیاز دارد. چون پروپان از هوا سنگین‌تر بوده و اگر نشت کند، مانند یک لکه بر روی زمین می‌ماند و این احتمال وجود دارد که شعله‌ور شده و حتی به آب‌های زیرزمینی نفوذ کند.

لیست قیمت لوله گاز را در این صفحه ببینید : قیمت اتصالات

یکی از مهمترین نقاط ضعف گاز LPG، ایجاد افت قابل توجه در قدرت موتورهای تبدیلی بوده و به همین دلیل، پیشرانه قادر نخواهد بود تا برای عبور از مسیرهای شیب‌دار، قدرت مناسبی تولید نماید.

عدم تولید مناسب قدرت باعث می‌شود تا گاز مایع در فصول گرم سال، خشک بسوزد و در ادامه نیز منجر به جوش آمدن موتور شود. ضمن اینکه، ناکارآمدی در استارت را در فصول سرد سال به‌دنبال خواهد داشت.

با توجه به معایب و مزایای گاز مایع، به نظر شما استفاده از گاز مایع در خودرو منطقی است یا خیر؟

دانلود فایل پی دی اف استفاده از گاز مایع در خودرو

امیدواریم از مقاله ” استفاده از گاز مایع در خودرو ” لذت برده باشید.


شاید این مقاله برایتان جذاب باشد: اسپرینکلر چیست ؟


با تشکر از اینکه سایت رسمی تولید کننده اتصالات جوشی آریا جام را انتخاب کرده‌اید.

شما می توانید برای اطلاع از آخرین قیمت ها، به بخش لیست قیمت لوله و اتصالات گازی مراجعه فرمایید.
در قسمت وبلاگ سایت، می توانید اطلاعات جامعی راجع به روش تولید لوله و اتصالات جوشی مانند روش تولید لوله های درزدار، نحوه تولید لوله های بدون درز، روش ساخت زانو از لوله  بیابید.

ویدیو های جالب و کاربردی صنعتی را در صفحه‌ اینستاگرام آریاپایپ مشاهده نمکایید تا با نکات صنعت تولید بیشتر آشنا شوید.

آریا جام به عنوان نمایندگی لوله سپاهان و دیگر برندهای معتبر لوله گازی، ارائه دهنده لوله سپاهان گاز، لوله رده ۴۰، لوله گازی روکار سنگین، لوله رده ۲۰ می باشد.

بعد از انتخاب نوع اتصالات و بهترین لوله برای لوله کشی ساختمان خود،  تنها با شماره گیری ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ در کمترین زمان، محصولات خریداری شده را دریافت نمایید.

ارزانترین و بهترین اتصالات گاز در سطح تولید کنندگان اتصالات جوشی را در این مجموعه در دسترس قرار داده ایم.

بهترین قیمت لوله گاز مانیسمان و قیمت لوله گاز سپاهان را از آریا گاز بخواهید.

در میان شرکت های تولید کننده اتصالات گاز، آریا جام بزرگترین شرکت تولید کننده اتصالات جوشی در ایران می باشد.

بهترین ها را از آریا جام بخواهید.

در کارخانه تولید اتصالات جوشی آریا، اتصالات جوشی درزدار، اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات جوشی رده ۴۰، اتصالات سیاه دنده ای و انواع بست تولید می گردد.

علاوه بر خرید بدون واسطه اتصالات گاز، می توانید لوله سپاهان گاز و دیگر لوازم لوله کشی گاز را نیز به قیمت نمایندگی از آریاجام تهیه فرمایید.

هر آنچه در حوزه لوله کشی گاز توکار، لوله کشی گاز روکار، لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی فشار قوی بخواهید، با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم است.

کافی است با شماره ۳۰ ۳۰ ۸۶ ۳۳ ۰۲۱ در ساعات کاری ما تماس بگیرید.

تفاوت lpg و lng

 

اشتراک گذاری:
این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *