تشخیص نشتی لوله آب

5/5
فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله:

نشتی لوله آب یک اتفاق بسیار شایع است و ممکن است در هر خانه ای نیز اتفاق بیفتد. اما اوضاع وقتی خراب تر می شود که ساکنان خانه به موقع متوجه آن نشوند. در این حالت ممکن است خسارت ها به مراتب افزایش پیدا کنند و برای جبران آنها نیاز به صرف زمان و هزینه بسیار بالاتری باشد.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا نحوه اطلاع از علایم و نشانه‌های نشتی لوله آب، تشخیص نشتی لوله آب و روش‌های نشت یابی لوله آب را با شما بررسی کنیم، چرا که آشنایی با این روش ها به شما کمک می‌کند تا هرچه زودتر مشکل سیستم لوله کشی خودتان را بیابید و آن را حل کنید.

با حل کردن سریع مشکل نشتی علاوه بر متوقف کردن نشتی، صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از بالا رفتن مبلغ قبض آب، از وارد شدن آسیب به منزل‌تان هم جلوگیری خواهید کرد.

جالب است بدانید که به طور متوسط هر خانواده سالانه میزان قابل توجهی از آب را به خاطر چکه و نشتی لوله‌های آب هدر می‌دهد که با توجه به شرایط کم آبی و خشکسالی امری است که نیاز به توجه و بررسی بسیار بیشتری دارد.

نشتی لوله آب

اما مسئله اینجاست که چگونه نشتی آب را پیدا کنیم؟ برخی چکه‌ها ساده و جزیی هستند و به راحتی می‌توان منبع چکه کردن و نشت را در آنها پیدا کرد. برای مثال چکه شیر توالت، یا سری دوش و یا شیرهای آب به راحتی قابل تشخیص و اصلاح هستند.

اما برخی نشتی‌ها به سادگی پیدا و اصلاح نمی شوند و در اصطلاح پنهان هستند. در نتیجه آسیب ناشی از این گونه نشتی‌ها نیز به مراتب بیشتر است. این نشتی ها ممکن است به بنای ساختمان هم آسیب بزنند و نباید آنها را به هیچ وجه دست کم گرفت. 

در صورت آسیب دیدن بنای ساختمان توسط این نشتی ها، ممکن است هزینه ترمیم آن‌ها سنگین و سنگین تر شود. به همین علت  بسیار از دستگاه های حرفه ای برای تشخیص نشتی ساخته شده اند و معمولاً نحوه تشخیص ترکیدگی لوله فاضلاب در این موارد پنهان، به کمک دستگاه‌ها و روش‌های تخصصی است.

در این مقاله قصد داریم تا نشانه‌های تشخیص نشتی لوله آب، روش‌های نشت یابی لوله های آب را با هم بررسی کنیم. البته در این بین راهکارهای تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه و تشخیص نشتی لوله آب در قسمت‌های مختلف خانه را نیز شرح خواهیم داد.

پس با ما همراه باشید تا نحوه تشخیص نشت و ترکیدگی لوله را بررسی کنیم.

چگونه بفهمیم لوله آب نشتی دارد؟

برای شروع باید به نشانه‌ها و علائم ترکیدن لوله در خانه توجه بسیار زیادی داشته باشیم. در این بخش قصد داریم تا چند نشانه نشتی لوله آب را به شما یادآوری کنیم که با دیدن این نشانه‌ها باید سریعا به دنبال پیدا کردن منشا نشتی لوله آب باشید تا جلوی ضرر و زیان را هر چه سریعتر بگیرید.

به کمک روش های زیر میتوانیم اقدام به تشخیص نشتی لوله آب و فاضلاب نماییم:

  • تشخیص نشتی لوله آب از روی قبض آب
  • تشخیص نشتی لوله آب از روی ارقام کنتور
  • تشخیص نشتی لوله آب از روی قارچ یا کپک دیوار
  • تشخیص نشتی لوله آب از لکه، آسیب و یا شکم دادن دیوار، سقف و یا کف زمین
  • تشخیص نشتی لوله آب از بوی نم و کپک زدگی
  • تشخیص نشتی لوله آب از افت فشار ناگهانی آب
  • تشخیص نشتی لوله آب از صدای چکه کردن دائم آب
  • نشتی آب به طبقات پایین

شاید خواندن این مقاله نیز برایتان جذاب باشد: چگونه آب لوله کشی را تصفیه کنیم؟


برای شروع سراغ راحت ترین روش تشخیص ترکیدگی لوله فاضلاب میرویم. 

تشخیص نشتی لوله آب از روی قبض آب

هیچ وقت رقم قبض شما بدون دلیل بالا نمیرود! هر وقت رقم مصرفی آب در قبض، شما را به شدت شوکه کرد باید به دنبال منشا آن باشید که نشتی آب است. کمی ‌دقت در میزان آب مصرفی درج شده روی قبض در دوره های قبلی و مقایسه آن با میزان آب مصرفی این دوره شما، به شما کمک می کند تا به سادگی تشخیص نشتی لوله آب را بدهید و به فکر برطرف کردن ایراد سیستم لوله کشی باشید.

گام بعدی که شما را از بابت وجود نشتی مطمئن می کند، تست کردن کنتور است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تشخیص نشتی لوله آب از روی ارقام کنتور

همان طور که گفتیم اگر می‌خواهید از تشخیص نشتی لوله آب منزل‌تان از روی کنتور آب خانه مطمئن شوید، باید قبل از هرکاری اطمینان حاصل کنید که هیچ شیر آبی در داخل یا خارج از منزل شما باز نیست. 

بعد از این مرحله باید به سراغ کنتور آب بروید و حرکت شمارشگر و نشان گر جریان آب را چک کنید. اگر مثلث یا چرخ نقره‌ای داخل کنتور با وجود بسته شدن همه شیرها  حرکت می‌کرد، یعنی شما در سیستم لوله کشی نشتی دارید. البته این راه در مواقعی که نشتی کم باشد کارساز نخواهد بود. 

به همین دلیل بهتر است برای اطمینان بیشتر عدد کنتور آب را بخوانید و بعد از چند ساعت مجدداً آن را بررسی کنید. حواستان باشد که در طول این مدت هیچ شیری باز نشده باشد، در غیر این صورت نتیجه درستی از آزمایش نخواهید گرفت. در انتهای آزمایش اگر عدد کنتور آب شما تغییر داشت، یعنی آب علیرغم بسته بودن شیر ها از جایی به بیرون درز کرده و این به معنی وجود نشتی لوله آب در منزل شماست. اینجاست که کشف نشتی به شما کمک می کند تا هر چه سریعتر به دنبال راه حل باشید. در قسمت بعدی سراغ یکی دیگر از راه های کشف نشتی میرویم که بر اساس رطوبت است:

تشخیص نشتی لوله آب از قارچ یا کپک روی دیوار غیر مرتبط با حمام

تشخیص نشتی لوله آب از قارچ یا کپک روی دیوار غیر مرتبط با حمام

جالب است بدنید که نشتی لوله آب یک محیط بسیار مرطوب و نمناک را در دیوار خانه ایجاد می کند که فضایی بسیار مناسب و عالی برای رشد قارچ ها و کپک ها به حساب می آید. جالب است بدانید که در بسیاری از خانه های قدیمی، در دیوار حمام این اتفاق می افتد. 

پس اگر روی دیوار منزلتان قارچ یا کپک دیدید، به ویژه در دیواری که به دیوار حمام مرتبط نبود، باید دست به کار شوید، چرا که به احتمال خیلی خیلی زیاد در سیستم لوله کشی خودتان با مشکل نشتی لوله آب مواجه هستید.

اگر این اتفاق روی دیوار حمام افتاده بود زیاد جای نگرانی نیست. اما در سایر دیوار ها در صورت رویت قارچ و کپک باید سریعاً به دنبال تشخیص محل نشتی لوله آب و رفع مشکل لوله بنمایید.

اما ممکن است بعضی اوقات نشتی در قالب چرک کردن و کپک دیوار بروز پیدا نکند و شکل ظاهری دیوار را تغییر دهد. در قسمت بعدی به بررسی این حالات می پردازیم.

تشخیص نشتی لوله آب از لکه، آسیب و یا شکم دادن دیوار، سقف و یا کف زمین

تشخیص نشتی آب از روی شکم دادن دیوار یا سقف

هرگونه انحنا و تاب خوردن، تاول زدن و به اصطلاح شکم دادن و یا وجود هرگونه لکه و رد آب بر روی دیوارهای خانه، سقف و یا حتی کف خانه ممکن است نشان از نشتی لوله آب و وجود نشتی در لوله آب باشد. شما در این حالت نیاز به نشت یابی لوله های آب خواهید داشت.

البته خبر خوش این است که احتمالاً این نشتی در محوطه‌ای در اطراف همین آسیب دیدگی است و شما سرنخی خوب برای پیدا کردن محل دقیق آن دارید.

البته وجود رطوبت بالا هم گاهی وقت‌ها باعث بروز چنین آسیب‌هایی می‌شود و ممکن است آسیب دیوار الزاماً نشان از ایراد سیستم لوله کشی نباشد. به همین دلیل شما باید در این وضعیت برای از بین بردن ابهام در کنار یک سرنخ، بقیه حالات نشت یابی را هم بررسی کنید تا از نشتی مطمئن شوید.

برای مثال اگر پس از بررسی متوجه همزمانی این مشکل با قبض نجومی‌ آب و یا برخی دیگر از نشانه‌های ذکر شده شدید، باید بدانید که احتمال نشتی در خانه شما بسیار بالاست. 

تشخیص نشتی لوله آب از بوی نم و کپک زدگی

آبی که در پی نشت از لوله آسیب دیده در دیوار باقی می‌ماند، باعث ایجاد یک بوی بسیار بد و نامطبوع می شود. پس اگر خانه، به ویژه حمام‌ خود را تمیز کرده‌اید ولی باز هم بوی نم و کپک زدگی به مشامتان می‌رسد و این بو حالتی دائمی را در خانه شما دارد، ممکن است بخشی از لوله کشی آب ساختمان دچار نشتی شده باشد و باید برای نشت یابی لوله، هر چه سریعتر اقدام کنید.

اگر برای مدتی چند روزه خانه نبودید و بعد از برگشتن به خانه بوی نم و کپک را حس کردید نیز باید به دنبال نشتی آب در منزلتان باشید.

تشخیص نشتی لوله آب از افت فشار ناگهانی آب

تشخیص نشتی لوله آب از افت فشار ناگهانی آب

افت فشار رابطه مستقیمی با وجود نشتی دارد، به گونه ای که یکی از نشانه‌های بسیار مهم وجود نشتی آب در خانه، افت فشار ناگهانی و چشمگیر در جریان آب منزل است. افت فشارهای ناگهانی معمولاً به خاطر ترکیدن لوله و نشتی های لوله ایجاد می‌شوند.

تشخیص نشتی لوله آب از صدای چکه کردن دائم آب

تشخیص نشتی لوله آب از صدای چکه کردن دائم آب

در این حالت مبنای  تشخیص نشتی لوله آب صداست. حال اگر شما در منزل خودتان دائما صدای چکه کردن آب را می‌شنوید، اما نمی‌توانید منبع صدا را پیدا کنید، به احتمال زیاد در قسمتی از سیستم لوله کشی منزل شما نشتی آب وجود دارد. البته نباید این نکته را فراموش کرد که معمولا در این حالت، نشت یابی لوله های آب سخت است و  به همین دلیل باید تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه انجام شود. در این حالت بهتر است که ابتدا روش های دیگر را نیز برای تشخیص نشتی در سیستم لوله کشی آب منزلتان به کار ببرید و اگر جواب نگرفتید بهتر است که یک متخصص را برای پیدا کردن نشتی آب با دستگاه خبر کنید.

نشتی آب به طبقات پایین

نشتی آب به طبقات پایین

گاهی اوقات همسایه شما خبر وجود نشتی در سیستم آب را می دهد چرا که یکی دیگر از آثار نشتی لوله آب، نشتی آب به سقف طبقات پایین‌تر است. واضح است که این اتفاق به راحتی شما را از وجود نشتی در سیستم لوله کشی آگاه می کند. در این مورد خاص کمک همسایه شما می تواند نقشی بسیار اساسی در یافتن ایراد و تعمیر به موقع آن داشته باشد.

به همین دلیل بهتر است که حرف های همسایه خودتان را مبنی بر وجود لکه های آب و وجود نم  در سقف و کف خانه را جدی بگیرید و محل این اتفاق را حتماً به یک متخصص نشان بدهید، چرا که  به احتمال قوی، سیستم لوله کشی آب در همان نقطه ای که نشانه ها رویت شده است، دچار ایراد شده است. در این حالت لوله‌کشان متخصص می‌توانند با استفاده از دستگاه از این امر مطمئن شوند.

تا به اینجا در مورد نحوه تشخیص وجود نشتی آب صحبت کردیم.  حالا وقت آن رسیده تا با هم نحوه تشخیص صحیح محل دقیق نشتی آب را بررسی کنیم.

چگونه محل نشتی لوله آب را پیدا کنیم؟

بعد از کسب اطمینان از وجود نشتی از طریق راه های تشخیص، نوبت به این می رسد که ببینید نشتی مربوط به شماست یا نه. برای این که این کار را بسیار سریع انجام بدهید لازم است که تست کنتور را برای خودتان و همسایه خودتان انجام دهید. فراموش نکنید که اگر نشتی مربوط به فاضلاب باشد، از طریق کنتور قابل تشخیص نخواهد بود.

حالا شما پی برده اید که نشتی مربوط به کدام واحد است. بعد از اطمینان از این مورد بهتر است در صورت امکان با سازنده خانه تماس بگیرید و اطلاعات مربوط به لوله ها را از او بگیرید. این اطلاعات به شما کمک خواهند کرد که در یافتن محل نشتی دچار خطا نشوید.


شاید مطالعه این ۲ مقاله برایتان جالب و کاربردی باشد: بازکردن لوله فاضلاب و انواع لوله کشی فاضلاب ساختمان


در ادامه به بررسی انواع روش های نشت یابی می پردازیم:

روش سنتی یافتن محل نشتی لوله آب

روش سنتی یافتن محل نشتی لوله آب

در روش قدیمی یافتن نشتی لوله آب همه کارها بر مبنای تخریب و مشاهده لوله است. تخریب در این روش بر اساس علائم و نشانه‌ها صورت می گیرد. بدین صورت که چندین محل در خانه یا ساختمان که مشکوک به نشتی آب و ترکیدگی لوله هستند، تخریب می‌شوند تا بالاخره منبع اصلی نشتی لوله آب پیدا شود. 

هرچند محل های تخریب و مشکوک به نشتی بر اساس نظر و تجربه افراد متخصص لوله کشی انجام می گیرد، اما باز هم احتمال خطا و کندن محل اشتباه وجود دارد. دلیل اصلی این اتفاق نیز عدم برخورداری از فناوری‌های جدید برای نشت یابی لوله‌ های آب است که در اثر آن  گاهی چندین منطقه به اشتباه تخریب می شود و در نتیجه هزینه و زحمت زیادی برای صاحب خانه به بار می آید.

از آنجایی که روش سنتی تشخیص نشتی لوله آب، هزینه و خرابی زیادی را به همراه داشت و امروزه تقریباً منسوخ شده است، مگر در زمانی که محل نشتی کاملاً مشخص باشد. امروزه نشت یابی ها بیشتر از طریق نشت یابی بدون تخریب صورت می‌گیرد که در نوع خودش بسیار جالب و پیشرفته است. به همین دلیل در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم.

نشت یابی لوله‌ های آب بدون تخریب

پیشرفت تکنولوژی و ابداع روش‌های جدید در همه عرصه‌های زندگی موثر و مفید بوده است. حتی بسیاری از کارها که تصور می شد هیچ سودی از تکنولوژی نمی‌برند هم امروزه با تکنولوژی سر و کار فراوانی دارند. 

لوله کشی نیز از این قضیه مستثنی نبوده و تکنولوژی در زمینه لوله کشی و همچنین تشخیص نشتی لوله آب نیز بسیار کمک کننده بوده است. با ورود فناوری‌های جدید به این صنعت، دیگر نیازی به کندن و تخریب قسمت‌های مشکوک برای تشخیص محل دقیق نشتی لوله آب و سایر مشکل ها سیستم لوله کشی نیست. چرا که نشت یابی لوله با دستگاه مخصوص و بدون تخریب به سادگی این کار را انجام می دهند.

در واقع روش‌های تخصصی متنوعی برای نشت یابی لوله های آب وجود دارند که در تمامی آن‌ها از دستگاه‌های نشت یاب استفاده می‌شود. 

دلایل رایج نشتی آب در نشت یابی لوله با دستگاه، شامل مواردی همچون فرسودگی لوله آب، گیر کردن اجسام در لوله، شکستگی لوله و یخ زدن لوله‌های آب در زمستان است.

جالب است بدانید که جدیدترین نحوه تشخیص ترکیدگی لوله فاضلاب، شامل دستگاه‌های بسیار پیشرفته می‌شود که هر روز نیز در حال پیشرفت و به روز شدن هستند.

در ادامه چند مورد از پرکاربردترین راه های نشت یابی لوله با دستگاه را معرفی می‌کنیم:

نشت یابی لوله با دستگاه صوتی

نشت یابی لوله با دستگاه صوتی

نحوه تشخیص ترکیدگی لوله فاضلاب با دستگاه صوتی بسیار جالب و علمی است. کار این دستگاه مبتنی با ساز و کار امواج صوت است. این دستگاه امواج صوتی ایجاد شده توسط حرکت آب را شناسایی می کند و از این طریق تشخیص نشتی لوله آب، بدون هیچ گونه تخریبی انجام می‌شود. در روش نشت یابی با دستگاه صوتی، حتی امواج کوچک‌ترین حرکات آب (حاصل از سوراخ‌های بسیار کوچک در لوله) هم به صورت دقیق شناسایی می‌شود. البته این دستگاه هم محدودیت های خاص خودش را دارد.

 برای مثال دستگاه نشتی یاب صوتی، قادر به تشخیص نشتی لوله آب تنها تا عمق ۴۰ سانتیمتر در زمین است و با بالاتر رفتن عمق دقتش پایین می آید. دستگاه بعدی که به بررسی آن خواهیم پرداخت، دستگاه نشت یابی مادون قرمز است.

نشت یابی لوله با دستگاه مادون قرمز

نشت یابی لوله با دستگاه مادون قرمز

یک از دستگاه های جالب دیگر برای پیدا کردن نشتی لوله، دستگاه مادون قرمز است. نحوه تشخیص ترکیدگی لوله فاضلاب با دستگاه مادون قرمز، به این شکل است که دستگاه نشتی یاب با دریافت امواج مادون قرمز از طریق گیرنده و فرستنده مخصوص خودش، محل دقیق نشتی آب را تشخیص می‌دهد. ساز و کار این دستگاه به گونه ای است که کارایی آن را برای تشخیص در جاهای مختلف، به خصوص برای تشخیص نشتی لوله آب در اعماق زمین بسیار کاربردی است.

سایر دستگاه های تشخیص نشتی آب

نشت یابی لوله های آب علاوه بر دستگاه های صوتی و مادون قرمز با دستگاه تصویربرداری حرارتی، گازهای نیتروژن/هیدروژن، استفاده از دوربین‌های آندوسکوپی (برای تشخیص نشتی لوله آب پنهان) و به کارگیری دستگاه‌های رطوبت سنج برای ترسیم نقشه رطوبت دیوارها، همگی جزو سایر روش‌های نوین و پیشرفته تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه هستند که همه آنها هدیه تکنولوژی به ما هستند.

هر کدام از این روش‌های نشت یابی لوله با دستگاه، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و به درد شرایط خاصی می خورند. اما جالب اینجاست که  در هر صورت و در اکثر شرایط این دستگاه ها نسبت به نحوه تشخیص ترکیدگی لوله به صورت سنتی، برتری بسیار محسوسی دارند. دلیل این برتری نیز واضح است، چرا که این دستگاه ها محل نشتی آب را فوق العاده دقیق و به صورت نقطه‌ای نمایان می کنند و برای صاحب خانه هیچ هزینه و تخریب بی دلیلی را به دنبال ندارند.

چگونه نشتی لوله آب را بگیریم؟

حالا وقت آن رسیده که به بررسی نحوه رفع نشتی لوله آب در بخش‌های مختلف منزل بپردازیم. برای شروع به سراغ نشتی شیرها می رویم.

رفع چکه شیر آب

رفع چکه شیر آب

نشتی و چکه شیر آب معمولاً به خاطر پوسیدگی واشر شیر است. واشر شیر معمولا زیر دسته شیر قرار دارد و تعویض آن نیز برای شما کار راحتی خواهد بود، البته به شرطی که ابزار مناسب تعویض و مهارت کافی برای آن را داشته باشید. برای این کار در ابتدا باید شیر آب اصلی زیر سینک یا شیر آب اصلی خانه را ببندید تا با خیال راحت بتوانید شیر را باز کنید. اگر دسته شیر را باز کنید به واشر می رسید. 

شما میتوانید واشر را از مغازه ها تهیه کرده و به سادگی آن را تعویض کنید. نشت یابی لوله های آب اگر مربوط به خرابی شیرهای آب باشد، معمولاً کار نسبتا راحتی است، به گونه ای که با یک بار انجام دادنش به سادگی آن را یاد خواهید گرفت.

رفع نشتی توالت

فع نشتی توالت

نشتی توالت از جمله نشتی هایی است که می تواند ضرر زیادی به شما بزند، بدون این که کوچکترین توجهی را جلب کند. این نشتی می‌تواند بدون آنکه نشانه و سر و صدای خاصی داشته باشد، باعث از دست رفتن مداوم مقدار بسیار زیادی آب شود. جالب است بدانید که اگر حتی یک نشتی کوچک و ساده هم در سیستم سیفون توالت وجود داشته باشد، باعث هدر رفتن حجم زیادی از آب و در نتیجه تحمیل هزینه بسیار بالایی به شما می‌شود. 

اما خوشبختانه تعمیر نشتی توالت، کار بسیار ساده ای است که به راحتی انجام می شود. اگر به وجود نشتی آب در توالت مشکوک شدید، کافی است که درب بخش تانکر سیفون را بردارید و چند قطره‌ای رنگ خوراکی به تانکر سیفون اضافه کنید تا آب درون سیفون رنگی شود. سی دقیقه صبر کنید و در این مدت سیفون را نکشید. اگر آب رنگی در داخل کاسه توالت دیدید، به این معنی است که در سیفون نشتی وجود دارد.

این مشکل می تواند دو منشا داشته باشد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

  1. نشتی دریچه میان سیفون و کاسه توالت
  2. مشکل دسته یا دکمه سیفون

نشتی دریچه میان سیفون و کاسه توالت

جالب است بدانید که بیشترین دلیل نشتی آب توالت، مربوط به درست کار نکردن و ایراد در این دریچه است. از نظر ساختاری واشر این دریچه در بخش پایینی تانکر سیفون قرار دارد و وقتی سیفون را می کشید، این دریچه بلند شده و آب را به سمت داخل کاسه توالت هدایت می کند. اگر این دریچه آسیب دیده و دارای مشکل باشد، آب به صورت مداوم (حتی در مواقعی که سیفون را نزده‌اید) از تانکر سیفون به داخل کاسه توالت خواهد رفت. همین موضوع ساده  در بسیاری از منازل موجب هدر رفت مقادیر زیادی از آب می شود.

مشکل دسته یا دکمه سیفون

مشکل دسته یا دکمه سیفون در نشتی آب سیفون توالت

گاهی اوقات نیز مشکل از دسته سیفون و یا دکمه سیفون است. برای مثال اگر این دسته یا دکمه آسیب دیده باشد، عمل بستن مسیر آب را به خوبی انجام نخواهد داد. با حرکت دادن آن و بررسی وضع خروج آب می توانید. اگر حس کردید که مشکل در این بخش است، باید دکمه یا دسته سیفون را تعویض کنید.

نشتی لوله شوفاژ

نشتی لوله شوفاژ

گاهی اوقات نیز نشتی لوله آب مربوط به شوفاژ است. به دلایل مختلفی مثل فرسودگی لوله شوفاژ، استفاده از لوله‌های آهنی و نامناسب و یا وجود اختلال در سیستم لوله کشی ساختمان و آب بندی غیر اصولی لوله ها، نشتی لوله شوفاژ اتفاق می افتد.

در برخی موارد نشتی لوله شوفاژ را باید از علائمی مانند بروز رطوبت، نم زدگی و لکه‌های زرد رنگ روی دیوار قسمت‌های مختلف خانه و یا صدای چکه کردن آب تشخیص داد. اما در بیشتر اوقات تشخیص ایراد در سیستم شوفاژ کار ساده ای نیست و برای تشخیص نشتی لوله شوفاژ به کمک یک فرد متخصص است. 

شرکت‌های متخصص در زمینه پیدا کردن نشتی لوله آب، معمولاً برای تشخیص محل و علت نشتی لوله شوفاژ، از دوربین حرارتی و دستگاه تشخیص ترکیدگی لوله آب استفاده می‌کنند.

پس از پیدا کردن علت و شدت نشتی شوفاژ، ممکن است لازم باشد بخشی از لوله‌ها یا کل لوله کشی شوفاژ را تعویض کنید.

دلایل کلی ترکیدگی لوله شوفاژ و نشت آب در سیستم شوفاژ عبارتند از:

  • به کار بردن اتصالات غیر استاندارد برای اتصال لوله‌ها
  • توکار بودن لوله‌های فلزی شوفاژ 
  • خوردگی لوله‌ها در خاک مرطوب و آهکی
  • بروز واکنش شیمیایی بین دو لوله غیر همجنس در کنار یکدیگر
  • نزدیکی لوله‌های آب گرم و سرد
  • انبساط و انقباض لوله‌ها در کنار یکدیگر
  • ترکیدگی لوله به علت یخ زدن
  •  لوله فلزی عایق نشده

البته نباید فراموش کرد که عمدتاً نشتی لوله شوفاژ به خاطر پوسیدگی و قدیمی شدن لوله‌های شوفاژ اتفاق می افتد.


رای آشنایی بیشتر با انواع اتصالات در لوله کشی به مقاله ” انواع اتصالات لوله ” مراجعه نمایید.


نشتی آب استخر و منبع آب

نشتی آب استخر و منبع آب

استخر هم از آن جاهایی است که احتمال وجود نشتی در آن بسیار بالاست. در ساختمان‌های دارای استخر، احتمال بروز نشتی آب معمولاً بسیار رایج است و به همین دلیل هر ساله مقدار آب بسیار زیادی به هدر می‌رود.

نکته شاخص در این مورد خاص هزینه های سنگین تعمیر است. هزینه هایی مانند :

  • هزینه‌های کلان قبض آب
  • هزینه‌های جانبی
  •  هزینه تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه
  • هزینه تعمیر لوله کشی پس از تشخیص
  •  هزینه های ساخت و بنایی استخر 

به همین دلیل است که خرابی لوله و یا نشت از استخر شما بسیار هزینه بردار خواهد بود.

اگر می‌خواهید قبل از درخواست تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه، خودتان از احتمال نشتی استخر مطلع شوید، به علائم زیر برای نشت یابی لوله‌ های آب استخر منزلتان توجه کنید:

  • افت غیر عادی و مداوم سطح آب استخر
  • وجود شکاف و ترک در کاشی‌های دیوار و کف استخر
  • وجود جلبک‌ درون استخر بعد از تصفیه شیمیایی آب استخر

اگر هر یک از این موارد را مشاهده کردید بهتر است که هر چه سریعتر نسبت به رفع نشتی اقدام کنید. 

نشت یابی لوله های آب در بخش‌های دیگر خانه

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که قرار نیست مکان دقیق نشتی آب کاملا واضح و شفاف باشد. در بسیاری از اوقات شما برای یافتن محل دقیق نشتی دچار دردسر خواهید شد.

برای مثال در برخی موارد ممکن است نشتی آب از یک مکان خاص شروع شود و بعد از گذر زمان به جاهای دیگر منتقل شود. بدون شک در این حالات میزان خسارت بسیار بیشتر از حالات عادی خواهد بود.

خبر بد اینجاست که برخی اوقات، برای نشت یابی لوله آب باید به دنبال دیوارهای مرطوب باشید و یا تغییر رنگ یا لکه روی کف و سقف را بررسی کنید. ممکن است  دیوارهای پشت کابینت و یا حتی کف کابینت ها و زیر سینک ظرفشویی را نیز برای نشتی بگردید. این نکته را نیز فراموش نکنید که جمع شدن آب در کف کابینت یا کف خانه هم می‌تواند نشانه چکه آب باشد.

همیشه در نظر داشته باشید که نحوه تشخیص ترکیدگی لوله فاضلاب به روش‌های سنتی و تنها با توجه به علائم، اصلاً کار راحتی نیست و گاهی باید از روش های تخصصی تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه استفاده کرد.

چگونه از نشتی آب جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از نشتی آب و اقدامات پیشگیرانه همیشه بسیار بهتر و کم هزینه تر از عیب یابی و اصلاح سیستم لوله کشی هستند. حالا با این تفاسیر اگر شما هم می‌خواهید خود را از دردسر نشتی لوله آب و نیاز به نشت یابی لوله های آب رها کنید، بهترین کار این است که در وهله اول، برای جلوگیری از نشتی آب لوله اقدام کنید تا خودتان را  به دردسر نیندازید.

برای مثال جهت جلوگیری از نشتی آب لوله، بهتر است در طول فصل مخزن آب سرد را به خوبی بپوشانید و در کنار این کار لوله‌های آب خانه که در دسترس‌تان هستند را نیز به خوبی و با دقت فراوان عایق بندی کنید. 

در کنار این کارها اگر از پوسیدگی و ایراد سیستم لوله کشی اطمینان دارید، می‌توانید لوله‌های آب پوسیده و قدیمی منزل خودتان را قبل از ترکیدن و خراب شدن، تعویض کنید.

همیشه به خاطر داشته باشید که حتی با جلوگیری از نشتی، باز هم ممکن است به علت فرسوده بودن سیستم لوله‌کشی و یا عایق نبودن لوله‌ها ( به خصوص لوله هایی  که به راحتی عایق نمی‌شوند مثل لوله‌های آب زیرزمینی ) نشتی آب برای شما اتفاق بیفتد. اما نباید از این نکته به سادگی عبور کرد که به هر حال انجام اقدامات پیشگیرانه، احتمال وقوع مسائل دردسرساز را کمتر از حالت عادی می‌کند.

سخن آخر

همان طور که گفتیم، نشتی لوله آب در منازل، علاوه بر اینکه باعث هدر رفتن حجم زیاد آب می‌شود، ممکن است آسیب‌های بسیار زیادی هم به دیوارها و بنای منزل شما وارد کند. همزمانی این خسارات با خرج هایی که اخیرا برای زیبایی خانه انجام داده اید بسیار دردناک خواهد بود. به همین دلیل انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از نشتی آب لوله را تا حد امکان جدی بگیرید تا احتمال بروز دردسر را تا حد امکان کاهش دهید.

اما در صورت وقوع نشتی آب و به محض آنکه متوجه شدید لوله آب خانه دچار نشتی شده است، برای یافتن محل نشتی و تعمیر آن‌ها وارد عمل شوید تا جدای از متوقف کردن هدر رفتن آب، از وارد شدن آسیب به دیوارها و کف منزلتان جلوگیری کنید و جلوی ضررهای مالی بیشتر را بگیرید.

در سمت مقابل برخی موارد نیز هستند که تشخیص نشتی لوله آب در آنها بدون دردسر است. برای مثال رفع چکه شیر آب یا توالت و یا نشتی لوله شوفاژ یا برطرف کردن عاملِ مشکل کار نسبتاً ساده‌ و کم دردسری است.

اما اگر نشتی لوله آب، مربوط به یکی از لوله‌های توکار کف یا سقف خانه باشد، اوضاع به این سادگی نخواهد بود. چرا که برای تعمیرات در این حالت باید حتما از افراد متخصص با دستگاه های پیشرفته و خدمات نشت یابی لوله با دستگاه بهره بگیرید. همانطور که در بالا گفتیم، نحوه تشخیص ترکیدگی لوله فاضلاب و هزینه آن می‌تواند بر اساس نوع دستگاه استفاده شده برای نشت یابی لوله‌ آب متفاوت باشد. اما این هزینه‌ای است که بهتر است حتما پرداخت کنید، زیرا تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه، طبیعتا هزینه و خرابی کمتری نسبت به روش‌های سنتی دارد.

دانلود فایل پی دی اف تشخیص نشتی لوله آب

پاسخ به سوالات نشتیابی و رفع نشت لوله های آب و فاضلاب:

چگونه بفهمیم لوله آب نشتی دارد؟

۱- تشخیص نشتی لوله آب از روی قبض آب ۲- تشخیص نشتی لوله آب از روی ارقام کنتور ۳- تشخیص نشتی لوله آب از روی قارچ یا کپک دیوار ۴- تشخیص نشتی لوله آب از لکه، آسیب و یا شکم دادن دیوار، سقف و یا کف زمین
۵- شخیص نشتی لوله آب از بوی نم و کپک زدگی ۶- تشخیص نشتی لوله آب از افت فشار ناگهانی آب ۷- تشخیص نشتی لوله آب از صدای چکه کردن دائم آب ۸- نشتی آب به طبقات پایین

چگونه محل نشتی لوله آب را پیدا کنیم؟

۱- نشت یابی با روش قدیمی و کندن محلهای مشکوک به نشت که توصیه نمی گردد. ۲- نشت یابی لوله با دستگاه صوتی ۳- نشت یابی با دستگاه مادون قرمز و ...

چگونه از نشتی آب جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از نشتی آب و اقدامات پیشگیرانه همیشه بسیار بهتر و کم هزینه تر از عیب یابی و اصلاح سیستم لوله کشی هستند. برای مثال جهت جلوگیری از نشتی آب لوله، بهتر است در طول فصل مخزن آب سرد را به خوبی بپوشانید و در کنار این کار لوله‌های آب خانه که در دسترس‌تان هستند را نیز به خوبی و با دقت فراوان عایق بندی کنید. در کنار این کارها اگر از پوسیدگی و ایراد سیستم لوله کشی اطمینان دارید، می‌توانید لوله‌های آب پوسیده و قدیمی منزل خودتان را قبل از ترکیدن و خراب شدن، تعویض کنید.


با تشکر از اینکه سایت رسمی تولید کننده اتصالات جوشی آریا جام را انتخاب کردید.

نیاز به لوله و اتصالات جوشی و ملزومات لوله کشی گاز دارید؟ به بخش لیست قیمت اتصالات مراجعه فرمایید.

در صفحه قیمت اتصالات، می توانید از قیمت اتصالات مانیسمان و قیمت لوله گاز مانیسمان برای لوله کشی گاز توکار و لوله کشی آتش نشانی مطلع شوید.

میدانستید برای لوله کشی گاز فشار قوی ، خرید اتصالات فشار قوی استاندارد، تضمین کننده جان و مال مصرف کننده و تضمین کننده اعتبار پیمانکار ساختمان می باشد؟

آریا جام تولید کننده اتصالات فشار قوی استاندارد با برند بنکار آریا می باشد. تمامی اتصالات فشار قوی این کارخانه، دارای حک استاندارد می باشد.

برای لوله کشی گاز روکار ، نیاز به اتصالات لوله سیاه و اتصالات درزدار دارید؟ قیمت لوله گاز روکار و  قیمت اتصالات جوشی درزدار آریا را ببینید و با تخفیف خوب خریداری کنید!

پایین بودن قیمت اتصالات ، در کنار بالا بودن کیفیت و مشتری مداری، از مهمترین علت محبوبیت شرکت آریا می باشد. در کنار تمامی این مزایا، آریا تمامی تولیدات خود را گارانتی مادام العمر کرده است تا با خیال راحت اقدام به خرید لوازم لوله کشی ساختمان نمایید.

میدانستید آریا به عنوان نمایندگی لوله سپاهان و دیگر برندهای معتبر لوله گازی، ارائه دهنده لوله سپاهان گاز، لوله api ، لوله رده ۴۰ ، لوله گازی روکار سنگین، لوله مانیسمان رده ۲۰ می باشد.

خرید عمده لوله گاز از کارخانه های بسیار معتبر تولید لوله، جهت تولید اتصالات جوشی گاز و نظارت بالا بر کیفیت لوله های خریداری شده، باعث شده تا خریداران این مجموعه با خیال راحت اقدام به خرید لوله گازی استاندارد با قیمت مناسب نمایند. لذا شاهد حجم بالای خرید و فروش لوله گازی در این مجموعه هستیم.

در کارخانه تولید اتصالات جوشی آریا، اتصالات لوله گاز فلزی اعم از اتصالات جوشی درزدار، اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات جوشی رده ۴۰، اتصالات سیاه دنده ای و انواع بست لوله تولید می گردد. قیمت تمامی این محصولات در صفحه لیست قیمت لوله و اتصالات موجود می باشد.

هر آنچه در حوزه لوله کشی گاز اعم از  لوله کشی گاز توکار، لوله کشی گاز روکار، لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی فشار قوی بخواهید، با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم است.

کافی است با شماره ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ در ساعات کاری ما تماس بگیرید. یا با واتساپ شرکت ۰۹۳۹۳۸۶۱۵۵۸ در ارتباط باشید.

در قسمت وبلاگ سایت، می توانید اطلاعات جامعی راجع به تولید لوله و اتصالات بیابید.

ویدیوهای صنعتی در حوزه تولید، در صفحه‌ اینستاگرام آریاپایپ قابل مشاهده می باشد.

اتصالات گاز آریا
اتصالات گاز آریا
اشتراک گذاری:
این مطالب را هم حتما بخوانید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *