تفاوت گاز شهری با گاز مایع

5/5
فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله:

تفاوت گاز شهری با گاز مایع چیست ؟ به کدام نوع گاز، گاز مایع و به کدام یک گاز شهری می گوییم؟ آیا گاز شهری همان گازی است که در لوله کشی ساختمانها برای مصارف روزمره وجود دارد؟ برای دریافت پاسخ تمامی این سوالات با ما همراه باشید.

تفاوت گاز شهری با گاز مایع

با توجه به تنوع مختلف در زمینه انواع گاز، در این مطلب می‌خواهیم تفاوت گاز شهری با گاز مایع را توضیح داده و به ویژگی‌های هر کدام از انواع گاز مایع و گاز شهری بپردازیم.

تفاوت گاز شهری با گاز مایع در ۳ مورد می باشد:

تفاوت در تعریف گاز مایع و گاز شهری

تفاوت گاز مایع با گاز شهری در ترکیبات شیمیایی

تفاوت گاز شهری با گاز مایع در مصرف

تعریف گاز مایع یا LPG :

گاز مایع، به‌صورت اختصار LPG نام داشته که مخفف Liquefied Petroleum Gas است. گاز مایع ال پی جی بیشتر از پروپان و بوتان تشکیل گردیده است.

گاز مایع یا گاز ال پی جی همان گازی است که سالیان سال طی دهه ۶۰ و ۷۰ در سیلندرهای گاز خانگی در ایران مشاهده می کردید. 

گاز مایع یا LPG از انواع گاز سوختی

تعریف گاز شهری :

گاز شهری با نام انگلیسی Town Gas، از انواع گازی است که از نفتا یا از زغال سنگ تولید می شود.

گاز شهری چیست

به گاز شهری، عناوینی مانند گاز سنتزی و یا گاز زغال سنگ نیز گفته می‌شود. گاز شهری پس از پالایش شدن، توسط خطوط لوله ویژه، به دست مصرف کنندگان و خانه‌های آنها ارسال می‌شود.

توجه گردد گازی که در ایران، از طریق خطوط انتقال گاز به مصرف کننده ها می رسد، گاز طبیعی می باشد که با گاز شهری متفاوت است.


برای آشنایی با تفاوت های گاز طبیعی با گاز مایع ، به مقاله ” تفاوت گاز طبیعی با گاز مایع ” مراجعه نمایید.


ترکیبات شیمیایی گاز مایع LPG :

ترکیبات شیمیایی مهمترین تفاوت گاز شهری با گاز مایع می باشد.

گاز LPG، در اکثر موارد و به‌صورت کلی از دو ترکیب هیدروکربنی از پروپان و بوتان و با فرمول شیمیاییC4H10 و C3H8 تشکیل شده است. البته شایان توجه است که خود بوتان دو ترکیب ایزوبوتان و نرمال بوتان را شامل می‌گردد.

ترکیبات شیمیایی گاز مایع LPG

 نکته مهم این که، به‌صورت معمول و در برخی از کشورها و مناطق تولید انواع گاز، LPG با نام ترکیب عمده خود، یعنی پروپان، نیز شناخته شده و به‌عنوان یک محصول فرعی فرآیندهای تصفیه و تولید گاز طبیعی و پالایش نفت خام، تولید می‌گردد.

 گاز مایع در ایالات متحده آمریکا، عمدتاً از ۹۰% پروپان، ۵/۲% بوتان و هیدروکربن‌های سنگین و مقدار بسیار اندکی اتان و پروپلین تشکیل شده است.

یکی از ویژگی‌های گاز مایع، بدون بو، رنگ و مزه بودن آن است. به‌صورت کلی نیز، گاز LPG ضرری برای افراد ندارد، اما اگر شخصی حجم زیادی از گاز مایع را استشمام کند، بیهوش  می‌شود. به همین دلیل و به‌منظور دانستن نشت گاز LPG، یک سری ترکیبات حاوی گوگرد موسوم به مرکاپتان شامل “اتیل مرکاپتان” و “متیل مرکاپتان” به گاز اضافه می‌گردد.


برای شناخت انواع مختلف گاز ، به مقاله ” انواع گاز سوختی ” مراجعه نمایید.


ترکیبات شیمیایی گاز شهری :

ترکیب گاز شهری هیدروژن ۵۰ درصد، متان ۲۰ تا ۳۰ درصد، کربن منواکسید ۷ تا ۱۷ درصد، کربن دی اکسید۳ درصد، نیتروژن ۸ درصد، هیدروکربورها ۸ درصد می باشد.  ناخالصی های دیگری مانند بخار آب، گوگرد، امونیال و اسید سیانیدریک نیز در گاز شهری وجود دارد.

گازی که در لوله های گازی منازل خود، در اجاق های گاز، بخاری، آبگرمکن و … استفاده می کنیم،  گاز شهری نیست و گاز طبیعی است. گاز طبیعی موجود در خطوط لوله کشی گاز شهری، هیچ شباهتی به گاز شهری ندارد.

مصرف گاز مایع :

مصرف گاز مایع را از ۲ نظر می توان بررسی کرد.

  • میزان مصرف در ایران
  • میزان مصرف در جهان

مصرف گاز مایع در ایران :

این روزه گاز ال پی چی از طرفداران کمتری در ایران برخوردار است. به این علت که لوله کشی گاز در بخش‌های زیادی از کشور عزیزمان ایران صورت پذیرفته و گاز خانگی و لوله کشی گاز خانگی شامل بخش‌های زیادی گردیده است.

هر چند گاز ال پی جی از طرفداران کمتری برخوردار است، اما هنوز در بخش صنایع و در بخش روستاهای دور افتاده تر، این گاز کاربرد دارد.

بعضی رانندگان به اشتباه از این نوع سوخت در خودروهای سبک نیز استفاده می کنند و حتی بر آن نظر هستند که این نوع گاز با خودرو و موتور ماشین سازگارتر نیز می باشد. 

تفاوت گاز شهری با گاز مایع در مصرف

توجه فرمایید که این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود، علت هم ضریب انفجار و احتراق بالای ال پی جی میباشد. 

مصرف گاز مایع در جهان :

بنابر کیفیت سوخت گاز  LPG و کاهش انتشار آلاینده‌ها، مصرف آن در دنیا در حال افزایش است و در کشورهایی مانند ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده آمریکا و  انگلیس، دولت از این سوخت جایگزین حمایت کرده و آن را مورد تشویق قرار می‌دهد.

مصرف روزانه گاز مایع در جهان، بیش از ۵ میلیون بشکه می باشد.. مصارف گاز مایع در کشورهای مختلف متفاوت است. اما به طور متوسط، درصد مصرف آن طی دهه ۱۹۹۰ در جهان در بخش های مختلف به شرح زیر بوده است:

تجاری و خانگی %۶۰، صنایع شیمیایی %۱۵، صنعتی %۱۵، خدماتی %۵، تولید بنزین%۵ هر تن متر یک پروپان معادل ۱۲.۸ بشکه و بوتان برابر ۱۱.۱ بشکه است. گاز مایع را با کامیون های مخصوص خط لوله و یا کشتی های ویژه ای که برای همین منظور ساخته شده است حمل می نمایند.

مصرف گاز شهری :

در مناطقی که گاز طبیعی در دسترس نباشد و زغال سنگ ارزان به میزان قابل توجهی یافت شود، از گاز شهری استفاده می شود.

مصرف گاز شهری در جنگ جهانی دوم

از لحاظ تاریخی، زمانی که عرضه بنزین محدود بوده است، به عنوان جایگزینی برای بنزین استفاده شده است. به عنوان مثال، در طول جنگ جهانی دوم، در اروپا از گاز شهری برای تامین برق خودروها استفاده شد. (تنها در آلمان نیم میلیون ماشین برای کار با گاز چوب ساخته یا بازسازی شد). با این حال، کمتر از نیمی از انرژی گاز طبیعی را دارد.

آیا گاز شهری، همان گازی است که در لوله های گازی ساختمان ها وجود دارد؟

پاسخ خیر است. گاز موجود در لوله های گازی داخل ساختمان ها، گاز طبیعی است که هیچ شباهتی به گاز شهری ندارد.

امیدواریم از مقاله ” تفاوت گاز شهری با گاز مایع ” لذت برده باشید.

دانلود فایل پی دی اف تفاوت گاز شهری با گاز مایع


با تشکر از اینکه سایت رسمی اتصالات جوشی آریا جام را انتخاب کرده‌اید.

شما می توانید برای اطلاع از آخرین قیمت ها، به بخش لیست قیمت لوله و اتصالات گازی مراجعه فرمایید.
در قسمت وبلاگ سایت، می توانید اطلاعات جامعی راجع به روش تولید لوله و اتصالات جوشی مانند روش تولید لوله های درزدار، نحوه تولید لوله های بدون درز، روش ساخت زانو از لوله  بیابید.

ویدیو های جالب و کاربردی صنعتی را در صفحه‌ اینستاگرام آریاپایپ مشاهده نمایید تا با نکات صنعت تولید بیشتر آشنا شوید.

آریا جام به عنوان نمایندگی لوله سپاهان و دیگر برندهای معتبر لوله گازی، ارائه دهنده لوله سپاهان گاز، لوله رده ۴۰، لوله گازی روکار سنگین، لوله رده ۲۰ می باشد.

بعد از انتخاب نوع اتصالات و بهترین لوله برای لوله کشی ساختمان خود،  تنها با شماره گیری ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ در کمترین زمان، محصولات خریداری شده را دریافت نمایید.

ارزانترین و بهترین اتصالات گاز در سطح تولید کنندگان اتصالات جوشی را در این مجموعه در دسترس قرار داده ایم.

بهترین قیمت لوله گاز مانیسمان و قیمت لوله گاز سپاهان را از آریا گاز بخواهید.

در میان شرکت های تولید کننده اتصالات گاز، آریا جام بزرگترین شرکت تولید کننده اتصالات جوشی در ایران می باشد.

بهترین ها را از آریا جام بخواهید.

در کارخانه تولید اتصالات جوشی آریا، اتصالات جوشی درزدار، اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات جوشی رده ۴۰، اتصالات سیاه دنده ای و انواع بست تولید می گردد.

علاوه بر خرید بدون واسطه اتصالات گاز، می توانید لوله سپاهان گاز و دیگر لوازم لوله کشی گاز را نیز به قیمت نمایندگی از آریاجام تهیه فرمایید.

هر آنچه در حوزه لوله کشی گاز توکار، لوله کشی گاز روکار، لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی فشار قوی بخواهید، با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم است.

کافی است با شماره ۳۰ ۳۰ ۸۶ ۳۳ ۰۲۱ در ساعات کاری ما تماس بگیرید.

تفاوت گاز شهری با گاز مایع

اشتراک گذاری:
این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *