تفاوت لوله سبز و سفید

5/5
فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله:

لوله ها به مانند شاهراه هایی هستند که در همه جای خانه رفته اند و موجب پویایی خانه و جریان داشتن زندگی می شوند. همان طور که در مقالات قبلی نیز به آن اشاره داشتیم، بیراه نیست اگر بگوییم که لوله ها برای خانه حکم رگ برای بدن انسان را دارند. با پیشرفت صنعت ساختمان لوله کشی نیز پیشرفت های بسیار زیاد و چشمگیری داشته، برای مثال متریال جدیدی وارد این صنعت شده که بسیاری از معادلات ساختمان سازی را تغییر داده است.

امروز هم به بررسی یکی از این متریال ویژه که مربوط به لوله کشی هاست می پردازیم. پس با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با موضاعاتی مثل لوله سبز چیست؟ لوله سفید چیست؟ تفاوت لوله سبز و سفید و خواص هر یک آشنا کنیم. در ابتدا به سراغ یک تعریف ساده از لوله سبز می رویم‌‌‌‌‌ :

لوله سبز چیست؟

لوله سبز چیست
لوله سبز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در ابتدای امر، باید گفت که مدتی است تولید لوله سبز متوقف شده است؛ مگر اینکه تولید لوله سبز، به سفارش مشتری در کارخانه های تولید کننده لوله سفید، صورت پذیرد. امروزه لوله های سفید جایگزین لوله های سبز شده اند و در بازار، تنها شاهد فروش لوله های سفید هستیم.

اما بد نیست در مورد اینکه لوله سبز چیست، اطلاعات کافی داشته باشیم.

با به روزرسانی فناوری های تولید لوله ها، مهندسان و متخصصان به فکر تولید لوله‌های مقاوم در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی افتادند، چرا که زنگ زدگی و پوسیدگی لوله ها با گذر زمان یک مشکل بسیار حاد به حساب می آمد.

از طرف مقاوم سازی لوله ها هم در برابر رطوبت هم دردسرهای زیادی داشت و هزینه های اضافی را روی دوش سازندگان می گذاشت. اگر هم از خیر عایق کردن لوله و مقاوم سازی آن می گذشتند، با گذر چندین سال دردسرهای بسیار بزرگ تری از راه می رسیدند که حل کردنشان با توجه به سکونت افراد داخل منزل بسیار سخت و پردردسر به نظر می رسید.

به همین دلیل پس از تحقیقات فراوان و آزمون و خطاهای متعدد لوله‌های پلی پروپیلن یا همان لوله های سبز به عنوان یک جایگزین مناسب برای انواع لوله های فلزی تولید و روانه بازار شدند که به علت قیمت مناسب، سادگی پیاده سازی و راحت بودن استفاده به سرعت جای خود را در صنعت ساختمان باز کردند.

جالب است بدانید که دلیل نام‌گذاری این محصولات به لوله سبز این بوده که تولید اولین لوله پلیمری توسط شرکت Green Pipe انجام شده است و از قضا رنگ آن نیز سبز بوده است.

از نظر علمی پلی پروپیلن یک ماده اولیه بسیار عالی و مناسب بود که به سبب ویژگی های خاصی که داشت انتخاب ایده آلی به منظور تولید لوله و اتصالات پلیمری به حساب می آمد. پلی پروپیلن در لوله ها استفاده شد تا بتوان مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی را در لوله ها افزایش داد و سطح اطمینان کاربری آنها را بالاتر برد.


رای آشنایی بیشتر با انواع اتصالات در لوله کشی به مقاله ” انواع اتصالات لوله ” مراجعه نمایید.


یک نکته بسیار جالب درباره لوله ها این است که امروزه بسیاری از افراد لوله سبز را با لوله سفید اشتباه می گیرند، اما این ۲ با هم تفاوت های زیادی دارند. برای درک بهتر ان تفاوت ها بهتر است تعریف ساده ای از لوله سفید را نیز ارائه دهیم.

لوله سفید چیست؟

لوله سفید چیست
تصویری از لوله سفید در اتصالات آریا

همان طور که گفتیم با پیشرفت فناوری و استفاده از مواد پلیمری در صنعت تولید مصالح، لوله های جدید پروپیلنی وارد بازار شدند و به سبب ویژگی ها خاصشان مورد توجه بسیاری هم قرار گرفتند. لوله‌ های سفید پلی پروپیلنی – که در واقع نوعی از لوله‌های سبز نیز به شمار می‌روند – به عنوان یک جایگزین مناسب برای لوله‌های گالوانیزه، فولادی و مسی تولید و به بازار عرضه شدند. لوله های سفید از نظر کاربرد و ویژگی های دارای تفاوت هایی با همتای سبز خودشان هستند که باعث شده است تا در برخی از حالات بیشتر از آنها استفاده شود.

برای مثال یکی از بارزترین ویژگی‌های لوله‌ سفید مقاومت بالا و تحمل فشار وارد آمده از سمت آب در دماهای بین ۲۰ تا ۸۵ درجه سانتی‌گراد است.

این ویژگی استثنایی موجب شده است تا لوله های سفید بیشترین کاربرد را در محصولات گرمایشی و سرمایشی مانند رادیاتور های مختلف و کولر های آبی و … داشته باشند.

تفاوت لوله سبز و سفید

تفاوت لوله سفید و سبز
تفاوت لوله سبز و سفید

همان طور که گفتیم لوله سبز و لوله سفید تفاوت هایی با هم دارند که ناشی از فرایند ساخت متفاوت آنها نسبت به هم است. همان طور که میدانید هر کدام این لوله ها ویژگی‌های متفاوتی داشته و به همین خاطر هم در جاهای مختلفی به کار می‌روند. اصلی ترین تفاوت لوله سفید و سبز نیز همین کاربرد متفاوت آنهاست، اما برای اطلاعات بیشتر و جذاب تر قصد داریم در این بخش تفاوت لوله سبز و سفید را از نقطه نظر  خصوصیات و مشخصات با هم مقایسه کنیم. به طور خلاصه تفاوت لوله سفید و سبز را میتوان در موارد زیر بررسی نمود:

  • جنس متفاوت لوله سبز و سفید
  • مقاومت شیمیایی و عدم رسوب پذیری
  • محل نصب لوله سفید و سبز
  • میزان تحمل دمای لوله سبز و سفید
  • کاربرد لوله سفید و سبز
  • قیمت لوله سبز و سفید

برای شروع سراغ تفاوت لوله سفید و سبز در جنس این دو لوله می رویم: 

تفاوت لوله سبز و سفید در جنس آن ها

در ابتدا لازم است بدانید که لوله سبز و سفید هر دو از مواد پلیمری به نام پلی پروپیلن تولید شده‌اند. در ابتدای تولید، تمامی لوله‌های پلی پروپیلنی تولید شده به رنگ سبز بوده‌اند و استفاده از آن ها نیز بسیار رایج بود.

اما با گذشت زمان و بالا رفتن استفاده مردم رفته رفته متوجه ایرادات آنها شدند. مهم ترین دلیلی که موجب تغییر نظر ساختمان سازان شد ایجاد بو و بدطعم نمودن سیال عبوری از آن بود. به همین دلیل متخصصان شروع به پیاده کردن تغییرات جزئی در نحوه تولید آن شدند و در نتیجه آن رنگ لوله از سبز به سفید تبدیل شد. اما در حالت کلی از نظر مواد به کار رفته در ساخت این دو محصول، تفاوتی وجود ندارد و هر دو پلی پروپیلنی هستند.

تفاوت لوله سفید و سبز در مقاومت شیمیایی و عدم رسوب پذیری

به طور کلی لوله سبز و سفید رنگ به دلیل مواد پلیمری به کار رفته در ساخت آن‌ها در برابر مواد شیمیایی، محیط‌های اسیدی و قلیایی از مقاومت نسبی خوبی برخوردار هستند و از این نظر تفاوتی با هم ندارند.

از طرفی به دلیل خاصیت عدم رسوب پذیری و جلوگیری از به وجود آمدن جلبک‌ها در هنگام عبور سیالی مانند آب می‌توان از آن‌ها در شبکه آب‌رسانی نیز استفاده نمود. رسوب پذیری این لوله ها نیز مانند هم است.

تفاوت لوله سبز و سفید در محل نصب

لوله سفید و لوله سبز با هم از نظر محل نصب و استفاده هم تفاوت دارند. به صورت کلی از لوله سفید رنگ بیشتر در محل‌هایی که در معرض دید و نور مستقیم یا غیرمستقیم خورشید هستند، استفاده می‌شود. چرا که برای این شرایط مناسب هستند و ساختار آن ها برای این گونه استفاده ها بهینه شده است.

در سمت مقابل نیز لوله سبز اغلب برای مکان‌هایی که در زیر سطح زمین، دور از دید و نور خورشید باشد به کار برده می‌شوند. به طور کلی لوله های سبز برای استفاده دور از معرض دید مناسب هستند.

تفاوت های لوله سبز و سفید در تحمل دما

یکی از تفاوت های اصلی لوله سبز و سفید در تحمل دمایی است. در این مورد لوله سفید نسبت به لوله سبز برتری دارد. اگر به سراغ متخصصان هم بروید بدون شک به شما خواهند گفت که یکی از ویژگی‌های اصلی و منحصر به فرد لوله‌های سفید، میزان تحمل دمای بالا در آنهاست.

جالب است بدانید که این نوع لوله‌ها در دمای ۲۰ و ۸۵ درجه سانتی‌گراد به ترتیب ۲۰ و ۱۰ اتمسفر فشار آب را تحمل نمایند. تحمل فشار بالای این لوله ها کاملاً از این اعداد مشخص است.

اما در سمت مقابل لوله‌های سبز از تحمل فشار و دمای بسیار کمتری برخوردار هستند و هیمن مورد باعث شده تا هنگام قرار گرفتن در معرض دما دچار تغییر شکل شوند.

کاربرد متفاوت لوله سبز و لوله سفید

همان طور که گفته شد، لوله‌های سبز و سفید متناسب با نوع رنگ می‌توانند در محیط و مکان‌های متفاوت مورد استفاده قرار گیرند. 

بیشترین کاربرد لوله سفید در موارد زیر است:

  • سیستم لوله‌کشی ذخیره و تصفیه آب
  • لوله‌کشی ساختمان
  • لوله کشی هتل‌ها
  • لوله کشی بیمارستان
  • شبکه آب‌رسانی شهری
  • آبیاری تحت فشار
  • کشاورزی
  • سیستم های تهویه
  • لوله‌کشی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی ساختمان‌ها
  • محیط‌های کار با مواد اسیدی و قلیایی
  • محیط داخلی یا پارکینگ ساختمان
  • لوله‌کشی باغچه‌ها و آبیاری گیاهان
  • و به طور کلی محیط‌هایی که قابل دید هستند.

 از جمله موارد کاربرد لوله سبز، می‌توان بهموارد زیر اشاره نمود:

  • در انواع سازه‌های ساختمانی
  • لوله‌کشی‌های حرارتی ساختمان
  • صنایع غذایی
  • خطوط هوای متراکم
  • صنعت کشتی‌سازی
  • لوله‌کشی‌های فاضلاب

تفاوت قیمت لوله سفید و سبز

عکس انواع اتصالات لوله سفید
قیمت لوله و اتصالات سفید

قیمت گذاری لوله بر اساس عوامل مختلفی مانند ماده اولیه استفاده‌شده در ساخت لوله‌ها، نوع کاربری، نوع برند تجاری، کیفیت تولید و … انجام می‌شود. قیمت لوله‌های پلی پروپیلن یا سبز و سفید به دلیل کاربری و عملکردی که دارند در برابر لوله‌های فلزی بیشتر است. از سوی دیگر قیمت لوله سبز بر اساس متراژ مورد استفاده تعیین می‌شود. معمولا این لوله‌ها در شاخه‌های ۴ تا ۶ متری تولید ‌شده و قیمت‌گذاری آن‌ها مطابق با هر متر انجام می‌شود. همچنین طول لوله‌های سفید هم برابر ۴ متر است و قیمت آن‌ها بر اساس واحد طول بر آورد میشود.

نکته قابل توجه این است که چون تولید لوله سبز متوقف شده است، نمی توان در مورد قیمت آن صحبت کرد. و هنگام خرید، تنها می توان از قیمت لوله سفید، اطلاع پیدا کرد. برای دریافت لیست قیمت لوله سفید،لیست خرید خود را برای کارشناسان آریا ارسال نمایید.

برندهای سازنده لوله های سبز و سفید

برندهای لوله سفید
تولید کنندگان لوله سفید در ایران

لوله‌های سبز و سفید توسط برندهای تجاری متفاوت به بازار عرضه می‌شوند اما در این میان تعدادی از آن‌ها با توجه به نوع کیفیت ماده اولیه استفاده‌شده و نظارت کافی بر نحوه تولید و محصول نهایی می‌توانند از مرغوبیت و کیفیت بالاتری برخوردار باشند. تولید کنندگان لوله سفید، لوله سبز را نیز تولید می کنند. لذا از جمله برند های لوله سفید و سبز می‌توان به ۱۰ مورد زیر اشاره نمود:

  • آذین لوله سپاهان
  • کاسپین پلیمر آبراهان
  • یزد بسپار
  • یزد لوله
  • هاکان پلاستیک ترکیه
  • گروه صنعتی وحید
  • نیک بسپار یزد
  • پلیمر اسپادانا
  • پلد پایپ
  • صبا لوله سپاهان

*تمامی برندهای نامبرده شده از تولید کنندگان لوله سبز و سفید هستند. و بهترین آن ها از نظر کیفیت، آذین لوله سپاهان می باشد.

برای خرید لوله از کارخانه لوله گاز سپاهان با کارشناسان آریا تماس بگیرید. ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰

خرید لوله سفید

برای خرید لوله سفید ارزان با کیفیت بالا، کافیست با کارشناسان آریا ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ تماس بگیرید و لیست خرید خود را ارسال نمایید. اتصالات گاز آریا علاوه بر ارائه لوله و اتصالات گازی، ارائه دهنده لوله و اتصالات سفید آذین لوله سپاهان نیز می باشد که از نظر کیفیت بهترین کیفیت را در بین برندهای لوله سفید دارد.

با توجه به ویژگی‌های گفته شده، لوله سبز بهتر است یا سفید؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که مهمترین تفاوت لوله سبز و سفید، مکان و محیط مورد استفاده آن‌ها است. به نحوی که برای مکان‌های در معرض دید و یا نور خورشید بهتر است از لوله سفید استفاده نمایید، زیرا از مقاومت بیشتری برخوردار است و مزه و طعم سیال عبوری را تغییر نمی‌دهد. از آنجا که مواد سازنده این محصولات با هم تفاوتی ندارد، معیار مهم برای انتخاب از میان آن ۲، محل و همچنین نوع کاربردشان است.

ساختار لوله‌های سبز و سفید به گونه‌ای است که در برابر زنگ‌زدگی و مواد شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. علاوه بر این به دلیل عدم نفوذ اکسیژن و نور خورشید به داخل لوله ها از ایجاد جلبک در هنگام عبور آب از آن‌ها جلوگیری می‌شود. در نتیجه مسمومیتی ایجاد نمی‌کنند.

جمع بندی

لوله‌های پلی پروپیلن با توجه به خواص و ویژگی‌هایی که دارند توانسته‌اند در صنایع مختلف به عنوان سیستم لوله‌کشی با هدف انتقال سیالات مورد استفاده قرار گیرند. لوله سبز و سفید هر دو در دسته‌بندی‌ لوله تک لایه به شمار می‌روند که از لحاظ ساختار و مواد استفاده‌ شده برای ساخت مشابه با یکدیگر هستند. هر دوی این لوله ها از ماده‌ای به نام پروپیلن تشکیل شده‌اند.

به طور کلی وزن سبک، سهولت نصب، مقاومت دمایی، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و … از جمله مزایای آنهاست.همین تفاوت لوله سبز و سفید با لوله های فلزی موجب به کارگیری آن‌ها به جای لوله‌های فلزی شده است.

مهم ترین و شاخص ترین ویژگی این لوله‌ها، مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و زنگ‌زدگی آنهاست که به همین دلیل توانسته‌اند جایگزین مناسبی برای لوله‌های فلزی باشند. همین ویژگی استثنایی موجب می‌شود تا این لوله ها طول عمر و ماندگاری بیشتری داشته باشند و تا سال‌ها بتوان از آن‌ها بدون نگرانی از پوسیدگی استفاده کرد.

دانلود فایل پی دی اف تفاوت لوله سبز و سفید


با تشکر از اینکه سایت رسمی تولید کننده اتصالات جوشی آریا جام را انتخاب کرده‌اید.

نیاز به لوله و اتصالات جوشی و ملزومات لوله کشی گاز دارید؟ به بخش لیست قیمت اتصالات مراجعه فرمایید.

در صفحه قیمت اتصالات، می توانید از قیمت اتصالات مانیسمان و قیمت لوله گاز مانیسمان برای لوله کشی گاز توکار و لوله کشی آتش نشانی مطلع شوید.

میدانستید برای لوله کشی گاز فشار قوی ، خرید اتصالات فشار قوی استاندارد، تضمین کننده جان و مال مصرف کننده و تضمین کننده اعتبار پیمانکار ساختمان می باشد؟

آریا جام تولید کننده اتصالات فشار قوی استاندارد با برند بنکار آریا می باشد. تمامی اتصالات فشار قوی این کارخانه، دارای حک استاندارد می باشد.

برای لوله کشی گاز روکار ، نیاز به اتصالات لوله سیاه و اتصالات درزدار دارید؟ قیمت لوله درزدار سیاه و  قیمت اتصالات جوشی درزدار آریا را ببینید و با تخفیف خوب خریداری کنید!

پایین بودن قیمت اتصالات ، در کنار بالا بودن کیفیت و مشتری مداری، از مهمترین علت محبوبیت شرکت آریا می باشد. در کنار تمامی این مزایا، آریا تمامی تولیدات خود را گارانتی مادام العمر کرده است تا با خیال راحت اقدام به خرید لوازم لوله کشی ساختمان نمایید.

میدانستید آریا به عنوان نمایندگی لوله سپاهان و دیگر برندهای معتبر لوله گازی، ارائه دهنده لوله سپاهان گاز، لوله api ، لوله رده ۴۰ ، لوله گازی روکار سنگین، لوله مانیسمان رده ۲۰ می باشد.

خرید عمده لوله گاز از کارخانه های بسیار معتبر تولید لوله، جهت تولید اتصالات جوشی گاز و نظارت بالا بر کیفیت لوله های خریداری شده، باعث شده تا خریداران این مجموعه با خیال راحت اقدام به خرید لوله گازی استاندارد با قیمت مناسب نمایند. لذا شاهد حجم بالای خرید و فروش لوله گازی در این مجموعه هستیم.

در کارخانه تولید اتصالات جوشی آریا، اتصالات لوله گاز فلزی اعم از اتصالات جوشی درزدار، اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات جوشی رده ۴۰، اتصالات سیاه دنده ای و انواع بست لوله تولید می گردد. قیمت تمامی این محصولات در صفحه لیست قیمت لوله و اتصالات موجود می باشد.

هر آنچه در حوزه لوله کشی گاز اعم از  لوله کشی گاز توکار، لوله کشی گاز روکار، لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی فشار قوی بخواهید، با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم است.

کافی است با شماره ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ در ساعات کاری ما تماس بگیرید. یا با واتساپ شرکت ۰۹۳۹۳۸۶۱۵۵۸ در ارتباط باشید.

در قسمت وبلاگ سایت، می توانید اطلاعات جامعی راجع به تولید لوله و اتصالات بیابید.

ویدیوهای صنعتی در حوزه تولید، در صفحه‌ اینستاگرام آریاپایپ قابل مشاهده می باشد.

اشتراک گذاری:
این مطالب را هم حتما بخوانید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *