راهکارهای کاهش مصرف گاز

5/5
فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله:

با توجه به محدودیت منابع انرژی و همچنین افزایش روز افزون قیمت حامل های انرژی، کاهش مصرف گاز و اصلاح الگوی مصرف بحثی است که این روزها توجهات بسیار زیادی را به خودش جلب کرده است. از طرف آلودگی محیط زیست هم این روزها به یکی از بحث های اصلی در جهان تبدیل شده است و کنترل گازهای آسیب زننده به محیط زیست هم به یکی از دغدغه های اصلی فعالان محیط زیست تبدیل شده است.

روش های کاهش مصرف انرژی
راهکارهای کاهش مصرف انرژی

همه این موارد از دلایلی بودند که ممکن است شما را برای کاهش مصرف انرژی به تکاپو بندازد، اما ممکن است شما از محدودیت منابع گاز سوختی و نفتی، و یا آسیب های محیط زیستی خبر خاصی نداشته باشید، در این صورت تنها کافی است که کمی به فکر جیب خود باشید تا به موضوع کاهش مصرف گاز در تاسیسات علاقه پیدا کرده و به صورت اتوماتیک در این مسیر گام برداشته و حتی دست به خلاقیت هم بزنید.

اصلاح الگوی مصرف گاز

شاید فکر کنید اصلاح الگوهای اشتباه مصرف انرژی و کاهش مصرف گاز در تاسیسات ساختمان ها و پیدا کردن روش‌های جدید برای آن صرفا به انبوه سازان و ساختمان سازان مربوط است و استخوان بندی ساختمان و تاسیسات روی آن موثر هستند، اما باید بدانید که این اقدامات در هر مقیاس و ابعادی، قدم مثبتی در این زمینه به شمار می آید و این مختص به بخش یا عده‌ی خاصی نیست.

صرفه جویی در دنیای امروز یکی از معیارهای سنجیدن میزان توسعه و پیشرفت کشور ها نیز می باشد. با یک نگاه کوتاه به سرانه مصرف در کشورهای پیشرفته اروپایی و ایالات متحده به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد، چرا که میزان مصرف گاز آنها در مقایسه با کشوری در حال توسعه مانند ایران، زمین تا آسمان تفاوت دارد. دلیل این کم بودن و بهینه بودن مصرف انرژی در کشورهای پیشرفته نیز استفاده از بروزترین تکنولوژی ها و رعایت نکات مهم برای صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت انرژی و منابع طبیعی است.

کاهش مصرف گاز برای صرفه جویی در هزینه
تاثیر کاهش هزینه مصرف گاز بر هزینه ها

در کشور ما اما کاهش الگوی مصرف بیشتر به دلیل کاهش هزینه هاست و هنوز در مورد مسائل محیط زیستی فرهنگ سازی زیادی نشده است. در هر صورت تعداد زیادی  راهکار برای مصرف کنندگان سر تا سر جهان وجود دارد که بتوانند بدون مصرف هزینه‌ های اضافی منزل خودشان را گرم کنند تا بتوانند کاهش هزینه‌ های انرژی و متعاقباً کم شدن قبض گاز خودشان را تجربه کنند.

در همین راستا قصد داریم تا در این مقاله به معرفی ۱۵ روش و راهکار کارآمد برای کاهش مصرف گاز و هزینه انرژی در خانه و ساختمان بپردازیم. توجه داشته باشید که صرفاً با امتحان کردن ۲ یا ۳ روش از این لیست شاهد تغییر چشمگیر در هزینه های قبض گاز خود خواهید بود. از طرفی با رعایت این موارد عملاً به حفظ محیط‌زیست نیز کمک زیادی کرده اید. پس با ما همراه باشید تا در کنار هم روش های کاهش مصرف گاز را بررسی کنیم. برای شروع سراغ عایق کاری می رویم.

عایق‌کاری برای کاهش مصرف گاز 

عایق کاری و ایزوله سازی نسبی محیط همیشه جواب می دهد. فرقی هم نمی‌کند که در چه فصلی از سال به سر می‌برید. فارغ از این که در برای گرم و سرد کردن منزل یا محل کار از چه سیستم‌ سرمایشی یا گرمایشی استفاده می‌کنید، در هر دو صورت باید مطمئن شوید که محیط داخل خانه ارتباطی با محیط خارج از خانه نداشته باشد، چرا که در این صورت بخشی از انرژی مصرفی شما برای گرم یا سرد کردن محیط داخل به هدر خواهد رفت .

در مساله عایق ساز دیوار ها و درزها نقش بسیار مهمی دارند، چرا که آنها به مانند شاهراه هدر رفت انرژی عمل می کنند. حقیقت امر این است که  برخی از مصالح مصرفی در ساختمان‌ها دارای عمر مفید محدودی هستند و در اثر گذر زمان دچار استهلاک می شوند. به همین دلیل خانه باید به صورت مداوم تحت بازدید قرار بگیرد تا برای مثال در صورت ایجاد درز در دیوارها و یا چارچوب ها بازسازی انجام بگیرد.

علاوه بر این باید به عایق بندی لوله ها نیز توجه ویژه ای داشته باشد که در مقاله ای جداگانه به آن پرداخته ایم.

Ways to reduce energy consumption | اتصالات گاز آریا
تاثیر کاهش هزینه مصرف گاز بر هزینه ها

جالب است بدانید که سقف، درب‌ها و پنجره‌های ساختمان از جمله مناطقی در ساختمان هستند که بیشترین نشتی و درز هوا از این نواحی صورت می‌گیرد. 

به همین دلیل عایق کردن آنها برای حفظ دمای مطلوب در خانه و همچنین کاهش مصرف انرژی در ساختمان یک امر بسیار مهم و کاملاً ضروری محسوب می‌شود. شما با این کار میزان کارکرد تجهیزات گرمایشی مانند پکیج و همچنین تجهیزات سرمایشی مانند کولر را نیز تا حدود بسیار زیادی کاهش می دهید که این امر باعث افزایش عمر مفید آنها و کاهش هزینه های سرویس آنها نیز خواهد شد. در این بین پنجره ها نقش مهمی را در اتلاف انرژی ساختمان انجام میدهند و به همین دلیل بخش بعدی مقاله ما به پنجره ها اختصاص دارد.

درزگیری پنجره ها برای کاهش مصرف گاز

به جرات می‌توان گفت که پنجره‌های هر خانه، با اختلاف زیاد، اولین منبع تلف شدن انرژی هستند و اولین گام برای کاهش مصرف انرژی بهینه سازی آنهاست.

در بسیاری از خانه ها از قاب‌های آلومینیومی برای پنجره‌ها استفاده می‌کنند که این کار موجب اتلاف انرژی بسیار بالایی می شود. در ابتدا باید بدانید که این جنس پنجره، به راحتی حرارت را از خود به بیرون انتقال می دهد و حرارت بیرون را نیز به داخل منتقل می‌کند، در حالی که باید دقیقاً برعکس این موضوع عمل کند تا به کاهش مصرف انرژی کمک کند.

پنجره های دو جداره برای کاهش مصرف انرژی
پنجره های دوجداره راهکاری برای کاهش مصرف انرژی

بهترین جایگزین این پنجره های آلومینیومی، پنجره های دو جداره هستند. پنجره‌های دوجداره از گزینه‌های مناسب برای ایزوله کردن محیط خانه و جلوگیری از هدر رفتن انرژی می باشند. علاوه بر جلوگیری از هدر رفت انرژی این پنجره ها نقش بسیار مهمی در کاهش سر و صدای خانه دارند، چرا که صدا را از خارج خانه به درون خانه انتقال نمی دهند. 

در این بین بهتر است همیشه سراغ استانداردترین محصولات بروید، چرا که این محصولات بهترین و رضایت بخش ترین نتیجه را به شما خواهند داد. در این بین بهتر است در انتخاب پرده های مناسب نیز دقت ویژه ای داشته باشید، چرا که باز و بسته کردن پرده ها در روزهای مختلف سال موجب این خواهد شد که به بهترین شکل از نور آفتاب استفاده کنید. 

از دیوار و پنجره و عایق که بگذریم، به عامل ایجاد گرما در قلب خانه یعنی وسایل گرمایشی می رسیم.

استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد برای کاهش مصرف گاز

به روز بودن و حرکت با فناوری همیشه موجب راحت شدن زندگی بشر شده است. این قضیه در مورد تجهیزات گرمایشی نیز صدق می کند. بسیار واضح و بدیهی است که بدیهی است که وسایل قدیمی گرمایشی، مصرف انرژی بالاتری نسبت به انواع جدیدتر آنها دارند، چرا که با پیشرفت علم میزان بازدهی وسایل گازی نیز بهبود بسیار چشمگیری داشته است.

وسایل های جدید برای کاهش مصرف گاز
سیستم های گرمایشی بروز

همان طور که گفتیم همیشه باید تاسیسات گرمایشی خود را به روز کنید، چرا که  دستگاه‌های جدیدتر با بازدهی و راندمان حرارتی بالاتر، گاز کمتری می‌سوزانند و در عین حال کربن کمتری تولید می‌کند. این یک اتفاق عالی برای خانه شما و همچنین طبیعت خواهد بود.

استفاده از وسایل هوشمند برای کاهش مصرف گاز

امروزه بشر به این نتیجه رسیده که بهتر است برخی از کارها را به دست سیستم های کامپیوتری و هوش مصنوعی بسپارد. همگام با این موضوع این روزها بسیاری از سیستم های گرمایشی نیز هوشمند شده اند.

 یک نمونه خوب از این هوشمندی، سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه هستند که قابل برنامه‌ریزی برای مواقع مختلف فصل نیز می باشند که باعث کاهش مصرف انرژی می گردد. 

هوشمند سازی برای کاهش مصرف انرژی
هوشمند سازی و کاهش مصرف انرژی

این دستگاه‌ های مدرن و هوشمند در غیاب شما، تاسیسات گرمایشی خانه را خاموش می کنند تا انرژی بیهوده ای مصرف نشود. در عین حال این تجهیزات برای ایجاد فضای گرم قبل از حضور شما در خانه فعال می شوند و خانه را برای شما  گرم می‌کنند.

 درست مانند یک خدمتکار وفادار که هم مراقب است شما راحت باشید، هم میزان هزینه هایتان را تا حد امکان پایین می آورد!

تنظیم دمای آبگرمکن برای کاهش مصرف گاز

هرچند هر کسی تعریف متفاوتی از آب گرم دارد، اما دامنه گرمایی مناسب برای آب‌گرم‌ مصرفی در خانه بین ۴۵ تا ۴۸ درجه، می‌باشد و تجربه نشان داده است که برای متعادل کردن دماهای بالاتر مصرف کنندگان شیر آب سرد را باز می کنند.

تنظیم دمای ابگرمکن برای کاهش مصرف انرژی
تاثیر آبگرمکن در کاهش مصرف انرژی

 پس بهتر است دمای آب‌گرم مصرفی منزل را همیشه در این بازه نگه دارید تا آبگرمکن برای گرم کردن آب انرژی اضافی مصرف نکند. 

ممکن است ساختمان شما دارای موتورخانه و فاقد کنترل هوشمند دمای آبگرم مصرفی باشد. اینجاست که باید دست به کار شوید و سیستم را آپدیت کنید، و یا در غیر این صورت از اپراتور تاسیسات خود بخواهید دمای دیگ موتورخانه را طوری تنظیم کند تا دمای آبگرم از ۴۸ درجه بالاتر نرود. 

سرویس به موقع سیستم های گرمایشی برای کاهش مصرف انرژی

فراموش نکنید که حتی به روزترین وسایل هم نیاز به رسیدگی و سرویس دارند. فارغ از تکنولوژی به کار رفته، فیلترهای هوای دستگاه باید سر موقع عوض شوند. تعویض فیلترهای هوای کثیف و جایگزین آن با فیلترهای نو و تمیز، باعث راحت‌تر شدن گردش هوا در دستگاه شما و تنفس بهتر دستگاه برای سوزاندن گاز می شود. نتیجه این سرویس های به موقع، کاهش چشمگیر مصرف انرژی در تاسیسات می‌شود. با این کار عمر مفید دستگاه شما نیز بالاتر خواهد رفت.

سرویس به موقع وسایل برای کاهش مصرف انرژی
کاهش مصرف انرژی با سرویس به موقع

در برخی از موارد خاص شما می توانید با اضافه کردن یک قطعه به وسیله خودتان، عملکرد آن را تا حدود بسیار زیادی بهینه تر کنید، لذا بهتر است در این موارد دست از خساست بردارید و به روزرسانی را انجام دهید، چرا که با کاهش مصرف انرژی با گذشت فقط چند ماه می توانید هزینه انجام شده را از طریق کاهش هزینه گاز جبران نمایید.

برای سرویس کردن دستگاه و به روزرسانی سیستم گرمایشی نیز همیشه باید از افراد متخصص و با تجربه کمک بگیرید تا کار بهینه سازی را برای شما به بهترین شکل انجام دهند. 

استفاده از گرمای خورشید برای کاهش مصرف گاز

جالب است بدانید که خورشید می‌تواند در فصول سرد سال به میزان خیلی زیادی گرما را برای محلی که در معرض آن قرار دارد، تأمین کند. خورشید خالص ترین منبع طبیعی انرژی و یکی از جالب ترین روش ها برای گرم کردن منزل برای زمستان است. به منظور استفاده از گرمای خورشید حتماً هنگامی که آفتاب در دسترس است، پرده ها را ببندید و با رفتن آفتاب دوباره آنها را بکشید.

هنگامی که نور خورشید مستقیماً به خانه شما می‌تابد، می‌توانید با خیال راحت دمای بخاری را به صورت دستی کم کنید و مصرف انرژی را کاهش دهید. در صورتی هم که سیستم گرمایشی شما اتوماتیک باشد، پکیج خود به خود سطح کارکردش را پایین می آورد و به میزان خیلی بیشتری باعث کاهش هزینه‌ قبض گاز می شود.

انرژی خورشیدی روشی برای کاهش مصرف گاز
آبگرمکن های خورشیدی

نصب پنل‌های خورشیدی برای گرم کردن آب نیز یک راه عالی دیگر برای کاهش مصرف گاز است. شاید تصور کنید که این ایده کمی دور از دسترس و خارج از توان و امکانات موجود در ایران باشد، اما شاید برایتان جالب باشد که بسیاری از منازل مسکونی مدرن در ایران نیز، از این سیستم برای تولید انرژی استفاده می‌کنند.

گرمای دریافتی از طریق این پنل ها را می توان به سادگی به موتورخانه ساختمان منتقل نمود و از آن برای گرم کردن آب مصرفی ساختمان و یا تاسیسات استخر استفاده کرد. به همین سادگی! فقط کافیست که با یک متخصص سلول های خورشیدی در این باره صحبت کنید تا شما را برای استفاده حداکثری از نیروی آفتاب راهنمایی کند.

تنظیم شومینه برای کاهش مصرف گاز 

در برخی از مکان ها، منبع گرما در خانه شومینه است. بسیاری شومینه را وسیله ای برای اتلاف انرژی می دانند، اما این مورد دلیلی بر این نیست که بدون آگاهی از آن استفاده کرد. همیشه باید این مورد را در نظر داشته باشید که می توان از پر مصرف ترین وسایل هم استفاده بهینه را داشت. 

در مورد شومینه باید توجه داشت که این وسیله دقیقاً همانند در و پنجره یک مسیر را برای خروج گرما از منزل ایجاد می‌کند که ایزوله بودن محیط درون خانه را تحت تاثیر منفی قرار می دهد. به همین دلیل باید هنگامی که از شومینه استفاده نمی‌کنید حتماً دمپر آن را ببندید و محل باز آن را برای جلوگیری از ورود و خروج هوا بپوشانید.

شومینه و کاهش مصرف انرژی و گاز
پوشاندن شومینه برای کاهش مصرف گاز

برای این که بهتر به اهمیت این موضوع پی ببرید باید دریچه خروجی شومینه را مانند یک پنجره‌ی اضافی در نظر بگیرید. طبیعتاً شما هیچگاه در زمستان و زمانی که سیستم گرمایشی خانه شما روشن و در حال مصرف انرژی است، یک پنجره را بیخود و بی جهت باز نمی‌گذارید. پس با پوشاندن خروجی شومینه در مواقعی که از آن استفاده نمی کنید می توانید مصرف انرژی را تا حدود بسیار زیاد کاهش دهید.

بهترین راهکار برای کاهش مصرف انرژی، یک گام هوشمندانه!

به طور کلی با جایگزین کردن وسایل جدید و به روز کردن سیستم گرمایشی، اقدام بسیار مهمی را در مسیر کاهش مصرف انرژی و البته سبک کردن مبلغ قبض‌ گاز منزل خودتان برخواهید داشت.

اگر کمی هوشمندانه تر عمل کنید، این اقدامات را به سایر وسایل خانه نیز گسترش خواهید داد و هنگام خرید محصولات جدیدی از قبیل پکیج‌های گرمایشی، کولرهای گازی یا آبی، چیلر ، ماشین ظرف‌شویی، ماشین لباسشویی و .. به دنبال بهترین ها، بروزترین ها و کم مصرف ترین ها خواهید رفت. با این کار سیستم خانه خودتان را نیز بسیار مدرن تر و زیباتر خواهید نمود. هنگام خرید کالا همیشه به تکنولوژی های به کار رفته در محصول و همچنین برچسب انرژی حک شده بر روی محصول – که نشان دهنده گرید انرژی محصول است – دقت ویژه ای داشت باشید.

جمع بندی

همان طور که گفتیم صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین استفاده از تکنولوژی های روز در این زمینه، از نشانه های پیشرفته بودن و مدرن بودن است. در همین راستا سعی کردیم تا در این مقاله راهکارهای مختلفی را به شما ارائه دهیم تا بتوانید بر اساس آنها مصرف خود را پایین تر آورده و هزینه های خودتان را کاهش دهید. 

توجه داشته باشید که به طور کلی استفاده از وسایل هوشمند برای صرفه جویی در انرژی باعث خواهد شد تا شما سطح کاربری بسیار جدیدی را نیز از وسایل تجربه کنید و زندگی را برای خودتان راحت تر و لذت بخش تر کنید، پس بهتر است هر چه سریعتر اقدامات لازم برای سوییچ شدن وسایل معمولی منزل به وسایل هوشمند را انجام دهید.

در نگاه اول تغییرات سیستم و به روز رسانی های سیستم پرهزینه و بدون توجیه به نظر می آیند، اما با کمی تحقیق و محاسبات متوجه میشوید که این اقدامات بعد از گذشت زمانی کوتاه هزینه های انجام شده را به شما برمی گردانند، لذا در انجام به روزرسانی ها درنگ نکنید و مطمئن باشید که با گذر زمان به اهمیت و ارزش کار خودتان پی خواهید برد و سعی خواهید کرد که این اقدامات را به همه‌ی وجوه زندگی خودتان تعمیم دهید.

و در آخر نیز باید به وجهه‌ی حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی ها و همچنین کاهش مصرف منابع محدود انرژی اشاره داشته باشیم که برای جوامع مدرن امری بسیار ضروری است.

دانلود فایل پی دی اف راهکارهای کاهش مصرف گاز

در انتها امیدواریم که از این مقاله خوشتان آمده باشد و اطلاعات مفیدی را از آن به دست آورده باشید. خوشحال می شویم اگر این مقاله را با دوستان و عزیزانتان به اشتراک بگذارید. با آرزوی بهترین ها برای شما خدانگهدار.


با تشکر از اینکه سایت رسمی تولید کننده اتصالات جوشی آریا جام را انتخاب کردید.

نیاز به لوله و اتصالات جوشی و ملزومات لوله کشی گاز دارید؟ به بخش لیست قیمت اتصالات مراجعه فرمایید.

در صفحه قیمت اتصالات، می توانید از قیمت اتصالات مانیسمان و قیمت لوله گاز مانیسمان برای لوله کشی گاز توکار و لوله کشی آتش نشانی مطلع شوید.

میدانستید برای لوله کشی گاز فشار قوی ، خرید اتصالات فشار قوی استاندارد، تضمین کننده جان و مال مصرف کننده و تضمین کننده اعتبار پیمانکار ساختمان می باشد؟

آریا جام تولید کننده اتصالات فشار قوی استاندارد با برند بنکار آریا می باشد. تمامی اتصالات فشار قوی این کارخانه، دارای حک استاندارد می باشد.

برای لوله کشی گاز روکار ، نیاز به اتصالات لوله سیاه و اتصالات درزدار دارید؟ قیمت لوله گاز روکار و  قیمت اتصالات جوشی درزدار آریا را ببینید و با تخفیف خوب خریداری کنید!

پایین بودن قیمت اتصالات ، در کنار بالا بودن کیفیت و مشتری مداری، از مهمترین علت محبوبیت شرکت آریا می باشد. در کنار تمامی این مزایا، آریا تمامی تولیدات خود را گارانتی مادام العمر کرده است تا با خیال راحت اقدام به خرید لوازم لوله کشی ساختمان نمایید.

میدانستید آریا به عنوان نمایندگی لوله سپاهان و دیگر برندهای معتبر لوله گازی، ارائه دهنده لوله سپاهان گاز، لوله api ، لوله رده ۴۰ ، لوله گازی روکار سنگین، لوله مانیسمان رده ۲۰ می باشد.

خرید عمده لوله گاز از کارخانه های بسیار معتبر تولید لوله، جهت تولید اتصالات جوشی گاز و نظارت بالا بر کیفیت لوله های خریداری شده، باعث شده تا خریداران این مجموعه با خیال راحت اقدام به خرید لوله گازی استاندارد با قیمت مناسب نمایند. لذا شاهد حجم بالای خرید و فروش لوله گازی در این مجموعه هستیم.

در کارخانه تولید اتصالات جوشی آریا، اتصالات لوله گاز فلزی اعم از اتصالات جوشی درزدار، اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات جوشی رده ۴۰، اتصالات سیاه دنده ای و انواع بست لوله تولید می گردد. قیمت تمامی این محصولات در صفحه لیست قیمت لوله و اتصالات موجود می باشد.

هر آنچه در حوزه لوله کشی گاز اعم از  لوله کشی گاز توکار، لوله کشی گاز روکار، لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی فشار قوی بخواهید، با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم است.

کافی است با شماره ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ در ساعات کاری ما تماس بگیرید. یا با واتساپ شرکت ۰۹۳۹۳۸۶۱۵۵۸ در ارتباط باشید.

در قسمت وبلاگ سایت، می توانید اطلاعات جامعی راجع به تولید لوله و اتصالات بیابید.

ویدیوهای صنعتی در حوزه تولید، در صفحه‌ اینستاگرام آریاپایپ قابل مشاهده می باشد.

اتصالات گاز آریا
اتصالات گاز آریا
اشتراک گذاری:
این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *