تشخیص لوله مانیسمان

5/5
فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله:
تشخیص لوله مانیسمان واقعی از تقلبی

تشخیص لوله مانیسمان واقعی از تقلبی بسیار حائز اهمیت است. تصور کنید که برای لوله کشی گاز ساختمانی که در حال ساخت آن هستید، نیاز به لوله و اتصالات توکار دارید. مسلما طبق ضوابط سازمان نظام مهندسی بایستی از لوله و اتصالات جوشی مانیسمان استفاده نمایید. به یکی از بازارهای فروش لوله و اتصالات مراجعه می نمایید.

از فروشنده درخواست لوله و اتصالات مانیسمان را می کنید. فروشنده با علم یا بدون علم به اینکه سفارشی که به شما تحویل می دهد، تقلبی است، اقدام به فروش می نماید. شما از خرید خود بسیار خرسند هستید، چرا که با قیمت کمتری موفق به خرید شده اید و ظاهرا سود کرده اید. لوله و اتصالات را به محل پروژه می آورید و متوجه تقلبی بودن آن نمی شوید.

لوله و اتصالات به کمک انواع روش های جوشکاری، نصب می گردند. در بهترین حالت به طور اتفاقی متوجه ایراد در لوله یا اتصالات می شوید و روند پروژه توسط شما یا مهندس ناظر متوقف می گردد.

اما اگر لوله و اتصالات تقلبی به گونه ای حرفه ای تر مشابه لوله و اتصالات جوشی مانیسمان ساخته شده باشند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پروژه اتمام می گردد و مورد تست قرار می گیرد و احتمالا موقع تست نیز درزمخفی بودن مشخص نمی گردد. لوله کشی گاز به اتمام میرسد و ساکنان با خوشحالی در ساختمان نوساز زندگی خود را شروع می کنند.

سالها بعد بخاطر نشست های کوچکی که اصولا در هر ساختمانی رخ می دهد، لوله های تقلبی به راحتی آسیب می بینند، گاز دچار نشتی شده و کل ساختمان را در بر میگیرد و فقط یک جرقه کوچک کافی است….

بوم…. ساختمان منفجر و ساکنین دچار آسیب های جدی می شوند… چه کسی مسئول این اتفاق بوده است؟

در حالتی بهتر، قبل از انفجار متوجه نشت گاز می شوید و پی می برید که انواع اتصالات لوله و لوله هایی که سالها قبل استفاده کرده اید، مانیسمان واقعی نبوده اند. چقدر هزینه برای تعویض آنها نیاز دارید؟ ضرری بسیار بالاتر از سودی که در خرید خود داشته اید.

بنابراین توصیه می گردد حتما از فروشگاه های معتبر خرید انجام دهید و یا با نحوه تشخیص لوله مانیسمان واقعی آشنا شوید و خودتان اقدام به تشخیص لوله مانیسمان نمایید.

نوع دیگری از لوله ها به نام لوله api وجود دارد که با روش خاص تولید و تست می گردند و جهت لوله کشی توکار استفاده می شوند. کارخانه لوله گاز سپاهان از بهترین تولید کنندگان این لوله در ایران می باشد. برای اطلاع از قیمت لوله سپاهان گازی با کارشناسان آریا تماس بگیرید. ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰

برای شروع بهتر است بیشتر در مورد لوله مانیسمان بدانیم.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان لوله ای است که از فولاد شمس تولید شده و یک استوانه بدون درز می باشد. عملا در لوله مانیسمان بدون درز هیچگونه درز جوشی در طول لوله ملاحظه نمیشود به همین دلیل از مقاومت بالاتری نسبت به انواع لوله برخوردار هستند. اتصالات جوشی مانیسمان از لوله های مانیسمان تولید می گردند.

برای آشنایی بیشتر سری مقالات زیر را مطالعه نمایید:

با شناخت ماهیت لوله های مانیسمان و روش هایی که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت، تشخیص لوله مانیسمان و اتصالات مانیسمان راحتتر خواهد بود.

تشخیص لوله مانیسمان واقعی از تقلبی

با کمک چند ویژگی زیر می توان لوله مانیسمان را از تقلبی تشخیص داد:

  • وجود چین و چروک در لوله های تقلبی
  • حفره و شیار روی سطح لوله های تقلبی
  • وجود شکاف روی سطح لوله های تقلبی
  • ترک خوردن سطح لوله های تقلبی
  • نبود درخشش فلزی در لوله های تقلبی
  • سطح مقطع بیضی شکل در لوله های تقلبی
  • قطر داخلی غیر استاندارد لوله های تقلبی
  • عدم وجود علامت تجاری استاندارد
  • وجود موج در امتداد لوله های تقلبی

در فرآیند تولید لوله های مانیسمان تقلبی، همواره ایراداتی وجود دارد که باعث بروز ویژگی هایی در لوله های تقلبی می گردد که تشخیص لوله مانیسمان تقلبی از واقعی را آسان تر می نماید.

لوله مانیسمان واقعی در طول خود، چین و چروک یا جمع شدگی ندارد. درحالیکه در طول لوله های تقلبی این چین و چروک را میتوان دید. با دقت در این موضوع، تشخیص لوله مانیسمان واقعی از تقلبی برایتان بسیار راحتتر خواهد بود.

وجود چین و چروک در تشخیص لوله مانیسمان تقلبی

حفره، شیار، شکاف یا ترک خوردگی بر روی سطح لوله مانیسمان واقعی وجود ندارد. در حالیکه لوله مانیسمان تقلبی می توان هر یک از این مسائل را داشته باشد.

تشخیص لوله مانیسمان واقعی

درخشش فلزی را در لوله مانیسمان واقعی می توان دید، در حالیکه لوله مانیسمان تقلبی رنگی مشابه رنگ آهن دارد.

لوله مانیسمان واقعی دارای قطر داخلی، خارجی و وزن استاندارد می باشد که مطابق جدول استاندارد لوله های مانیسمان است. استفاده از جدول استاندارد، راهی برای تشخیص لوله مانیسمان واقعی از تقلبی است.

در سایزهای بزرگ، لوله های تقلبی سطح مقطع بیضی شکل پیدا می کنند در حالیکه لوله های مانیسمان سطح مقطع دایره ای دارند. البته سطح مقطع دایره ای لزوما به معنای مانیسمان بودن لوله نیست و موارد دیگر نیز برای تشخیص لوله مانیسمان چک گردد.

در طول لوله مانیسمان، هیچ موجی وجود ندارد اما در لوله های تقلبی ممکن است در طول لوله شاهد موج باشیم.

نحوه تشخیص لوله بدون درز

نکته مهم تر، وجود علامت تجاری استاندارد روی لوله می باشد. حتما به علامت تحجاری استاندارد روی لوله دقت نمایید.

نکات بالا راهی برای تشخیص لوله مانیسمان از روی ظاهر هستند.

اما مساله زمانی ایجاد می شود که سر و کارمان با لوله درز مخفی باشد،

متاسفانه در بازار ایران، برخی سودجویان و کلاهبرداران اقدام به تهیه نوع کالای عجیب، به نام درز مخفی نموده اند. 

سودجویان با وارد کردن نوعی ساچمه یا مته بلند یا سیم بکسل به داخل لوله های درزدار، درز جوش را از بین می برند. لذا با نگاه چشمی لوله بدون درز به نظر می آید. این نوع کالا حتی از لوله درزدار نیز ضعیف تر است؛ چراکه محل جوش دچار دفرمگی شده و عملاً مقاومت جوش به حد زیادی از بین رفته است. در همین مقاله با نحوه تشخیص لوله درز مخفی آشنا می شویم.

نحوه تشخیص لوله درز مخفی

روش های زیر، به صورت حرفه ای اقدام به تشخیص لوله درز مخفی واقعی از لوله درز مخفی نمایید:

  1. وزن لوله
  2. برش لوله
  3. چکش کاری لوله
  4. مارک لوله
  5. رنگ لوله

به وزن لوله توجه جدی گردد. با مراجعه به جدول ابعاد و استاندارد لوله می توانید وزن هر شاخه یا هر متر از لوله مانیسمان واقعی را به دست آورید و اقدام به تشخیص لوله مانیسمان نمایید.

بهترین روش تشخیص لوله درز مخفی، برش دادن لوله می باشد. دو سر لوله در لوله درز مخفی، مته یا ساچمه می خورد، احتمالا شما با بریدن وسط لوله، بتوانید درز مخفی را مشاهده نمایید.

دقت فرمایید که آثاری از عبور چیزی مانند ساچمه یا مته در داخل لوله ملاحظه نکنید.

 راه دیگر تشخیص لوله مانیسمان از لوله در مخفی، چکش‌کاری می‌باشد. 

تشخیص لوله درز مخفی

برای تشخیص لوله درز مخفی از مانیسمان، حدود ۵ سانتی متر از لوله را برش زده و پتک و چکش کاری نمایید. با تغییر فرم لوله گازی از استوانه به قطعه تخت، می توانید اثرات جدا شدن جوش در لوله را ملاحظه نمایید. سعی کنید طوری ضربه بزنید که محلی را که به نظر شما مشکوک می آید، در محل تا شدن فولاد قرار گیرد.

با دقت به مارک لوله های مانیسمان نیز، می توانید تشخیص بهتری روی لوله گازی انجام دهید. توجه فرمایید که تولید لوله مانیسمان، مربوط به کمپانی های بزرگی در کشور چین یا کشورهای اروپایی می باشد. لذا عملیات مارک زنی با ماشین آلات اتوماتیک، با نظم و فونت دستگاهی چاپ می گردد. لذا با دقت مضاعف تشخیص شابلون های دستی کار ساده‌ای است. 

روش دیگر تشخیص لوله مانیسمان از لوله درز مخفی، توجه به رنگ لوله گازی می باشد. امروزه بخش اعظمی از لوله گازی های وارداتی به ایران، از کشور چین می باشد. توجه فرمایید که لوله‌ها از کشور چین و توسط کشتی حمل می گردد. عبور از از مناطق مرطوب و حضور لوله به مدت دو ماه در کشتی، آثاری از نفوذ رطوبت به رنگ روی لوله را نمایان می کند. 

لوله هایی که رنگی بسیار مشکی و تمیز و تازه دارند، می تواند مایه شک و تردید شما باشد. در بهترین حالت هم، از چین به ایران نیز هیچگاه لوله های مانیسمان رنگ مشکی بسیار تمیز ندارد. 

در کل برش لوله و چکش کاری لوله می تواند بهترین راه تشخیص لوله مانیسمان از درز مخفی باشد.در کنار موارد ذکر شده، شناخت تولید کنندگان لوله مانیسمان نیز در امر تشخیص لوله مانیسمان واقعی از تقلبی می تواند کمک کننده باشد. برای این منظور به مقاله ” تولید کنندگان لوله مانیسمان ” مراجعه نمایید.

سریع ترین راه تشخیص لوله درز مخفی از لوله مانیسمان

سریع ترین راه تشخیص لوله مانیسمان چیست؟ سریع ترین نحوه تشخیص لوله درز مخفی از لوله مانیسمان به شرح زیر است:

چند قطعه ۵ سانتی متری از لوله را برش زده و به محل خط یا درز مخفی که شک دارید علامت گذاری نمایید. 

با توجه به اینکه در هر پروژه ساختمانی یک شاقول پیدا می گردد، این شاقول را که به صورت یک مخروط است، در سر لوله قرار داده و با پتک بکوبید. این کار را در کل قطعات انجام دهید. اگر محل خط مشکوک درز مخفی باشد، در تمام لوله‌ها از همان نقطه دچار گسیختگی می گردد.

روش های ارائه شده در مقاله تشخیص لوله مانیسمان بسیار کاربردی و راحت می باشد. به کمک راه هایی که معرفی کردیم، لوله مانیسمان واقعی را از تقلبی و درز مخفی تشخیص دهید و امنیت جانی و مالی ساکنین ساختمان را تضمین کنید.

دانلود فایل پی دی اف نحوه تشخیص لوله مانیسمان


با تشکر از اینکه سایت رسمی تولید کننده اتصالات جوشی آریا جام را انتخاب کردید.

نیاز به لوله و اتصالات جوشی و ملزومات لوله کشی گاز دارید؟ به بخش لیست قیمت اتصالات مراجعه فرمایید.

در صفحه قیمت اتصالات، می توانید از قیمت اتصالات مانیسمان و قیمت لوله گاز مانیسمان برای لوله کشی گاز توکار و لوله کشی آتش نشانی مطلع شوید.

میدانستید برای لوله کشی گاز فشار قوی ، خرید اتصالات فشار قوی استاندارد، تضمین کننده جان و مال مصرف کننده و تضمین کننده اعتبار پیمانکار ساختمان می باشد؟

آریا جام تولید کننده اتصالات فشار قوی استاندارد با برند بنکار آریا می باشد. تمامی اتصالات فشار قوی این کارخانه، دارای حک استاندارد می باشد.

برای لوله کشی گاز روکار ، نیاز به اتصالات لوله سیاه و اتصالات درزدار دارید؟ قیمت لوله گاز روکار و  قیمت اتصالات جوشی درزدار آریا را ببینید و با تخفیف خوب خریداری کنید!

پایین بودن قیمت اتصالات ، در کنار بالا بودن کیفیت و مشتری مداری، از مهمترین علت محبوبیت شرکت آریا می باشد. در کنار تمامی این مزایا، آریا تمامی تولیدات خود را گارانتی مادام العمر کرده است تا با خیال راحت اقدام به خرید لوازم لوله کشی ساختمان نمایید.

میدانستید آریا به عنوان نمایندگی لوله سپاهان و دیگر برندهای معتبر لوله گازی، ارائه دهنده لوله سپاهان گاز، لوله api ، لوله رده ۴۰ ، لوله گازی روکار سنگین، لوله مانیسمان رده ۲۰ می باشد.

خرید عمده لوله گاز از کارخانه های بسیار معتبر تولید لوله، جهت تولید اتصالات جوشی گاز و نظارت بالا بر کیفیت لوله های خریداری شده، باعث شده تا خریداران این مجموعه با خیال راحت اقدام به خرید لوله گازی استاندارد با قیمت مناسب نمایند. لذا شاهد حجم بالای خرید و فروش لوله گازی در این مجموعه هستیم.

در کارخانه تولید اتصالات جوشی آریا، اتصالات لوله گاز فلزی اعم از اتصالات جوشی درزدار، اتصالات جوشی مانیسمان، اتصالات جوشی رده ۴۰، اتصالات سیاه دنده ای و انواع بست لوله تولید می گردد. قیمت تمامی این محصولات در صفحه لیست قیمت لوله و اتصالات موجود می باشد.

هر آنچه در حوزه لوله کشی گاز اعم از  لوله کشی گاز توکار، لوله کشی گاز روکار، لوله کشی آتش نشانی و لوله کشی فشار قوی بخواهید، با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم است.

کافی است با شماره ۰۲۱۳۳۸۶۳۰۳۰ در ساعات کاری ما تماس بگیرید. یا با واتساپ شرکت ۰۹۳۹۳۸۶۱۵۵۸ در ارتباط باشید.

در قسمت وبلاگ سایت، می توانید اطلاعات جامعی راجع به تولید لوله و اتصالات بیابید.

ویدیوهای صنعتی در حوزه تولید، در صفحه‌ اینستاگرام آریاپایپ قابل مشاهده می باشد.

اتصالات گاز آریا
اتصالات گاز آریا
اشتراک گذاری:
این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *